راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

انتخابات ریاست جمهوری
ورق در اوکرائین
به سود روسیه برگشت!
ترجمه وتدوین عسگر داوودی

 

انتخابات ریاست جمهوری در اوکرائین، نه تنها رئیس جمهوری این کشور را تغییر داد، بلکه نخست وزیر آن "تیموشنکو" را نیز با همه حمایت های آشکار و پنهانی که امریکا و اروپا از او کردند به زیر کشید. برای آنکه تنها اشاره ای به نقش امریکا و اروپا در اوکرائین بشود، کافی است آخرین اظهار نظر رئیس سازمان اطلاعاتی روسیه را که درآستانه این انتخابات بیان شد بخاطر آوریم. او گفت که سازمان اطلاعاتی اوکرائین با کارمندان سازمان اطلاعات مرکزی امریکا "سیا" اداره می شود!
در چنین شرایطی، "یاناکوویچ" که سیاست نزدیکی به روسیه را می خواهد جانشین سیاست پیروزی از امریکا و اروپا کند به پیروزی رسید. بنابراین تفاوت آراء چند درصدی او با خانم تیموشنکو را که قصد داشت از صندلی نخست وزیری به صندلی ریاست جمهوری جهش کند، باید چندین برابر دانست!
اما نگاهی بیاندازیم به آرایش آراء احزاب دیگر و بویژه حزب کمونیست اوکرائین.
انتخابات در دو مرحله انجام شد. درمرحله نخست اختلاف دو کاندیدای اصلی حدود 15 در صد بود اما در مرحله دوم امریکا و غرب تنها توانستند این اختلاف را به 4 در صد برسانند و نتوانستند تیموشنکو را به پیروزی برسانند.
دور اول انتخابات ریاست جمهوری اوکرائین در هفدهم فوریه گذشته انجام شد. در این مرحله «پیوترزیموننکووس» دبیر اول «حزب کمونیست اوکراین» از طرف این حزب بطور سمبولیک به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام شرکت داشت. با توجه به نتایج اولین دوره انتخابات، کمیته مرکزی «حزب کمونیست اوکراین» در پلنوم مابین دو دوره انتخاباتی تصمیم گرفت در دور دوم انتخابات از حزبی که نسبتا به مواضع داخلی و بین المللی به حزب کمونیست نزدیک است حمایت کند. بنابراین با توجه به مواضع «حزب مناطق اوکراین» و نماینده این حزب «ویکتور یانوکوویچ» حمایت از وی را اعلام کرد.
هفته نامه«عصر ما» ارگان «حزب کمونیست آلمان» در این رابطه متن کامل بیانیه کمیته مرکزی حزب کمونیست اوکرائین را منتشر کرد. در این بیانیه از جمله آمده است:
در مقایسه با دیگر کاندیداها و احزاب شرکت کننده در انتخابات، با وجود اینکه حزب «ویکتور یانوکوویچ» (حزب مناطق اوکراین) در مواضع خود علاقه مندی به سرمایه داری را پنهان نمی کند اما در گذشته این حزب با موضع گیری های ملی خود و در مخالفت با دیدگاه های فاشیستی و استعماری امپریالسیم غرب نشان داده است که مواضع حزب و رهبری آن مناسب ترین امکان موجود برای دفع خطرات از میان رفتن استقلال کشور و همچنین ایجاد اتحاد ملی است.
در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که 7 فوریه برگزار شد، «ویکتور یانوکوویچ» رهبر حزب مناطق اوکراین 49.95% و «یولیا تیموشنکو» نخست وزیر اوکراین 45.47% آراء را بدست آورده اند . طبق قانون اساسی اوکراین، دوره ریاست جمهوری 5 ساله می باشد.

با یک روز فاصله پس از اعلام نتایج انتخابات «یژی بوزک» رئیس پارلمان اروپا ضمن تبریک به رهبر «حزب مناطق اوکراین» بخاطر پیروزی در انتخابات، از وی دعوت کرد تا در آینده نزدیک دیداری از پارلمان داشته باشد. همچنین خبرگزاری «ریانووستی» نیز اعلام کرد که «ویکتور یانوکوویچ» رهبر «حزب مناطق اوکراین» و رئیس جمهور منتخب این کشور، احتمالاً اولین سفر خارجی خود در مقام رئیس جمهور را به بروکسل انجام خواهد داد.
پس از اعلام نتایج انتخابات، ناظران بین المللی که بر این انتخابات نظارت داشتند از نحوه برگزاری انتخابات اوکراین ابراز رضایت کردند.
«دمیتری مدودف»، رئیس جمهوری روسیه پیروزی «یاکونویچ» را تبریک گفت و سفیر روسیه در اوکراین نیز گفت که انتظار می رود با آغاز کار رئیس جمهوری جدید اوکراین، روابط دو کشور گسترش یابد.
«یولیا تیموشنکو»، نخست وزیر اوکراین و نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری این کشورکه شدیدا مایل به نزدیک شدن اوکراین به کشور های غربی بویژه به آمریکاست با وجود تائید ناظران بین المللی همچنان از نتایج اعلام شده نا خرسند باقی مانده است.
«یولیا تیموشنکو» پس از فروپاشی شوروی و جدا شدن اوکراین از روسیه بلافاصله با سوء استفاده از خلاء فرهنگی ایجاد شده به کار تاسیس مغازه های زنجیرهای کرایه دهنده فیلم های هالیودی روی آورد و با پخش و کرایه فیلم های پورنوگرافی به همراه فیلم های هالیودی علاوه بر ترویج فرهنگ هالیودی به ثروت سرشاری دست یافت. او علاوه بر این در بخش مد و لباس نیز فعال است و خود نیز اغلب بصورت یک مدل لباس در صحنه ظاهر می شود تا عکس هایش زینت بخش مجلات اروپائی باشد.
اوکرائین با نزدیک به 38 میلیون جمعیت و بنادر استراتژیک نظامی، بزرگترین جمهوری اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بعد از جمهوری روسیه بود.

راه توده 256 13.02.2010

بازگشت