راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

درانتظار نابودی
نیروگاه اتمی بوشهر
آذرفریتاش

 

حمله "غیره منتظره " ویا آزمایشی هواپیماهای بدون سرنشین به نیروگاه هسته ای بوشهر اولین عملیات نظامی امریکا و اسرائیل در منطقه است که نشان دهنده مقدمه حمله به تاسیسات صنعتی و پتروشیمی عسلویه و پالایشگاه گاز فجر در منطقه است. اگر اخبار منتشر شده صحت داشته باشد و نام آن چنان که مقامات ایران "مانور" خود طراحی کرده گذاشته اند نباشند، آنگاه باید پذیرفت که امریکا و اسرائیل به دوهدف تاکتیکی در این حمله رسیده اند . اول- برای خود قطعی ساختند که سیستم دفاعی موشکی و رادارهای منطقه سوق الجیشی بوشهر از کارایی کافی برای دفاع هوایی برخوردار نیستند.

دوم-  راکتور هزار مگاواتی اتمی بوشهر کوره اصلی خود را روشن نکرده است. زیرا در صورت روشن بودن کوره اصلی و حمله به آن، یعنی پخش پرتوهای رادیو اکتیویته و نابودی اتمی منطقه.

تا امروز به بهانه ها و دلائل متعدد بهره برداری از مجتمع اتمی بوشهربه تعویق افتاده است. دولت نداشتن سوخت برای راکتور بوشهر را عامل اصلی میداند. اما خبرگزاری "ریا نووستی" به نقل از یک منبع اگاه در شر کت "اتم استوری اکسپورت" پیمانکار اصلی ساخت نیروگاه بوشهر گزارش داد، که شرکت روسی مسائل مالی را دلیل اصلی تاخیر در راه اندازی نیروگاه عنوان می کند.

ساخت نیروگاه بوشهر در سال 1975 توسط شرکت آلمانی اغاز شد و چهار سال بعد از انقلاب متوقف شد . دولت در سال 1995 ادامه ساخت نیروگاه را به شرکت روسی واگذار کرد و قرار شد که در سال 2000 به پایان رسد اما تاکنون  سیاستی که دولت احمدی نژاد در مورد این نیروگاه داشته عملا نشاندهنده آنست که دولت او نمی خواهد این نیروگاه آغاز به کار کند و مدیریتی در پشت صحنه برای راه افتادن نیروگاه بوشهر کار شکنی می کند. آیا دولت منتظر حمله نظامی و نابودی این نیروگاه است؟

 

 

                راه توده 278    18 مرداد ماه 1389
 

بازگشت