راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

آغاز باز انتشار گزیده پرسش و پاسخ ها
گذشته
چراغ بازشناسی
حوادث امروز ایران

 

در 3 دهه گذشته، بزنگاه های مهم بر سر راه ایران، انقلاب 57 و حتی جمهوری اسلامی قرار گرفت، که نتایج حاصل از آن، سرنوشت این سه دهه را رقم زد. یکی از این بزنگاه ها "ادامه جنگ با عراق" پس از فتح خرمشهر و اخراج ارتش عراق از خاک ایران بود. رهبری وقت حزب توده ایران، با جسارتی که آن را حاکمیت وقت جمهوری اسلامی خیانت اعلام کرد، درباره این مرحله ازجنگ گفت که "ادامه جنگ، یعنی رفتن به سوی یک جنگ طولانی مدت و فرسایشی و این خواست امپریالیسم امریکاست"
سه امام جمعه موقت تهران، در نماز جمعه حاضر شده و حزب توده ایران را به دلیل این اظهار نظر و ارائه این تحلیل و ارزیابی خائن اعلام کردند و گفتند که حزب توده ایران، سرانجام ماهیت خود را سر بزنگاه نشان داد و آنجا که باید از ادامه جنگ و بدست آمدن پیروزی های بعدی دفاع کند، همسو با رهبران اتحاد شوروی، با این کار مخالفت کرد. این سه امام جمعه عبارت بودند از احمد جنتی، موسوی اردبیلی و هاشمی رفسنجانی.
آنها رهبران حزب توده ایران را متهم به خیانت کردند، درحالیکه ادامه جنگ با عراق خود خیانتی تاریخی بود و جسارت در بیان آن از سوی رهبری حز، یک جسارت انقلابی و ایمان به شناختی بود که این رهبری از جهان داشت.
ادامه جنگ با عراق، با هدف فتح کربلا و نجف و بغداد صورت گرفت. آن را رسما اعلام نکردند، اما در شعارهائی که برای تکرار آن در نماز جمعه های تهران تدوین کرده بودند، این هدف نهفته بود. شعارهائی که بعدها برای سالها تبدیل به شعارهای جنگی شد.
شاید اگر پنجشنبه گذشته، سردارسرلشگر فیروز آباد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح (مقامی که در زمان شاه ارتشبد ازهاری، ارتشبد آریانا، آرتشبد جم داشتند) نگفته بود: ما در ادامه جنگ قصد تنبیه صدام حسین را داشتیم! هنوز برای آغاز انتشار پرسش و پاسخ های حزب توده ایران در سالهای پیش از یورش به حزب توده ایران فرصت باقی بود. اما آن اظهار نظر و در واقع اعتراف به نقشه فتح عراق و برپائی امپراطوری تشییع در منطقه – شاخی که امپریالیسم جهانی در جیب رهبران و افراد تاثیر گذار وقت جمهوری اسلامی گذاشته بود- موجب شد تا راه توده، کار باز انتشار پرسش و پاسخ ها را به تناسب حوادث و رویدادهای امروز جمهوری اسلامی و پیوند آنها با گذشته آغاز کند.
این مرور گذشته بسیار با اهمیت است. به دو دلیل:
1- بسیاری از حوادث کنونی جمهوری اسلامی نشانه هائی را با خود به همراه دارند که می توان با مرور سرانجام حوادث مشابه آنها در سالهای دور، درباره حوادث امروز دقیق تر اندیشید. از جمله در باره حمله به ایران و یا جدا سازی جنوب ایران، بمباران پایانه های نفتی ایران، کوتاه سازی دست ایران از خلیج فارس و...
2- به فعالان سیاسی امروز ایران – اعم از آنها که در زندان کودتا گرفتارند و یا در بیرون از زندان آینده ای هولناک را برای ایران و سرنوشتی تلخ را برای خود انتظار می کشند و همچنین به نسل جوان کشور نشان میدهد که حزب توده ایران در نخستین سالهای تاسیس جمهوری اسلامی چه گفت؟ چرا گفت؟ به چه دلیل به آن یورش بردند؟ با چه انگیزه ای رهبران و کادرهای آن را اعدام کردند؟ و...
این دو نتیجه، به عمق شناخت رویدادها و نقش حزب توده ایران در تاریخ معاصر کشور و بویژه انقلاب 57 و جمهوری اسلامی یاری می رساند.
ما به مجموعه دلائلی که دربالا به آن اشاره شد، از پرسش و پاسخ دبیراول وقت حزب توده ایران- زنده یاد نورالدین کیانوری- به تاریخ 15 خرداد 1361 آن بخش را که مربوط به آغاز مرحله دوم جنگ ایران با عراق است را انتخاب کرده ایم که می خوانید. مقایسه بخش های مربوط به خلیج فارس، حمله به ایران و تجزیه بخشی از خاک کشور چنان مطرح شده است که راهنمای شناخت ما از رویدادهای امروز است. امروز به بهانه تولید بمب اتمی در ایران و با بهره گیری از سیاست های ماجراجویانه و جنجالی حاکمیت کودتائی و دیروز به بهانه ورود ایران به خاک عراق برای سرنگونی رژیم صدام حسین. آنها بهانه ها را همیشه پیدا می کنند. باید دید درحاکمیت کشور چه کسانی این بهانه ها را برای نقشه های آنها می آفرینند. امثال سرلشگر فیروزآبادی و احمدی نژاد و خامنه ای و جنتی و شماری دیگر که تریبون یکطرفه دراختیار دارند، جاده را هموار نمی کنند؟ دیروز با طمع فتح عراق و امروز با سیاست های نظامی و جنگ که عملا شانس ایران برای اتمی شدن را بشدت زیر علامت سئوال برده است.
از پرسش و پاسخ 15 خرداد 1361، پاسخ به سئوال مربوط به مخالفت حزب توده ایران با ادامه جنگ با عراق را در همین شماره راه توده، با عنوان «سیاست جنگی پس از 3 دهه جانی دوباره گرفت!» می خوانید.

 

برای مطالعه آرشیو پرسش وپاسخ در راه توده اینجا کلیک کنید. 

راه توده 268 24.04.2010
 

بازگشت