راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

گزارش فرمانده نیروی دریائی امریکا
لشگرکشی به یمن
برای دور زدن
خلیج فارس
آذرفریتاش

 

راه توده 252 یک روز پس از آغاز کنفرانس افغانستان – یمن در انگلستان منتشر می شود. کنفرانسی که به بهانه عملیات القاعده در منطقه تشکیل شد و به گفته نخست وزیر انگلستان، در حاشیه آن مسائل سومالی، بعنوان ضلع سوم مثلث اتیوپی- یمن- سومالی در آن بررسی شد. این کنفرانس همانگونه که نخست وزیر انگلستان اعلام کرده بود، بدنبال تصمیم مشترک انگلستان و امریکا برای استقرار نظامی در یمن و اعزام 3 هزار نیرو به این کشور تشکیل شد. بهانه این استقرار، فعالیت اقلیت بسیار کوچک حوثی های یمن است که شاخه ای از شیعه به حساب می آیند. خبرگزاری ها، شمار حوثی های یمن را در خوشبینانه ترین حالت حدود 300 نفر تخمین زده اند. بنابراین اعزام 3 هزار نیروی نظامی و استقرار مشترک قوای نظامی انگلستان و امریکا در یمن نمی تواند در ارتباط با مقابله با 300 حوثی آواره در صحرا و بیابان های خشک یمن باشد، بلکه این بهانه ایست برای هدفی بزرگتر. این هدف که دریای سرخ و دهانه "عدن" و اتصال به اقیانوس هند در اختیار امریکا و انگلستان قرار بگیرد. دراین میان، سیاست های نظامی جمهوری اسلامی برای رساندن سلاح به حوثی های یمن و همچنین عملیات همیشه مشکوک القاعده در منطقه، بهانه های کافی را دراختیار امریکا و انگلیس برای این لشگر کشی قرار داده است. آن استراتژی دراز مدتی که چنین لشگر کشی مشترکی را در دستور کار امریکا و انگلیس قرار داده چیست؟
شواهد نشان میدهد که آنها دو هدف را دنبال می کنند:
1- انتقال نفت خلیج فارس از طریق لوله کشی های جدید نفت از مرزهای مشترک عربستان و یمن و رساندن آن به دریای سرخ، با هدف ایجاد الترناتیوی برای عبور نفت از خلیج فارس و دهانه هرمز و خنثی سازی تهدیدهای جمهوری اسلامی برای بستن این دهانه، در صورت حمله نظامی به ایران و یا تحریم نفت ایران.
2- دراختیار گرفتن باز هم بیشتر نفت خلیج فارس و فشار سیاسی و اقتصادی به هندوستان و چین و رهائی از مانورهای چین و هند و جمهوری اسلامی در منطقه خلیج فارس.
با این توضیحات است که گزارش فرمانده نیروی دریائی ایالات متحده امریکا که سه سال پیش ایراد شد و استراتژی نظامی امروز امریکا و انگلیس را ترسیم کرد اهمیت می یابد. ترجمه فشرده این سخنرانی را در این شماره و بخش دوم آن را در شماره آینده راه توده می خوانید:

بخش هائی از گزارش دریاسالار "ویلیام فالون" فرمانده نیروهای دریایی ایالات متحده در برابر کمیته خدمات مسلح سنای امریکا در تاریخ 3 مه سال 2007، برگرفته از اسناد وزارت دفاع امریکا.

ملل شاخ افریقا، یمن، جیبوتی، سومالی، اریتره، کنیا، گرفتار بر خوردهای مرزی؛ شورش؛ فساد؛ نفوذ تروریست و فقر هستند. با همکاری ناتو و ایالات متحده و فشاری که از طرف نیروهای ما بر نیروهای تروریستی در افغانستان و عراق وارد می آید، این احتمال افزایش می یابد که تروریست ها از شاخ افریقا به عنوان محلی برای برنامه های خود استفاده کنند. نیروهای متحد (ناتو و امریکا) ماموریت مشترک در شاخ افریقا را بر عهده دارند. این نیرو با 1300 پرسنل از ایالات متحده و همکاری نزدیک وزارت امور خارجه (سفارتخانه ایالات متحده امریکا در منطقه) و وزارت دفاع مشغول عملیات و ماموریت های آموزشی در شاخ افریقا هستند. این نیرو همچنین سرگرم افزایش توانایی قوای کشور یمن برای مبارزه با تروریسم و آمادگی جنگی است. فعالیت نیروهای ایالات متحده شامل آموزش همراه با پروژه های شهری مانند حفاری چاه، ایجاد مدارس و کلینیک و فراهم کردن سرویس های پزشکی است.

گزارش دوم دریاسالار فالون در همین تاریخ
دولت های خلیج عرب ( خلیج فارس) اعضای شورای همکاری خلیج، یعنی کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی شرکای مهم ما برای حفظ پایداری خلیج اند. ما با این دولت ها و نیروهای امنیتی آنها همکاری نزدیکی خواهیم داشت تا برنامه های همکاری دو جانبه امنیتی قدرتمندی را توسعه دهیم و اعتماد و قابلیت بر خورد با تروریسم را در نیروهای آنها آماده سازیم. هر یک از این دولت ها شریکی ارزشمند در تلاشهای امنیتی متقا بل اند. بعنوان مثال مرکز مشترک ضد تروریسم بحرین بسیاری از سازمان های این دولت را جهت آمادگی در مقا بل حملات احتمالی تروریستی یاری کرده است. ایالات متحده عربی در( گلف ایر) میزبان مانورهای هوایی نیروهای ایالات متحده در منطقه است و این کشور همکاری های چند جانبه را میان شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن ایجاد می کند. همچنین قطر میزبان عالی برای مرکز عملیات هوایی ما و مرکز فرماندهی ایالات متحده است. در سال 2006 این کشور میزبان مانور نظامی چند ملتی بنام (وا کنش به بحران اراده عقاب) بود. کشور عمان نیز که مو قعیتی استر اتژیک در منطقه دارد، در مانورها و سایر فعا لیت ها با نیروهای ایالات متحده همکاری می کند؛ تا تجارت جهانی در دریای عمان جریان داشته باشد و سواحل ومرزهای آن امن بماند. در سال 2006 فرماندهی مرکزی 38 مانور نظامی مشترک با این کشور در خلیج فارس اجراء کرد. عربستان سعودی شریک بسیارمهمی است و مبارزاتش بر ضد تروریست ها در منطقه چشمگیر بوده است. این کشور فعالیت های گروه القاعده را در شبه جزیره عربستان تضعیف کرده است. با ارتقاء همکاری های ما با این دولت ها، امکان دسترسی ضروری ما به بندر گاه و پایگاه و حق عبور هوایی و حفاظت از نیروهای ایالات متحده در منطقه تامین می شود. در رابطه و مشارکت با دولت کویت که بیش از 20 سال پا بر جا بوده است، ما یک کشور حامی و دائمی و میزبان فرماندهی بخش زمینی نیروهای نظامی ایالات متحده را داریم. این کشور ایستگاه اصلی ورود و خروج نیروهای ما به کشور عراق می باشد. من نمی توانم عملیات نظامی در عراق را بدون حمایت همه جانبه کو یت تصور کنم. بحرین یکی دیگر از شر کای ما بوده و از نیروهای دریایی ایالات متحده به مدت 60 سال استقبال کرده است. این کشور اقامتگاهی برای فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی ایالات متحده و ناو گان پنجم ایالا ت متحده محسوب می شود.


راه توده 252 18.01.2009

 

بازگشت