راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اروپا بر سر دوراهی استراتژی جدید امریکا
بسوی جبهه
یا پشت به جنگ
آذرفریتاش

 

 

 

 

 

 

پس از ساعت ها مذاکره در کابینه ائتلافی دولت هلند، نخست وزیر این کشور­­ "یان پیتر با لکننده" شکست دولت ائتلافی خود را اعلام کرد. او گفت که دولت ائتلافی اش  نتوانسته باحزب کارگر این کشور به هکاری ادامه بدهد. اختلاف اساسی بر سر ادامه حضور نیروهای هلند در ناتو در افغانستان است.

در اعتراض به همین حضور حزب کارگر هلند تصمیم گرفت از دولت ائتلافی خارج شود. دولتی که از ترکیب حزب کارگر و حزب دمکرات مسیحی هلند تشکیل شده بود.

حزب کارگر هلند در انتخابات این کشور، نسبت به خروج از افغانستان متعهد شده و از مردم هلند برای این برنامه رای گرفته بود. بنابراین هیچ چاره ای نداشت تا بر سر وعده خود باقی بماند زیرا در غیر اینصورت، بازنده انتخابات بعدی بود.

این حزب اعلام کرده بود تا تاریخ تعین شده از طرف ناتو، نیرهای نظامی کشور هلند که 2000 نفر می باشند را از افغانستان خارج کند. هلند در جنگ افغانستان 21 کشته داده است.

همچنین حزب کارگر هلند  در انتخابات گفته  وعده داده بود که در مقابل خواست ناتو برای باقی ماندن در افغانستان ایستادگی خواهد کرد.

این حزب با خروج از دولت، ماهیت حزب دمکرات مسیحی را نیز در معرض قضاوت افکار عمومی قرار داد. انتخابات پارلمانی هلند تا چند ماه دیگر برگزار خواهد شد و حزب کارگر هلند امیدوار است با اقدام اخیر خود برای مخالفت با ادامه حضور نیروهای نظامی هلند در افغانستان به پیروزی بزرگی دست یابد.

دبیرکل ناتو خواهان تمدید حضور نیروهای نظامی هلند در افغانستان برای یکسال دیگر است و طی مکاتبه ای که بین وی و وزیر خارجه هلند انجام شده، وزیر خارجه هلند با این خواست از روی سر دولت ائتلافی موافقت کرده بود. همین موافقت آخرین ضربه به ائتلاف شکننده دو حزب و خروج حزب کارگر از دولت بود.

ناتو اعلام کرده که علیرغم هر تصمیمی که دولت هلند اتخاذ کند، ناتو در افغانستان خواهد ماند.

درحاشیه همین تنش ها، اکنون بر سر استراتژی جدید ناتو و انتقادات دولت امریکا نسبت به سیاست تسلیحاتی و دفاعی اروپا تزلزلی را نشان میدهد که در روابط  دراز مدت اروپا و امریکا از بعد از جنگ دوم جهانی وجود داشته است.

امریکا از رهبران اروپائی بدلیل کمبود بودجه نظامی آنها انتقاد دارد و معتقد است که آنها  هواپیما های بزرگ حمل ونقل نظامی برای ناتو تولید نمی کنند و یا هلیکوپتر و نیروهای نظامی کافی به افغانستان اعزام نمی کنند.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا دررابطه با ماموریت ها ی آینده ناتو می گو ید که برای مبارزه  با راهزنی دریایی، تامین امنیت حمل و نقل انرژی، مبارزه با گسترش سلاح های کشتار جمعی و تروریسم و نیز ثبات در کشورهای که دولت های آنها فروپاشیده و فاقد اقتدار کافی برای تامین امنیت خود هستند، کاربرد سریع قوای نظامی ضروری است، و دولت های اروپائی را دعوت می کند تا از این استراتژی حمایت و پیروی کنند.

 


 

 

            راه توده  258    10 اسفند ماه 1388

 

بازگشت