راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

گزارش راه توده از
اجلاس 49 حزب کمونیست و مترقی جهان
 

هیجدهمین اجلاس بین‌المللی کمونیستی از 15 تا 17 مه 2009 در بروکسل پایتخت بلژیک تشکیل شد. در این اجلاس 49 حزب و سازمان کمونیست و مترقی شرکت کردند. 25 حزب و سازمان دیگر که بدلایلی نتوانستند در این سمینار شرکت کنند برای آن پیام فرستادند. از جمله احزاب شرکت کننده در این جلسه حزب کمونیست کوبا، حزب کمونیست فدراتیو روسیه، حزب کمونیست آلمان، حزب کمونیست ویتنام، حزب کمونیست یونان، حزب کمونیست ترکیه، حزب کمونیست سوریه، حزب کمونیست ونزوئلا ، حزب کمونیست برزیل، احزاب کمونیست اوکراین، دانمارک، نهضت دمکراسی و ترقی افغانستان، حزب کمونیست الجزایر، حزب کمونیست سوئد و ... بودند.
اجلاس طی سه روز، بحران اقتصادی کنونی کشورهای سرمایه‌داری را مورد بررسی قرار داد. بخش دیگری از دستور کار کنفرانس بررسی وضعیت جوانان و کار کمونیست ها در میان آنان و جذب جوانان به احزاب کمونیست بود.
در این کنفرانس تاکید شد که بحران اقتصادی جاری در جهان سرمایه داری بحرانی ساختاری در پیوند با اضافه تولید است که در ترکیب با فقرزدگی زحمتکشان و عدم قدرت خرید آنان به بحران خصلت عام و راه حل ناپذیر داده است. در این شرایط سرمایه‌داری بار فشار بحران را بر روی دوش زحمتکشان منتقل می کند و برنامه کاهش دستمزدها، افزایش ساعات کار و غیره را در دستور قرار داده است. اقداماتی که تنها به تشدید وضعیت بد زحمتکشان خواهد انجامید.
این بحران فرصت تازه ای را در اختیار کمونیست ها و نیروهای مترقی قرار داده است تا مردم را بیشتر آگاه و متشکل کنند و صف مبارزه با سرمایه‌داری را پرقدرت کنند. در این شرایط سرمایه‌داری برای تخفیف بحران به دولت متوسل شده است و می کوشد با استفاده از دستگاه دولتی و کمک به بانک ها و کارفرماها سیستم را از بحران نجات دهد. بدینسان ثروت ملی کشور که باید صرف بهبود وضع مردم و خدمات اجتماعی شود، برای نجات سرمایه‌داری به کار گرفته می شود. همه آن درآمدهایی که از طریق خصوصی سازی بدست آورده شده، دوباره به سرمایه‌داران باز گردانده می شود. نیروهای مترقی باید از این فرصت استفاده کرده تا چهره واقعی دولت های سرمایه داری را به توده های مردم نشان دهند و مبارزه برعلیه آن را سازمان دهند.
این بحران در قاره ها و کشورهای مختلف به شکل ها و آهنگ های متفاوتی بازتاب پیدا می کند. بحرانی که از امریکا و اروپا شروع شده است اکنون به دیگر کشورها و قاره های جهان منتقل می شود. در این میان ضعیف ترین کشورها بیش از بقیه از بحران متضرر خواهند شد و زیر فشار آن قرار خواهند گرفت. همانگونه که در داخل هر کشور بحران به ضعیف ترین قشرهای اجتماعی منتقل می شود در عرصه بین‌المللی هم بحران به ضعیف ترین کشورهای جهان منتقل خواهد شد.
کنفرانس قطعنامه ای در 25 ماده در مورد بحران اقتصادی جهان سرمایه داری صادر کرد. همچنین شرکت کنندگان در کنفرانس قطعنامه ای در دفاع از مردم فلسطین و محکومیت دولت اسرائیل صادر کردند.
راه توده که یک عضو شورای سردبیری، به همراه دو تن از مترجمین و نویسندگان خود را به این کنفرانس اعزام کرده بود، موفق شد با چند تن از رهبران هیئتهای نمایندگی پیرامون مسائل جهانی و مسائل خاص کشورها گفتگو کند. از میان این گفتگوها، دراین شماره گفتگوئی را می خوانید که با سرپرست هیات اعزامی حزب کمونیست فدراتیو روسیه، بدلیل اهمیت دیدار اخیر رهبر و اعضای رهبری این حزب با رئیس جمهور روسیه "مدویدف" انجام شده است. در شماره های آینده گزارش ها و مصاحبه های دیگری را منتشر خواهیم کرد.



راه توده 223 18.05.2009
 

بازگشت