راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

اگر قیام مردم یونان "فتنه" است
قیام مردم ایران نیز "فتنه" نام دارد
فرماندهان سپاه
نگران آینده خویش
یاآینده ج. اسلامی؟
مقاله ای از سایت حزب کمونیست کارگری روسیه
تلخيص و ترجمه کيوان خسروی
 

فرماندهان سپاه، در هفته ای که گذشت ابراز نگرانی کرده اند که "فتنه" بزرگتری در راه است و سپاه باید خود را برای مقابله با آن آماده کند. آنها نام "قیام" مردم "فتنه" گذاشته اند تا سرکوب نظامی آن "دفع فتنه" معرفی شود.
این که ایران بسمت قیام بزرگ می رود و خواست های عمیق اقتصادی مردم، جنبش سبز را وارد مرحله ای نوین و رادیکال خواهد کرد، جای تردید ندارد، گرچه فرماندهان کودتائی سپاه همچنان در کابوس "رای من کو؟" بسر می برند.
زمینه ساز قیام یا بقول آنها "فتنه" بزرگتری که در راه است، برنامه های اقتصادی دولت است که سپاه پاسداران و بیت رهبری نقش آفرین اصلی آن هستند. این برنامه ها، در چارچوب پیوند تنگاتنگ با اولترالیبرالیسم جهانی تدوین شده و مورد تائید بانک جهانی است. سرکوب سیاسی مردم و واکنش های پنهان در پشت سکوت گورستانی کنونی در جمهوری اسلامی، با بحران اقتصادی ناشی از برنامه های دولت توام شده و فتنه بزرگ مورد ادعای فرماندهان سپاه را شکل خواهد داد. و این یعنی همان نتیجه ای که امروز در خیابان های آتن پایتخت یونان جاری است و فردا در پرتقال و اسپانیا و سپس دیگر کشورهای اروپائی جاری خواهد شد.
دولت احمدی نژاد و بیت خامنه ای، جمهوری اسلامی را به این گاری شکسته می خواهند ببندند. گاری که حتی در اروپا به ِگل نشسته و حزب کمونیست یونان برای رهبری آن پیشگام شده است.
مقاله ای که حزب کمونیست کارگری روسیه با یک نقل قول از لنین منتشر کرده، به بحران اقتصادی جهان سرمایه داری بطور عام و بحران یونان بطور خاص پرداخته است. نگاهی متفاوت با آنچه مطبوعات و احزاب دست راستی اروپا دارند.
ترجمه خلاصه این مقاله را می خوانید:
«اپورتونيست بنا به ماهيت خود هميشه ازطرح صريح و قطعی یک مسئله احتراز می جويد وهميشه چون مار، بين نظرياتی که همديگر را نفی می کنند می پيچند. آنها می کوشند میان دو صندلی بنشینند. واختلاف نظرهای خود را با اصلاحات جزيی و با ابراز ترديد، در لایه ای از نیات خيرخواهانه بپیچند.» ( يک گام به پيش، دوگام به پس.)
در دوره بحران ها بويژه آشکارا تفاوت دو برداشت وروش اپورتونيستی و انقلابی نسبت به تدوين تاکتيک های مبارزه درجنبش چپ ظاهر می گردد. اپورتونيست ها برای تخفيف اوضاع و برای حفظ به اصطلاح توافق درجامعه و جلوگيری از انفجار اجتماعی فعاليت می کنند. آنها اغلب تبديل به ميهن پرستانی دولتی می شوند که مردم را از بهم ریختن اوضاع می ترسانند.
انقلابيون از اوضاع برای روشنگری سياسی توده ها و آشکار کردن علل واقعی پيدايش بحران، برای سازماندهی مبارزات مردم استفاده می کنند. وظيفه کمونيست ها در اين است که زحمتکشان را از بحران بصورت متحد و رزمنده بيرون بيآورد.
دبیرکل حزب کمونیست یونان و نماینده پارلمان یونان "الگاپاپاریگا" می گوید:
ما از پلوتوکراسی (حکومت ثروتمندان- ثروتمندان متنفذ) در تلاش برای نجات از دشواری های بحران و پيامد های آن جانبداری نمی کنيم. مسئوليت بحران تنها بگردن پلوتوکراسی و دولت هايی است که از منافع آنان حمايت می کنند. ما برای تعرض متقابل طبقه کارگر، برای اتحاد آن با تمامی اقشار مردم، برای آنکه آنها بصورت مشت واحدی مبارزه کنند و همچنین برای تامين همه نيازهای انسان معاصر فعاليت می کنيم. مبارزه برای آن که قربانيان واقعی بحران، به نيروئی متحد و مقتدر برای سرنگونی حکومت تبدیل شوند آغاز است. بايد مقاومت در محله‌های کارگری را درهر جا – درشهرها وروستاها، سازماندهی کرد. چنين سياستی را حزب کمونيست يونان اعلام می کند و تمام نيروی خود را برای دستيابی به اين هدف وقف می کند. زمانيکه نخست وزير و دولت ما را برای ادای سهم درغلبه بر بحران فرا می خوانند، ما پاسخ ميدهيم – نه! يگانه هدف آنها نجات مونوپل ها از پيامد های بحران است. يعنی از فلاکت نجات يافتن مسببين فلاکت. چنين راه حلی برای بحران در حکم تولد قربانيان جديد و فرستادن زحمتکشان به دهان اژدهای سرمايه داری است. ما پند و اندرز دولت به زحمتکشان را به اينکه ضروری است از مطالبات خود بکاهند و تسليم اوضاع شوند، رد می کنيم. برعکس، اکنون زحمتکشان بايد با تمام قوا برخيزند.
