راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کنفرانس بین المللی «روزا لوکزامبورگ» درآلمان
دیدگاه هائی درباره
جهان و آینده مردم آن

ترجمه و تدوین عسگر داوودی

 

 

 

 

 

پانزدهمین کنفرانس بین المللی و سالیانه «روزا لوکزامبورگ» با شرکت بیش از 1400 تن از مسئولین و فعالین سیاسی آلمان و دیگر کشورها، در روزهای نهم و دهم ژانویه امسال در برلین برگزار شد. این کنفرانس با ابتکار روزنامه چپگرای «یونگه ولت» و گروه «روزا لوکزامبورگ ـ کارل لیبکنشت» و با حمایت احزاب چپ و مترقی آلمان از جمله «حزب چپ» و «حزب کمونیست آلمان» همه ساله برگزار می شود.

گزارش های متعدد رسانه های چپ آلمان، از جمله مطالب منتشره در روزنامه چپگرای «یونگه ولت» و هفته نامه «عصر ما» حاکی از برگزاری موفقیت آمیز این کنفرانس است.

در کنفرانس امسال «سیلویا آیالا» وکیل و نماینده مجلس از هندوراس، گزارشی از کودتا نظامیان راستگرای این کشور که علیه رئیس جمهور قانونی انجام شد، ارائه داد. او از مجامع بین المللی و بویژه از حزب «لیبرال دموکرات» آلمان خواست که از «مانوئل زلایا»، رئیس جمهور قانونی و بر کنار شده هندوراس حمایت کند.

ارتش هندوراس «مانوئل زلایا»، رئیس جمهوری این کشور را از قدرت بر کنار کرده است. «مانوئل زلایا» که خود از حزب لیبرال(راست میانه) هندوراس می باشد در نظر داشت با برگزاری یک همه پرسی، قانون اساسی این کشور را اصلاح کند، تا بتواند برای یک دوره دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، اما واحدهای زرهی ارتش هندوراس روز 28 ژوئن گذشته، پیش از شروع رای گیری، با حمله به محل سکونت رئیس جمهور در «تگوسیگالپا»، پایتخت کشور، او را دستگیر کردند. «سیلویا آیالا» تعداد دستگیرشدگان شش ماه اخیر هندوراس توسط نظامیان کودتاگر را حدود 3000 تن اعلام کرد. پیش از این «دانیل اُرتگا» رئیس جمهور نیگاراگوئه در رابطه با کودتا در هندوراس گفته بود که "مانوئل زلایا"، رئیس‌جمهور بركنار شده هندوراس، قصد داشت پایگاه نظامی "پالمرولا " آمریكا را ببندد و به همین دلیل كودتای علیه او برنامه ‌ریزی شد.
رئیس‌جمهور نیكاراگوئه گفت:«مانوئل زلایا» قصد داشت به بهانه یك سانحه هوایی در فرودگاه بین المللی "تونكونتین " در "تگوسیگالپا "، پایتخت هندوراس، پایگاه نظامی هوایی آمریكا "پالمرولا " را به فرودگاهی بین‌المللی تبدیل كند. «اورتگا» همچنین گفت: از آنجا كه آمریكا نمی‌خواست این پایگاه را از دست بدهد، كودتا علیه رئیس‌جمهور هندوراس را سازمان داد.

رئیس‌جمهور نیكاراگوئه با اعلام حمایت مجدد از «مانوئل زلایا»، كودتا در هندوراس را كودتا علیه تمام اعضای اتحادیه "آلبا " دانست كه مخالف حضور پایگاه‌های نظامی آمریكا در منطقه هستند. هندوراس با جمعیتی حدود 7 میلیون نفر یکی از کشورهای فقیر آمریکای مرکزیست.

از دیگر سخنرانان کنفرانس «روزا لوکزامبورگ» خانم «اریکا باوم» از آلمان بود که در رابطه با تاریخ معاصر آلمان و وقایع مربوط به «جمهوری دموکراتیک آلمان» دیدگاه های نیروهای چپ آلمان را بیان کرد. او گفت: بدون یک تحلیل دقیق از موقعیت امپریالیسم جهانی نمی توان وضعیت کشور های دنیا را به درستی تحلیل کرد.

