راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

لکه های سیاه
بر دامن
کانون نویسندگان ایران

 

سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای نویسندگان دگراندیش ایران می‌توانست فرصتی باشد برای هیئت مدیره کانون نویسندگان تا مخالفت خود را با دولت کودتا به نمایش بگذارد و به رویه یکسال و نیم گذشته خود خاتمه دهد. این فرصت نیز متاسفانه در نان به نرخ روز خوری ریشه گرفته در این نهاد مدنی از دست رفت. هیئت مدیره کانون در بیانیه‌ای که به مناسبت سالگرد این قتل‌ها منتشر کرد مجددا یقه اصلاح طلبان را گرفت تا مبادا کانون واقعی قدرت رنجیده خاطر شود. در این بیانیه چنین گفته می‌شود:
"در فضای فروکشِ سریع اعتراض و التهاب مردم و بر بستر جبن و ناتوانی باصطلاح اصلاح‌طلبانی که نخست برای جراحی این "غده‌ی سرطانی" عزم جزم کرده بودند اما در نهایت عقب نشستند، آمران و عاملان قتل‌های زنجیره‌ئی طنابی را که موقتاً به دست و پایشان پیچیده بود باز کردند و دست‌به‌کار تدارک توطئه‌های تازه بر ضد آزادی‌خواهان شدند، که کشتار سال گذشته‌ی جوانان در کهریزک از آن جمله است."
براساس این اطلاعیه کشتار کهریزک گناه جبن و ناتوانی "به اصطلاح اصلاح طلبان" است که در نهایت عقب نشستند و در نتیجه عاملان قتل‌های زنجیره یی توانستند مجددا فعال شوند و کشتار کهریزک را انجام دهند. اگر چنین استدلالی قابل قبول باشد پس می‌توان گفت اصلا کشتار کهریزک گناه ناصر زرافشان وکیل پرونده قتل‌های زنجیره‌ای است که سال‌ها پیش وعده داد مدارک قتل‌های زنجیره‌ای را افشا می‌کند و هیچگاه این کار را نکرد. در نتیجه این عده فعال شدند و کهریزک را به راه انداختند. البته به نظر ما چنین ادعایی همان اندازه مهمل است که ادعای بیانیه هیئت مدیره کانون نویسندگان. جایگاه و نقش و مسئولیت هر عاملی را باید متناسب با وزن آن در واقعیت ارزیابی کرد. كشتار كهریزك و دیگر كشتارها و جنایت هایی كه در دوران اخیر صورت گرفته هیچ ربطی نه به وكیل قربانیان قتل های زنجیره ای دارد و نه به اصلاح طلبان. مسئولیت همه آن با رهبر و بیت رهبری و دولت كودتاست. حتی در تقسیم مسئولیت ها میان آمران سركوب و كشتار با مباشران مستقیم آن باید مسئولیت اصلی را با آمران آن دانست. یعنی در همینجا هم دقت كرد كه مسئولیت ها جابجا نشود چه رسد به اینكه بخواهیم قربانیان كودتا را بعنوان مسئول آنچه روی داده معرفی كنیم. اینکه بر حریفی که بر زمین افتاده ما هم چند لگد بزنیم که اگر حریف پرزورتر دماغ چند تن از تماشاچی‌ها را هم شکسته تقصیر ناتوانی و عدم مقاومت توست، خود نشان جبن و نان به نرخ روز خوری است.
هیئت مدیره کانون نویسندگان دیر یا زود و زیر فشار جنبش گسترش یابنده مردم ناگزیر خواهد شد در برابر دولت کودتا موضع بگیرد و آن زمان اینگونه بیانیه‌ها و لگد زدن به اصلاح طلبان و چنگ زدن به چهره قربانیان دولت کودتا و زندانیان شریف و سربلند و مقاوم جنبش سبز به فریادش نخواهد رسید فقط لکه سیاهی بر کارنامه آن باقی خواهد گذاشت.

راه توده 296 13.12.2010

بازگشت