راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روز جهانی کارگر
اعتصاب فلج کننده
 کارگران
در سرزمین مهاراجه ها
یونگه ولت،28.04.10- ترجمه: رضا نافعی

 

 

 

 

 

درسیزده ایالت هند، چرخ ها یا بکلی ازحرکت بازایستادند یا ازشتابشان کاسته شد. حزب کمونیست هند، حزب کمونیست هند( مارکسیستی)، بلوک پیشرو و حزب انقلابی سوسیالیستی هند کارگران را به مناسبت روز اول ماه مه؛ به "بهارات بنده" (اعتصاب عمومی) فراخواندند. بیش از ده حزب اپوزیسیون به این فراخوان، برای یک اعتصاب دوازده ساعته پیوستند. اعتصاب دو هدف داشت:  اعتراض به موج فزاینده گرانی  که ماههاست ادامه دارد و همچنین اعتراض به سیاست اقتصادی دولت. بویژه در ایالات تریپورا، کِرالا و بنگال غربی که حکومت در دست احزاب موتلفه چپ است تقریبا همه چرخ ها از حرکت بازایستاد. ادارات و موسسات تعطیل شدند. وسائل رفت و آمد عمومی متوقف گردیدند. در کلکته، پایتخت بنگال غربی، نزدیک به پنجاه پرواز هوائی حذف شد. قطار ها ساعت ها تاخیر داشتند. اتوبوس ها، تاکسی ها، ریشکاهای موتوری و اتومبیل های باری خوابیدند. در نقاط مختلف، از جمله در اُریسا و در اوترا پرادش اتوبان ها بسته شدند. در لوکنوسه اتوبوس به آتش کشیده شدند. درجنوب نیز، در آدهارا پرادش و تامیل نادو اعتصاب انعکاس وسیعی یافت. ولی در دهلی تاثیرات "بهارات بنده " (اعتصاب عمومی) چندان محسوس نبود.

بریندا کارات، عضوهیئت سیاسی حزب کمونیست هند (مارکسیستی) اعتصاب را "بسیار موفق" ارزیابی کرد. جالب توجه آن بود که احزاب  مذهبی نیز از این فراخوان حمایت کردند. از جمله  حزب  AIADMK  در تامیل نادو، حزب ساماج وادی در اوترا پرادش و راشتریا در جاناتا دال  در بیهار.  در 12 ماه گذشته قیمت ارزاق عمومی اولیه  و مورد نیاز روزانه مردم حدود 20 در صد گران تر شدند. بهای لپه، شیر، شکر، گندم، برنج، و سبزی چنان افزایش یافت که برای مردم تهیدست قابل خرید نبود.

همزمان با اعتصاب عمومی نمایندگان احزاب چپ در پارلمان دهلی نو و همچنین نمایندگان حزب راستگرای "بی جی پی" مشی اقتصادی دولت را  مورد انتقاد قراردادند و خواستار تصحیح روش اقلام بودجه  و حذف افزایش مالیات بر بنزین، گازوئیل و کود شدند. حزب کنگره که حکومت را در دست دارد، درپی آنست که نتایج سیاست اقتصادی نادرست خود را  بر مردم زحمتکش تحمیل کند:

دولت مرکزی به تنهائی مسئول افزایش قیمت ها نیست. حکومت های ایالات نیز که مسئول توزیع خوار و بار بین فرودستان هستند نیز می توانستند با گرانی مبارزه کنند. گوروداس داسگوپا، رئیس فراکسیون حزب کمونیست هند درپارلمان، به نمایندگان  رسانه های عمومی این کشور گفت: هدف این اعتصاب تضعیف حکومت های ائتلافی اتحاد پیشرو نیست، بلکه اعمال فشار برای تغییر سیاست اقتصادی نئولیبرال است.

حزب راستگرای" بی جی پی " هفته گذشته با حفظ فاصله زیاد از احزاب چپ، مخالفت خود را با "سیاست غلط"  دولت ائتلافی اعلام کرد. در میتینگ ها و تظاهرات در دهلی نو به مخالفت با "بد ترین طرز حکومت و گسترش رشوه خواری" پرداخت. ثروتمندان پیوسته ثروتمندتر و وتهیدستان و طبقه متوسط  در اثر افزایش قیمت ها به وضعی بدتر از پیش گرفتار می آیند. نیتین گادکاری، رئیس حزب "بی جی پی" یاد آور شد که افزایش دائمی قیمت ها سبب شده که عده زیادی از کشاورزان دست به خود کشی بزنند. فقط در منطقه ویداربها  در ایالت ماهاراشترا چنان عرصه بر  150 نفر از کشاورزان تنگ شد که چون دیگر توان پرداخت بدهی خود را نداشتند،  چاره ای جز خود کشی نیافتند. خانم سوشما سواراج ، رهبر اپوزیسیون اظهار داشت اگر دولت قادر به جلوگیری از موج گرانی نیست باید کنار رود.      

 

Junge Welt/28,04.2010/ Massenprotest in Indien/Ashok Rajput

 


 

 

            راه توده  265    13 اردیبهشت ماه 1389

 

بازگشت