راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نتیجه یک نظرسنجی
بازگشت به سوسیالیسم
در کشورهای اروپای شرقی
ترجمه بهروز بکتاشی

 

 

 

 

طبق داده های (Pew Research Center) دولت های سرمایه داری که پس از فروپاشی اتحاد شوروی و دولت های اروپای شرقی قدرت را بدست گرفته اند، بسرعت اعتبار خود را از دست داده اند. در این کشورها اکثر شهروندان امروز معتقدند که زندگی آنها در نظام قبلی – سوسیالیستی- بهتر بوده است.

خبرگزاری فرانس پرس نیز گزارش داد که 20 سال پس از برداشتن دیوار میان دو برلین درصد افرادی که دید مثبت نسبت به غرب و دموکراسی غربی داشتند بطور قابل ملاحظه ای کمتر از همه پرسی سال 1991 در این باره است.

بموجب داده های برآمده از نظر سنجی موسسه مورد استناد، در جمهوری اوکرائین بیش از هر کشور دیگری سرمایه داری و دمکراسی آن برای مردم زیر علامت سئوال رفته است. امروز تنها 30 درصد از اوکرائینی ها که در همه پرسی شرکت کرده اند وضعیت  کنونی در کشور را تائید می کنند که در رابطه با سال 1991 ،72 درصد کمتر است.

در آلمان شرقی 85 درصد از شرکت کنندگان در یک نظر  سنجی گذر به دموکراسی را تائید کرده اند اما از بازگشت به نظام سرمایه داری ابراز نارضائی کرده اند. در بلغارستان 24 درصد، در لیتوا 20 درصد، در مجارستان 18 درصد و در روسیه 8 درصد طی یکسال گذشته از اعتبار دولت های حاکم کاسته شده و مردم همزمان با دفاع از دمکراسی بازگشت به نظام سوسیالیستی را آرزو کرده اند.

فرانس پرس می افزاید مشخصه این کشورها نا امیدی از کاپیتالیسم است. تعداد افرای که گذار به سیستم اقتصاد بازار را تائید می کنند در بلغارستان 34 درصد و در لیتوانی 26 درصد کاهش یافته است. در لهستان اکنون تنها47 درصد لهستانی ها و د ر جمهوری چک  45 درصد از شهروندان آن اوضاع اقتصادی کشور شان را بهتر از دوران سوسیالیسم می دانند. 72 درصد مجاری ها کاملا مصمم هستند که در دوران سیستم سوسیالیستی از نظر اقتصادی بهتر زندگی میکردند.

در  روسیه اکثر شهروندان نبود اتحاد شوروی را «تراژدی بزرگ»ارزیابی می کنند. 59 درصد شهروندان اوکرائین و روسیه مخالف ملحق شدن به ناتو هستند.

 


 

 

            راه توده 242 09.11.2009

 

بازگشت