راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

مصاحبه رئیس جمهور بلاروس با یورو نیوز
ما، در کنار
برادران روس خود
خواهیم ایستاد!

بهروزبکتاشی

 

 

پراودا- بدنبال فشارهای اقتصادی که از جانب روسیه به جمهوری سوسیالیستی "بلاروس" وارد می آید و شاخص ترین آنها، بر سر فروش و انتقال گاز به بلاروس و انتقال همین گاز از بلاروس به اروپاست، یک هیات بزرگ تجاری چین وارد مینسک پایتخت بلاروس شد. در راس این هیات معاون وزیر تجارت چین قرار داشت که با نخست وزیر بلاروس ملاقات و مذاکره کرد.

پس از این ملاقات جمهوری بلاروس اعلام کرد:

بلاروس مناسبات با چین در عرصه های سیاسی، اقتصادی و مالی را مثبت ارزیابی می کند. با مشارکت کمپانی های چینی و منابع مالی در جمهوری بلاروس یک سلسله طرح های بزرگ، از جمله طرح ساخت کارخانه های جدید سیمان اجرا می شود.

در سالهای 2009- 2003  سرمایه گذاری های چین در اقتصاد بلاروس نزدیک به 232 میلیون دلار بود. اساس مناسبات اقتصادی بین دو کشور عبارتست از اعتبار 15 میلیارد دلاری چین به بلاروس برای اجرای بیش از 100 طرح بزرگ توسط دولت بلاروس است. در ماه مارس 2009 بانک چین و بانک ملی بلاروس موافقتنامه پیرامون تبدیل ارزهای ملی نزدیک به 3 میلیارد دلار منعقد کردند.

بلاروس دارای امکانات عظیم علمی- تکنیکی، صنایع پیشرفته، از جمله صنایع الکترونیک، صنایع ماشین سازی سنگین است و تمامی این امکانات را با استفاده از سرمایه گذاری های چین میتوان رشد داد. چین در احداث منطقه صنایع چینی در بلاروس ذینفع است. در این منطقه موسسات چینی در رابطه با تولید محصولات با تکنولوژی عالی میتوانند مستقر شوند.

همزمان با گزارش روزنامه پراودا، خبرگزاری خبرگزاری «ریا نووستی» نیز از مسکو گزارش داد: "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد که بلاروس به رغم مناقشه گازی با روسیه قصد ندارد در سیاست خارجی برادران روس خود را رها کرده و به سوی اروپا چرخش کند. وی در گفتگویی با شبکه تلویزیونی "یورو نیوز" گفت: "سیاست استراتژیک بلاروس دستخوش هیچگونه تغییری نشده است. برای چرخش های بزرگ باید واقع بین باشیم. آیا اروپا منتظر ماست؟

امروز اتحادیه اروپا با 27 کشور همین اتحادیه آنقدر مشکل دارد که به بلاروس، اوکراین و دیگر کشورها نمی رسد.

درباره مناقشه گازی بین ما و روسیه می خواهم بگویم که این فشاری بود با استفاده از موقعیت برای تحمیل خصوصی سازی به بلاروس. گاز بهانه است. آنها (روسیه) به آن مالکیت های بلاروس چشم دوخته اند که تا امروز خصوصی نشده و می خواهند آنها را بی ارزش کنند.

 

 

راه توده 274    14 تیرماه 1389
 

بازگشت