راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

دیدارهای انقلابی
میان رهبران، در مسکو

بهروزبکتاشی

 

دبیرکل حزب کمونیست ویتنام و هیات مجمع خلق لائوس با دبیراول حزب کمونیست روسیه در مسکو دیدار و مذاکره کردند.

 

10 جولای "گنادی زوگانف" دبیراول حزب کمونیست فداسیون روسیه با دبیر کل حزب کمونیست ویتنام «نونگ دیک» که برای یک دیدار دولتی به دعوت رئیس جمهور روسیه فدراتیو در مسکو بسر می برد دیدار و گفتگو کرد.

"نونگ دیک" در این ملاقات خاطر نشان کرد که سفر وی و هیات همراهش به مسکو همزمان شد با 65 سال استقلال ویتنام، 60 سالگی مناسبات دیپلماتیک بین اتحاد شوروی و ویتنام، 35 سالگی رهائی ویتنام از چنگال امپریالیسم آمریکا و 80 سالگی تاسیس حزب کمونیست ویتنام.

دبیرکل حزب کمونیست ویتنام دراین دیدار گفت:

در اواسط دهه 80 رهبری ویتنام رفُرم های اقتصادی تحت عنوان «نوسازی» را با حفظ خط مشی ساختمان سوسیالیسم آغاز کرد. در نتیجه تلفیق بازار و برنامه ریزی دولتی، ما توانستیم بطور قابل ملاحظه ای سطح زندگی مردم را بالا برده، نیروهای مسلح را حفظ و تحکیم کرده، شماری از برنامه های وسیع اقتصادی مانند الکتریسیته کردن کامل، رشد ارتباطات موبایل و اینترنت، صادرات برنج، قهوه و دیگر محصولات کشاورزی، نوسازی جاده های ترانسپورت، احداث مسکن، ایجاد زیر بنای مدرن برای توریسم خارجی و رشد خطوط هوائی داخلی و خارجی را اجراء کنیم. می توان گفت که این تحولات دارای اهمیت تاریخی هستند. وضعیت معیشتی مردم آشکارا بهبود یافته است. اقتدار دفاعی کشور آماده دفع  هر نوع تهدید خارجی است. ویتنام در سالهای 2009- 2008 مشکلات ناشی از بحران بین الملی مالی- اقتصادی را تجربه کرد. اما این مشکلات هم اکنون پشت سر گذاشته شده اند. رشد اقتصاد کشور 6،5-7 درصد در سال است. بطور موفقیت آمیز برنامه مبارزه با فقر و هموار کردن وضعیت اقتصادی مناطق متفاوت کشور اجراء می شود.

حزب کمونیست ویتنام اکنون خود را برای برپائی یازدهمین کنگره حزبی آماده می کند. در این کنگره نتایج حاصل از ده سال سیاست اقتصادی نوین بررسی می شود و برنامه رشد کشور تا سال 2020 به بحث گذاشته می شود. مطابق این برنامه، پیش بینی می شود ویتنام یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی جهان شود. اگرچه امروز بنا به ارزیابی های سازمان ملل، ویتنام سوسیالیستی یکی از 10  کشور پیشرفته در میان کشورهای در حال رشد است.

سپس "گنادی زوگانف" گفت:

تجربه تلخ اتحاد شوروی در پیوسته در نظر داشته باشید. خطر  گرایش های منفی در داخل حزب، که نقش کاتالیزاتور را ایفاء می کنند، در دوران تحولات بسیار جدی است. همین کاتالیزاتورها در درون حزب ما توانستند حزب کمونیست و اتحادشوروی را به انحراف بکشانند. اشتباهات حزب ما در کار ایدئولوژیک، تشکیلات حزبی و خبری در دوران نوسازی را در نظر داشته باشید

همچنین به گزارش سایت حزب کمونیست فدراسیون روسیه در تاریخ 6 جولای گنادی زوگانف در دومای دولتی با هیئت نمایندگی مجمع ملی جمهوری خلق لائوس که برای یک دیدار رسمی و دولتی در روسیه بسر می برد ملاقات کرد.

در این ملاقات نیز نماینده هیئت نمایندگی لائوس گفت:

خلق لائوس هیچگاه کمکهای اتحادشوروی را فراموش نخواهد کرد.ما برای این کمک ها ارزش  تاریخی قائل هستیم.

زوگانف نیز متقابلا گفت: خلق روسیه دوران دشواری را پشت سر می گذارد، اما تردید ندارم که بازگشت به سوسیالیسم قطعی است. برای نمونه شما در نظر بگیرید که اکنون  سقوط تولید صنعتی در روسیه 14 در صد است و در مقابل، درآمد های اولیگارشها دو برابر شده است. حتی همین یک نمونه برای اثبات گریز ناپذیر بودن بازگشت به سوسیالیسم و شناخت ماهیت حاکمیت کنونی روسیه کافی است.

 

 

 

راه توده 275    28 تیرماه 1389
 

بازگشت