راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

روستاهای روسیه
دو دهه پس از
فروپاشی شوروی
ترجمه بهروز بکتاشی


سایت حزب کمونیست فدارتیو روسیه 10 /06/ 11
 

بخشهائی از سخنرانی "و.کاشین" عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراتیو روسیه و آکادمیسین علوم کشاورزی در کنگره اتحاد صنعت کشاورزی روسیه:
امروزه روستاهای روسیه و مجتمع های اقتصاد کشاورزی کشور دوران دشواری را پشت سر میگذراند. برای رشد اقتصاد کشاورزی تنها نزدیک به یک درصد از بودجه عمومی اختصاص داده شده است. در صورتیکه این رقم بایستی حداقل 15 - 10 درصد باشد. هزاران روستا از روی زمین پاک شده اند. بنا به داده های رسمی، در 72 منطقه کشور نتایج سیاست جمعیت زدائی روستائی دیده میشود. مرگ و میر در روستاها بطور قابل ملاحظه در بین افراد 30- 40 سال افزایش یافته است. اگر در دوران اتحاد شوروری در روستاها نزدیک به 8 میلیون نفر کار می کردند، امروز در روستاها تنها کمی بیش از یک میلیون نفر کار می کنند. مراکز آموزشی و فرهنگی، بیمارستانها، مراکز تکنیسین ها، کلوب ها و مدارس تعطیل می شوند. طی سالهای رفُرم از 25 درصد مدارس بطور کلی مدارس روستائی و از20 درصد معلمان کاسته شده عموما از روستاها هستند.


روستا با فقر وبیکاری مواجه است. حقوق متوسط در روستاها تنها برابر با 50 درصد سطح حقوق متوسط در روسیه است. نمودار فقر در روستا 1.6 برابر بیشتر از شهر است. سطح بیکاری عمومی روستائی 18 درصد است. بیکاری پنهان و فصلی که در ارتباط با تغییر فصل پائیز- زمستان است در سیکل تولید کشاورزی بیشتر از این رقم است.
روسیه امنیت مواد خوراکی را از دست داده است. سالانه 35-30 میلیارد دلار مواد خوراکی به کشور وارد میشود. بدترین وضعیت در بخش دامداری است. جائی که تولید گوشت و شیر تنها به 60 درصد سال 90 رسیده است. طی سالهای رفُرم، حیوانات اهلی از 43 میلیون راس به 9 میلیون راس کاهش یافته است.
در مقایسه با سال 1990 تولید تراکتورهای میهنی 10 برابر و کمباین 11 برابر کاهش یافته است. در سال 1990 در روستا ها نزدیک به 1.4 میلیون تراکتور و 408 هزار کمباین غلات کار می کردند. امروز در روستاها نزدیک به 400 هزار تراکتور و 95 هزار کمباین کار می کنند. از اینرو ما سالانه 22- 20 میلیون تن غلات را از دست میدهیم.


کمبود جدی کادر در روستاها ملاحظه می شود. امروز تنها نزدیک به 50 درصد از کارمندان رهبری در اقتصاد روستائی دارای تحصیلات عالیه هستند. بیش از 90 درصد از فارق التحصیلان دانشگاه های کشاورزی نمی توانند در اقتصاد روستائی برای خود کار پیدا کنند. در اینصورت چگونه میتوان امروز از مدرنیزه کردن اقتصاد روستائی صحبت کرد؟
 


راه توده 271 14.06.2010

بازگشت