راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

زندگی مردم
پس از فروپاشی
اتحاد شوروی

آزاده اسفندیاری

 

فراکسیون حزب کمونیست روسیه در دومای (مجلس) دولتی این کشور، اخیرا در میز گردی که در پارلمان تشکیل شده بود، این آمار و ارقام را بعنوان دستآوردهای فروپاشی اتحاد شوروی ارائه داد:

سالانه 25 هزار نفر در روسیه به قتل می رسند،41 هزار نفر خود را می کشند، 25 هزار نفر براثر مسمومیت  ناشی از الکل و نزدیک به 40 هزار نفر در سوانح مختلف جان خود را از دست می دهند.

رقم معلولین به 12 میلیون رسیده است. بنا به آمارهای رسمی 4.6 میلیون الکلی، 2.4 میلیون معتاد به مواد مخدر، 978 هزار بیمار روانی، 570 هزار نفر بیمار مبتلا به سل، 960 هزار نفر مبتلا به بیماری ایدز در روسیه وجود دارد. همه اینها قربانی جنائی سازی جامعه، بیکاری، فقر، سقوط اخلاقی و از دست رفتن امید به زندگی  بوجود آمده اند.

در روسیه شرایط اکولوژی بسرعت وخیم می شود. در 206 شهر روسیه آ لودگی آب و هوا موجب رشد انواع سرطان، اختلال در دستگاه تنفسی، اختلال در دستگاه گوارش شده است.
 بر تعداد قربانیان در کارخانه ها مرتب اضافه می شود. از تعداد موسسات تولیدی در روسیه نسبت به دوران اتحاد شوروی دهها برابر کاسته شده است. سالانه 3،5-3 هزار نفر از شهروندان ما در این موسسات از بین می روند و 100 هزار نفر معلول می شوند. بطور متوسط در سال 13- 15 سانحه در صنایع نفت- شیمی و پالایشگاه نفت،17-14 سانحه در بخش ذغال،12-10 سانحه در بخش شیمی،9-7 سانحه در بخش معادن مواد خام و 6-5 سانحه در صنایع متالورژی اتفاق می افتد.

 

 

 

راه توده 275    28 تیرماه 1389
 

بازگشت