راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

روسیه برای گاز گرفتن
جمهوری بلاروس
دندان نشان میدهد
آزاده اسفندیاری

 

 عصرروز 22 ژوئن 2010، تلویزیون روسیه ملاقات رئیس شرکت عظیم گاز پروم روسیه را با رئیس جمهوراین کشور "دیمتری میدویدیف" در برنامه خبری خود پخش کرد. گوینده تلویزیون راجع به این ملاقات بطور خلاصه گفت: "رئیس گاز پروم شکوائیه ای در رابطه با بدهکاری 190 میلیون دلاری پرداخت نشده جمهوری سوسیالیستی بلاروس به این شرکت را نزد رئیس جمهوری برد". مدویدیف خیلی کوتاه گفت: شما به کشور برادر بلاروس یک فرصت 5 روزه بدهید تا آنها بتوانند بدهی خود را بپردازند!

بدنبال این اظهارات شرکت گازپروم اعلام کرد که تا زمانی که بلاروس مبلغ بدهی خود را به این شرکت نپردازد، در مرحله نخست 30 در صد از گاز صادراتی خود به این کشور را پائین خواهد آورد.

در پی اعلام این خبر بهت آور از طریق تلویزیون روسیه، الکساندر لوکاشنکا رئیس جمهوری بلاروس دستور قطع صدور گاز از این کشور به اروپا را صادر کرد.

متعاقب دستور رئیس جمهوری بلاروس مبنی بر قطع گاز از خاک این جمهوری به اروپا، وزیر امور خارجه روسیه، سرگئی لاورف برای ملاقات با مقامات این کشور وارد مینسک پایتخت جمهوری بلاروس شد و بلا فاصله به دیدار الکساندر لوکاشنکا و دیگر مقامات این کشور رفت. تلویزیون بلاروس متن بیانات رئیس دولت این کشور را بطور کامل از شبکه سراسری خود پخش کرد. در ابتدا رئیس جمهوری بلاروس با یاد آوری تقارن تصمیم مقامات روسیه برای فشار به این جمهوری مقارن با روز  22 ژوئن 69 مین سال  حمله ارتش آلمان هیتلری به اتحاد شوروی یاد آور شد:

"جای بسی شگفتی است که در چنین روزی که خلق های اتحاد شوروی به سبعانه ترین شکل مورد تهاجم فاشیسم آلمان هیتلری قرار گرفته بودند و هنوز زخم های به جا مانده بر پیکر مردم ما التیام نیافته است، مقامات روسیه علیرغم قرارداد های زیادی که در همه زمینه ها با ما بسته اند و همه اسناد حقانیت ما را و پیمان شکنی آنها را نشان میدهد، به اشکال مختلف می خواهند به کشور ما فشار سیاسی بیاورند. طبق اسناد موجود و قراردادهای ما با شرکت گازپروم، این شرکت 260 میلیون دلار بابت ترانزیت گاز از طریق کشور ما به اروپا بدهکار است. حال ما بابت مصرف داخلی خود تا به امروزبه این شرکت 190 میلیون دلار بدهکار هستیم. یعنی در واقع شرکت گازپروم 70 میلیون دلار در حال حاضر به ما بدهکار است نه ما به آنها! برای ما کاملا آشکار است که مقامات روسیه چه چیز در سر می پرورانند و چه اهداف سیاسی را دنبال می کنند. سال هاست که آنها با ما قرار داد پول واحد بسته اند و یا دم از پیمان اتحاد گمرکی می زنند ولی تا به امروز به هیچ یک از مقاوله نامه ها و قرارداد ها عمل نکرده اند و....لذا در هر فرصتی می خواهند قیمت های کالاهای خود، از جمله نفت و گازرا به دلبخواه و به نفع خود بالا ببرند. این در حالی است که مقامات روسیه گاز را به چین با نصف قیمتی که به ما میدهند می فروشند. یا به قزاقستان هم از این قیمت هم پائین تر. همانگونه که تجربه سالهای گذشته نشان میدهد این نوع سیاست ها با منافع کشور های ما نه تنها سازگاری نداشته، بلکه به مردم دو کشور آسیب های فراوانی رسانده است.برای ما این موضوع قابل درک نیست که چرا دولت روسیه علیرغم بدهکاری 260 میلیون دلاری خود به ما، اصرار دارد که ما اول پول آن ها 190 ملیون را دلار بپردازیم...

بهر صورت ما این پول را نه در حال حاضر می توانیم از  ذخیره های خودمان برداریم و نه از بودجه سالانه که به تصویب مجلس رسیده است کم کنیم.البته ما سعی خواهیم کرد از دوستان مان بطور موقت این پول را قرض کنیم.راه دیگری نیست..."

یاد آوری میشود که یک روز بعد از التیماتوم مقامات روسیه به بلاروس صدور گاز به این کشور، باردیگر به حالت عادی بازگشت.ضمنا پول لازمه بلاروس برای بده کاری خود را به دولت روسیه دولت چین پرداخت کرده است.

 

راه توده 273    7 تیرماه 1389
 

بازگشت