راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

پنجره خانه وزیر
مرکز پژوهش برای
کشف دلیل قطع برق
در کارخانه هاست!
هدایت احمدی

 

احمدی نژاد در مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری دهم با محسن رضایی گفت" شهرك های صنعتی، مناطق صنعتی، صنایع، كارخانه ها، مراكز تولیدی ما هم اكنون با ظرفیت 30 در صد كار می كنند "

و اکنون، مدتی است به بهانه گرمی تابستان و دلایل دیگر كه بتدریج توسط وزیر نیرو و وزیر صنایع و معادن رو می شود، ساعاتی از روز بین 4 تا 6 ساعت و گاهی بیشتر برق واحد های تولیدی شهرك های صنعتی تهران و استان تهران و نیز كارخانه ها و بنگاه های تولیدی بزرگ در سراسر ایران از جمله صنایع شیشه، شیر آلات، پترو شیمی، پلاستیك، كفش، صنایع ظروف، صنایع غذایی  و بطور كلی هر جایی كه نشانی از تولید در آن وجود دارد قطع می شود، مسلما نتیجه این قطع برق فاجعه تعطیلی مراكز تولید كه قبل از این نیز به علت انواع و اقسام مشكلات و از همه مهم تر واردات 76 میلیارد دلاری رسمی بصورت نیمه تعطیلی و تعطیلی كامل در آمده بود- كه با ظرفیت 30 در صد كار می كردند - به وقوع پیوست بطوریكه باعث اعتراض تولید كنندگان شده است.

"تعطیلی زودرس شهرك های صنعتی"  روزنامه شرق 27-4-89صفحه 4 ،

" انتقاد صنعتگران به وضعیت برق "  روزنامه شرق 28-4-89 صفحه4،"

وزیر صنایع و معادن: قطع برق در حال كاهش است" روزنامه كار و كارگر 28-4-89 صفحه 4،

"صنایع خاموش، خانه ها روشن" روزنامه شرق 29-4-89صفحه 4،

" به رغم تحمیل خسارت به واحد های تولیدی، قطعی برق صنایع ادامه دارد" روزنامه كار و كارگر 29-4-89 صفحه 1،

" وزارت نیرو : وزارت صنایع به تعهدات خود عمل نكرد" روزنامه شرق 30-4-89- صفحه 4.

این سخنان مسئولین دولتی در باره صنایع تولیدی است که آقای احمدی نژاد بعنوان رئیس و پیشوای آنها در مناظره های انتخاباتی نسبت به فعالیت 30 در صد ظرفیتی آنها انتقاد کرده و وعده کامل شدن این ظرفیت را داده بود.

همین دولت، اکنون زیر فشار تحریم های جهانی که سیاست های دولت بهانه آن را دراختیار امریکا و اروپا گذاشت، برنامه "صنایع خاموش، خانه ها روشن"  را اجرا می کند!

 

وزیر نیرو( نامجو) و معاون وزیر نیرو ( محمد بهزاد) مقصر را وزارت صنایع و معادن می دانند، كه آنها به تعهدات شان عمل نكرده اند و قرار بوده امسال- یعنی سال 89 - ، 4500 مگا وات  به مدار بیاندازند اما این كار را انجام ندادند (روزنامه شرق 30-4-89- صفحه 4).

روزنامه شرق می نویسد كه 50 هزار واحد صنعتی در شهرك های صنعتی نیز كه با ظرفیت 40 در صد كار می كردند اكنون با قطع برق روی شده اند. معنای این سخن آنست كه باید فاتحه 50 هزار واحد صنعتی در حدود 400 تا 500 شهرك صنعتی با صدها هزار کارگر را هم خواند.

 

2-                        قطع برق بدون هیچگونه اطلاع و با اطلاع ناقص

تولید كنندگان معتقد هستند در بیشتر مناطق قطعی برق بدون اطلاع قبلی صورت گرفته است و در مواردی كه با اطلاع قبلی بوده - و طبق جدول اعلامی -  ولی در عمل اصلا به جداول اعلامی عمل نشده است.

 

وزیر نیرو دلیل اول قطع برق را گرمای خردادو تابستان می داند و می گوید اگر مصرف به بیشتر از 41 هزار 600 مگا وات  برسد خود و به خود قطع برق داریم. دلیل دوم این است كه مصرف برق به یكباره و به شدت بالا رفته است. یعنی تصور نمی شد این همه كولر های گازی كه الان در بازار كمیاب شده به یك باره مصرف برق را بالا ببرد. بنده خود در محلی كه زندگی می كنم وقتی از پنجره به بیرون نگاه می كنم تفاوت استفاده از كولر های گازی امسال با سال های گذشته را متوجه می شوم." روزنامه شرق 27-4-89صفحه 4.

جالب است که وزیر دولت دهم هیچ مركزی در وزارت نیرو برای پژوهش و تحقیق ندارد و پنجره منزل ایشان مرکز پژوهش است! تازه معلوم نیست ایشان در کدام نقطه خوش آب و هوای شمال تهران زندگی می کند و در همان نقطه و از همان پنجره به این نتیجه می رسید که بهتر است خانه ها برق داشته باشند ولی كارخانه ها و مراكز تولیدی و شهرك های صنعتی برق نداشته باشند!

خواندن صحبت های وزیر نیرو – در ستون پنجم صفحه 4 روزنامه شرق 27-4-89- نشان می دهد چه بلبشویی در دولت دهم حاكم است. تنها یك نفر آنهم از پنجره اتاقش سر را بیرون آورده و تصمیم می گیرد!

خبرنگار روزنامه شرق از وزیر نیرو می پرسد:

- با توجه به وضعیت فعلی ذخایر برق از یك سو و كاهش راندمان تولید در شهرك های صنعتی و تولیدی، شما به عنوان وزیر نیرو در كدام اقتصاد پیشرفته دنیا سراغ دارید برای جلو گیری از خاموشی در بخش خانگی بخش صنعت و تولید را به طور مداوم به خاموشی ببرید؟

وزیر نیرو به جای جواب؛ خبرنگار را حواله می دهد به برنامه پنجم  و می گوید در این برنامه  25 هزار و500 مگا وات( سالی 5 هزار و 100 مگا وات) می توانیم برق وارد مدار كنیم.

آقای وزیر در مورد جریان 37 نیرو گاه كه قرار بوده در چند سال گذشته وارد مدار شود جوابی نمی دهد و تنها به 8 نیرو گاهی كه قرار دادش در حال بستن است و قرار است در سال 92 وارد مدار بشود صحبت می كند.

 

 

                راه توده 276    4 مرداد ماه 1389
 

بازگشت