راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

"مجتبی حلوائی" دیروز- سردار "آجرلو" امروز

یکی از خوانندگان راه توده از ما پرسیده است چرا افشای چهره واقعی سردار آجرلو را رها کرده اید. نباید اجازه داد یاد و نقش امثال او که بزرگترین جنایات را در دهه 60 در زندان اوین و زندان توحید از خود به یادگار گذاشته اند، طی زمان فراموش شود.
اشاره این خواننده به مطلبی است که راه توده در تیرماه 1386 در باره نام و هویت کنونی سردار مصطفی آجرلو و همچنین نام واقعی و هویت او در دهه 60 نفت و عکس های او را نیز منتشر کرد.
این واقعیت است که جوان های صحنه ورزش – بویژه فوتبال – او را نمی شناسند و خود او نیز چنان چهره مظلوم و کم سخنی از خود به نمایش گذاشته که بدشواری می توانند گذشته او را تصور کنند. جوان های 17- 20 ساله امروز ایران او را بعنوان یک پیشکسوت ورزش می شناسند و نه بیشتر!
اما این سردار آجرلو، همان مجتبی حلوائی دهه 60 اوین و از مجریان اعدام های قتل عام سیاسی سال 1367 است. در کتاب های خاطراتی که زندانیان آن دهه نوشته و منتشر کرده اند، اغلب به نام و نقش خونریز او در زندان اوین اشاره شده است. حاج مجتبی حلوائی مامور میدان تیرباران اوین بود و تیرخلاص می زد. هم در کتاب خانم ماهباز که اخیرا منتشر شده و هم در مصاحبه پاسداری که از شهر قم تلفنی با سعید قائم مقامی در رادیو ایران مصاحبه کرده، گوشه هائی از نقش مجتبی حلوائی طرح شده است. بعد از دهه 60 و پس از ترور اسدالله لاجوردی، مجتبی حلوائی که از بچه لات های بدنام خیابان گرگان تهران بود و لاجوردی او را با خود به دادستانی اوین برده بود، از اوین بیرون آمده و به پاس جنایاتی که کرده بود به درجه سرداری نائل آمده و سپس وارد دستگاه ورزش کشور شد. شناسنامه جدیدی با نام جدید برای او صادر کردند و شد مصطفی آجرلو!
آنچه که باعث شده تا او نتواند خود را پنهان کند، یگانه عکسی است که درجریان بازدید نماینده وقت حقوق بشر سازمان ملل، یعنی "گالیندوپل" از زندان اوین و دیدار با نورالدین کیانوری از او گرفته شده و در یکی از روزنامه های چپ فرانسه منتشر شد. یعنی همین عکسی که راه توده تاکنون بارها آن را منتشر کرده است. در این شماره نیز عکس سردار مجتبی حلوائی (مصطفی آجرلو) را در دو زمان می بینید. یکبار بالای سر کیانوری در زندان اوین و یکبار در مصاحبه ای که خبرگزاری فارس در سال 1386 از او منتشر کرد.
مصاحبه ای در باره خرید زمین برای باشگاه پرسپولیس. در سال 86 حاج مجتبی حلوائی، یا سردار مصطفی آجرلو ریاست سازمان ورزشی شهرداری تهران را برعهده داشت.
از همه کسانی که این متن را می خوانند و از موقعیت کنونی سردار آجرلو با اطلاع هستند می خواهیم تا اطلاعات خود را برای انتشار دراختیار راه توده قرار دهند. اگر قاتلین دکتر سامی نباید فراموش شوند، قاتلینی نظیر آجرلو یا حلوائی (نفر ایستاده سمت راست، بالای سر کیانوری در اوین) نیز نباید در پست صحنه پنهان بمانند!


راه توده 217 16.03.2009

 

بازگشت