راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

گام های بلند
سپاه پاسداران
برای سلطه بر صنایع
و سرمایه های ملی
 

 

خبرگزاری های داخلی خبر دادند که "بنیاد تعاون سپاه" سهام شرکت مخابرات را خرید. با این خرید، تمام بخش‌های زیر پوشش شرکت مخابرات، از جمله تلفن ثابت، تلفن همراه، ارتباطات دیتا و زیرساخت‌های آن، بطور یکجا ظاهرا به بخش خصوصی و در واقع به شرکت های وابسته به سپاه پاسداران که عملا دولت را دراختیار دارد منتقل شد.
بدین ترتیب سپاه مالک ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات شد. شرکت دیگری، که بقیه سهام را صاحب شد "شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان" متعلق به "موسسه مالی و اعتباری مهر" وابسته به بسیج سپاه پاسداران است که در دولت احمدی نژاد تشکیل شده است.
پیش تر سهام شرکت صدرا (شرکت صنایع دریایی ایران) به "قرارگاه خاتم النبیاء سپاه" و "شرکت توسعه سرمایه‌گذاری" که آن نیز وابسته به سپاه است واگذار شده بود. این واگذاری ها بصورت مزایده ای نمایشی در بورس تهران واگذار می شود. "بنیاد تعاون سپاه" در سال ۱۳۶۷ تاسیس شد و "اکبر غمخوار" و "محسن رفیق‌دوست" از مهم‌ترین مدیران این بنیاد در دهه ۷۰ بودند. موسسه صندوق پس‌انداز و قرض‌الحسنه انصارالمجاهدین (موسسه مالی اعتباری انصار) نیز وابسته به این بنیاد است.
"بنیاد تعاون سپاه" هم‌اکنون ۴۵ درصد سهام گروه بهمن، چهار درصد سهام گروه سایپا و ۲۵ درصد سهام پتروشیمی کرمانشاه را در اختیار دارد و شرکت "باما" را خریداری کرده است. از جمله شرکت‌های معروفی که صد‌در‌صد سهام آنها متعلق به بنیاد تعاون سپاه است می‌توان به شرکت "کشت و صنعت شاداب خراسان"، شرکت "خدمات هوایی پارس" و صنایع غذایی "مائده" اشاره کرد.
روزنامه "تهران امروز" نوشت:
«اکنون می‌توان گفت که دولت مخابرات را بعنوان یک بخش حیاتی به همراه‌ترین نهاد نزدیک به خود واگذار کرد. اهمیت در دست‌داشتن مخابرات برای دولت طی ماه‌های گذشته- بویژه درجریان مقابله مردم با کودتای 22 خرداد- کاملا مشخص شد.
شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۵۰ با سرمایه‌ای بالغ بر پنج میلیارد ریال تاسیس شد و در حال حاضر میزان سرمایه این شرکت بیش از سه‌ و ‌نیم میلیارد دلار است. بیش از ۴۷ هزار نفر در این شرکت و زیرمجموعه‌های آن کار می کنند.
سپاه پاسداران ۶۰ اسکله غیرمجاز در جنوب کشور در اختیار دارد که از طریق آنها بخش عمده ای واردات کشور را دراختیار دارد و به دولت مالیات نمی دهد. این نکته ایست که مهدی کروبی هنگامی که رئیس مجلس ششم بود با صراحت از بلند گوی مجلس اعلام کرد. یک ‌سوم واردات کشور از طریق بازارهای غیرقانونی، اقتصاد زیرزمینی و اسکله‌های غیرمجاز صورت می‌گیرد که همگی زیر نظر سپاه پاسداران است.
در نخستین سال ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، مجموعه‌ای از پروژه‌های مرتبط با میدان گاز پارس جنوبی، بدون مناقصه به قرارگاه خاتم‌ الانبیاء، وابسته به سپاه واگذار شد که ارزش آنها حدود ۷ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.
روزنامه‌ی "اعتماد ملی" در شماره ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ خود نوشت، حضور سپاه در فعالیت‌های اقتصادی در ماه‌های اخیر به نقطه‌ی عطف کم‌سابقه‌ای رسیده است. فعال‌ترین شرکت‌های وابسته به سپاه در بورس تهران "مهراقتصاد ایرانیان" است. خرید سهام شرکت‌های "تایدواتر"، "گروه خودروسازی بهمن"، "آذراب"، "توسعه معادن روی" و "تراکتورسازی تبریز" نیز از معاملات ماه‌های اخیر سپاه در بورس تهران بود.
بدین ترتیب بورس به سازمانی واسطه برای انتقال اقتصاد و صنایع ایران به سپاه پاسداران تبدیل شده است.
این اطلاعات باندازه کافی گویای برداشت دقیق راه توده در باره انگیزه های اقتصادی کودتای 22 خرداد و دلیل فرمان علی خامنه ای برای تغییر ماهیت اصل 44 قانون اساسی و واگذاری صنایع ملی وکلیدی کشور به سپاه پاسداران است. این صنایع از رو ملی است که با مالیات مردم و از محل درآمد نفت ایجاد شده و متعلق به مردم است.
ما پیوسته در 5 سال گذشته، در راه توده متذکر شده بودیم که تمام استراتژی نظامی و اتمی حاکمیت جمهوری اسلامی بر محور سلطه بر بازار منطقه و یافتن بازار فروش تولیداتی است که دراختیار سپاه است. تولیداتی که در راس آن تولیدات نظامی و خودرو سازی قرار دارد.


راه توده 237 05.10.2009

 

بازگشت