«پیترلوی» تحلیگر چپگرا و ناشر ماهنامه «جمهوری باستیل» فرانسه در رابطه با جنبش کارگری و سندیکای کارگری (س.ژ.گ) فرانسه و ارتباطات این سندیکای بزرگ کارگری فرانسه با دیگر سندیکا های کارگری «اتحادیه اروپا» نظرات خود را کرد. «پیتر لوی»  همچنین در رابطه با اشکال «مبارزه طبقاتی» و «خودآگاهی طبقاتی» در نظام سرمایه داری و بحران اخیر اقتصادی در غرب، دیدگاه های خود را ارائه کرد.

«میکائیل شوسودفسکی » اقتصاددان ساکن کانادا که روی نوار ضبط شده بود برای حاضران با استقبال روبرو شد. در این بیانات «شوسودفسکی» نظریات خود را در رابطه با احتمال بروز یک جنگ جهانی، مسابقه تسلیحاتی معاصر، بدهکاری های دولتی، عملکرد کنسرن های مخابراتی و وسائل ارتباط جمعی در دنیای سرمایه داری عنوان کرده بود.

در همین کنفرانس «روبرت بریان» وکیل مبارز سیاهپوست و چپگرای آمریکائی «مومیا ابو جمال» با تلفن همراه، مستقیما به مدت 15 دقیقه با «مومیا ابوجمال» در زندان تماس گرفت. «مومیا ابو جمال» مدت 28 سال است که در سلول مرگ یکی از زندان های امریکا به سر می برد. او در رابطه با وضعیت خود صحبت کرد و بمناسبت برگزاری کنفرانس «روزا لوکزامبورگ» به حاضرین تبریک گفت.

گروه کر «هانس بایملر» از برلین شعر همبستگی از «برتولت برشت» شاعر کمونیست و نامدارآلمان را اجرا کردند.«برتولت برشت» در سال میلادی 1956در گذشته است.

در دیگر سخنرانی ها از جمله سخنرانی «زابینه لایدیگ» یکی از مسئولین سابق گروه«آتاک» که اکنون به «حزب چپ آلمان» پیوسته است و از جمله نماینده گان این حزب در مجلس می باشد و «آخیم بیگووس» عضو شورای «موسسه کارمن» در شهر «اوزنا بروک» آلمان، در رابطه با مبارزه طبقاتی در آلمان و نقش سندیکا های کارگری و کارمندی و بیکاری ناشی از نظام سرمایه داری اطلاعاتی را در اختیار حاضرین قرار داد.، «کرستینا کایندل» فعال سیاسی از آلمان علیه پرداخت هزینه های مالی حاصل از بحران اقتصادی اخیر توسط دولت و رشد جنبش چپ در آلمان صحبت کرد. او گفت که بررسی دو سال اخیر جنبش چپ آلمان رو به رشد بوده است. او گفت در 300 سال گذشته اعتراضات مردم علیه نظام سرمایه داری هرگز به میزان انتقادهای مردم در سال 2009 نبوده است و این حاصل بحران ساختاری نظام سرمایه داری است که در یکسال گذشته کاملا آشکار شد. دیدگاه های « پیتر ولتر»از روزنامه «یونگه ولت» و «پاتریک ویدرا» و« انریکو اوبیتا» از کوبا  نیز در کنفرانس مذکور ارائه شد. در لابلای برنامه ها، گروه های موسیقی قطعاتی را مرتبط با کنفرانس اجرا کرد. همچنین برنامه پرسش و پاسخ بین شرکت کنندگان در کنفرانس و سخنگویان حاضر در جلسات برگزار شد و برنامه راهپیمائی و برنامه نثار گل در آرامگاه «روزا لوکزامبورگ» و «کارل لیبکنشت» انجام شد.

 


 

 

            راه توده  253    5 بهمن ماه 1388

 

بازگشت