راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

هفدهمین جشنواره بین المللی
جوانان و دانشجویان چپ و کمونیست
جهان
دیدار نمایندگان
جوانان 140 کشور جهان
در افریقای جنوبی
روز نامه چپگرای «یونگه ولت» آلمان
ترجمه عسگر داوودی

 

هفدهمین جشنواره بین المللی جوانان و دانشجویان چپ و دموکرات با حضور3000 تن در شهر «پره توریا» پایتخت آفریقای جنوبی برگزار شد.

جشنواره با شعار:«برای جهانی توام با صلح، همبستگی و تغییرات اجتماعی مثبت- بیش بسوی پیروزی بر امپریالیسم» با حضور 20 هزار تن از شرکت کنندگان این جشنواره از آفریقای جنوبی و 10 هزار تن از140 کشور جهان افتتاح شد. استادیوم عظیم «لوئیس مورفی» که برای استفاده مسابقات بین المللی فوتبال سال گذشته بنا شده است، مرکز تجمع شرکت کنندگان این جشنواره بود. در اولین روز افتتاح جشنواره رئیس جمهوری افریقای جنوبی«یاکوب زوما» با  حضور در جمع شرکت کنندگان سخنرانی کرد. او در سخنرانی افتتاحیه خود، از جمله گفت: «جوان ها آینده سازان جهان اند و به همین دلیل نیز لازم است تا با دخالت در زندگی سیاسی ـ اجتماعی خویش سرنوشت خود و آیندگان را تعیین کنند. مبارزه علیه جنگ طلبی و کوشش در راه بر قراری صلح از خواسته های طبیعی همه جوانان در سطح جهان است. لازم است تا جوانان نظریات و ایده ها و راه حل های خود را ارائه دهند و ما نیز موظف هستیم تا با گوش جان این نظرات را شنیده و به خواسته های آنان عمل کنیم».

"زوما" همچنین گفت که مبارزه با بیسوادی هنوز یک مشکل بین المللی محسوب می شود و لازم است تا با همت و زحمت در رفع آن بکوشیم. لازم است تا امکان تحصیل برای همه اقشار جامعه تا سطح دانشگاهی فراهم شود.

«یاکوب زوما» همکاران خود را در دولت مورد خطاب قرار داده و گفت: دولت مراکش به جوانان مبارزه «صحرای عربی» اجازه شرکت در این جشنواره را نداده است. معنای این اقدام جز این نیست که دولت این کشور مایل نیست تا موجودیت و استقلال «جنبش آزادیبخش صحرای غربی ـ پولیساریو» را به رسمیت بشناسد. به همین دلیل نیز ما به عنوان اعتراض سفارت مراکش در آفریقای جنوبی را تعطیل اعلام می کنیم.

در تمام مدت برگزاری جشنواره تعداد بی شماری از فرستنده های تلویزیونی برنامه های متعدد جشنواره را به طور مستقیم برای بینندگان خود پخش کردند.

شرکت کنندگان در جشنواره علاوه بر شرکت در سمینار های مختلف، در بحث های متعددی که در رابطه با مباحث مورد علاقه شان از قبل برنامه ریزی شده بود شرکت کردند و در سمینارهای مختلف و در جلسات مختلف آموزشی سیاسی ـ اجتماعی حاضر شدند. همچنین در ساعات فراغت در نشست های داوطلبانه جمعی ایده ها و نظریات و تجارب سیاسی ـ اجتماعی خود را در راه مبارزه برای برقراری جامعه سوسیالیستی در میان گداشتند. تبادل آدرس شماره تلفن و ایمیل به منظور ادامه ارتباط ها از جمله موارد بود.

همچنین «تیاگو ویرا» مسئول «سازمان جهانی جوانان دموکرات» و «ژولیوس ماله ما» مسئول «سازمان جوانان کنگره ملی آفریقای حنوبی» در سخنرانی های خود تاکید کردند که لازم است تا لحظه ای از مبارزه بر علیه تجاوزات امپریالیستی در اقصاء نقاط جهان غافل نشویم.



                راه توده 29 29 آذرماه 1389

بازگشت