بحران کنونی، بحرانی است متعلق به نظام سرمايه داری. اين بحران پس از یورش سالهای دهه 95 سرمایه داری، که سود های سرشاری را برای آن فراهم آورد و بطور همزمان به حقوق زحمتکشان یورش برده شده، اکنون تشدید شده است.
مطابق ارزيابی ما، بحران عميق و نسبتا طولانی خواهد بود. از ما سئوال می شود که پیشنهادمان چیست؟ پاسخ ما اینست:
اقداماتی را عليه زحمتکشان پيشنهاد نمی کنيم.
به اهداف مبارزات جنبش کارگران و مردم احترام بگذارید.
به حزب حاکم که آشکارا در برابر مردم قرار گرفته پیشنهاد می کنیم به اشتباه خود اعتراف کند و از راهی که می رود باز گردد.
به مجتمع ها و بنياد های امپرياليستی، پلوتوکراسی يونان و به موسسات عظيم پيشنهاد می کنند، در برابر مردم و زحمتکشان تسلیم شوند.
افزایش سن بازنشستگی را لغو کنند.
زمان کار پرداخت نشده به بهانه بحران پرداخت شود.
ساعات کار هفتگی سه روزه لغو شود.
خصوصی سازی های نوين بویژه در بخش انرژی و حمل ونقل متوقف شود.
پيمان های دسته جمعی کار درنظرگرفته شد.
برای جوانان اشتغال ایجاد شود.
ما از دولت می پرسيم، آيا سرمايه داران و کارفرمايانی را که علیه این پیشنهادها و خواست های مردم هستند مجازات می کند؟
برای ما پاسخ روشن است، اما مردم بايد آن را بدانند. احزاب حاکم و ديگر احزاب بورژوازی باید به مردم حساب پس بدهند.
اقداماتی که دولت پيشنهاد می کند، بطورکلی در چارچوب ازميان برداشتن کسربودجه، طبق نسخه «پيمان ثبات اتحاديه اروپا» است. عوارض اين طرح مستقیما روی شانه توده های مردم است.
حکومت نام این پیشنهاد را "رفرم" گذاشته تا مردم را در شناخت علل واقعی بحران گمراه کند. اينکه همه چيز بخاطر اشتباهات سياست های بانکی روی داده است. هيچ چيزی درباره هرج و مرج سرمايه داری، عدم توازن ها، تخريب قدرت خريد مردم، خصلت انگلی سرمايه پولی و بورس بازی گفته نمي شود. می کوشند مشکل را ناشی از کنترل و نظارت دولتی، دخالت دولت در توليد، ملی بود صنایع معرفی کنند. دراين زمينه پيشنهاد می کنند از بانک ها و کارفرمایان باید دفاع کرد تا بحران حل شود.
حتی حاضرند به قیمت آغاز جنگ های نوين، این پیشنهادها را عملی کنند. حتی موسسات دولتی را می خواهند همانند موسسات خصوصی سرمايه داری اداره کنند. و این یعنی استثمار بی رحمانه زحمتکشان با قواعد بازار.
حل بحران مستلزم مبارزه طبقاتی، اجتماعی شدن ابزار توليد و نظارت مردم بر عملکرد دولت است. تکامل جامعه يونان از این مسیر عبور می کند. در غیر اینصورت بحران تشدید خواهد شد و بحران یونان به بحران عمومی سرمايه دای و مونوپل ها پیوند خواهد خورد.
برای راه حل نخست ما جبهه دمکراتيک ضد امپرياليستی را پیشنهاد می کنیم. این جبهه می تواند اتحاد اجتماعی – سياسی کارگران، دهقانان خرده پا و اقشار متوسط شهری را در جهت برپائی یک حکومت ملی ممکن سازد.
اقدامات راديکال و فوری به سود فقرا و بيکاران .
افزايش قابل ملاحظه دستمزد ها برای بالا بردن قدرت خريد زحمتکشان و همچنين افزايش حقوق بازنشستگی تا سطح قدرت واقعی خرید دربازار.
طرح های ایجاد مسکن ارزان برای مردم.
سوبسید (یارانه) گرم کردن منازل.
لغو بدهی های سوخت وآذوقه مصرفی مردم .
کاهش هزينه های نظامی عضویت در ناتو و «ارتش اروپايی»
اینهاست پیشنهادات حزب کمونیست یونان برای مقابله با بحران است.

راه توده 268 31.05.2010
 

بازگشت