راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

سپاه پاسداران
کلید دار تفنگ بدست
صندوق ذخیره ارزی
هدایت احمدی
 

روزنامه اعتماد، پیش از آنکه توقیف شود، در شماره 18 اسفند خود مصاحبه ای با حسین هاشمی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس را منتشر کرده بود.
«خبرنگار: احتمالاً در جریان اظهارات اخیر آقای منطقی مدیرعامل پیشین ایران خودرو درباره واگذاری سهام خودروسازان به سپاه هستید؟
حسین هاشمی: بله، این گفت وگوی منطقی را خواندم، اما اصلاً اظهارات ایشان را در زمینه واگذاری سهام خودروسازان به سپاه نپسندیدم.
- چرا؟
چون نباید با واگذاری این سهام به سپاه، باز هم هزینه بدهیم. اصلاً چرا سپاه باید وارد خرید این سهام بشود؟ ما باید این صنعت را به مردم بدهیم.
- منظورتان از «هزینه» چیست؟
هزینه یی که در جریان واگذاری سهام مخابرات به بنیاد تعاون سپاه پرداختیم. منظورم فشار افکار عمومی است. این فشار آنقدر زیاد بود که خود دوستان سپاهی ما در جلسه یی که با هم داشتیم، از خود دفاع کرده و می گفتند که ما اینقدر درصد بیشتر از سهام مخابرات برنداشته ایم. در واقع آنقدر فضا سنگین بود که خود آنها آمده بودند و از خود دفاع می کردند.»

حتی بموجب همین مصاحبه، ظاهرا قرار است سهام خود رو سازان را نیز مانند مخابرات به سپاه و" بنیاد تعاون سپاه" بدهند.
زمانی که مخابرات را می خواستند به سپاه و "بنياد تعاون سپاه" بدهند خیلی ها فکر می کردند شرکت های وابسته به سپاه بهتر از شرکت های وابسته به امثال جابريان ها و عسگر اولادي ها و شركتهايي مانند نوكيا و زيمنس است( ظاهرا قرار بوده مخابرات را به شركتهاي انحصارات بين المللي مانند نوكيا و زيمنس و...بدهند و سپس تصميم عوض شد) اما حالا تازه معلوم شده، سگ زرد برادر شغال است.
سئوال اصلی اینست: آیا " بنیاد تعاون سپاه" یك سازمان و بنیاد دولتی است و به سپاه جمهوری اسلامی وابسته است؟ و یا در مالكیت بخش خصوصی است؟
دوست قدیمی دارم که روز 22 بهمن 88 رئیس بنياد تعاون سپاه را در خیابان دیده بود. همین سئوال را از او کردم. گفت اتفاقا من هم آن روز از رئیس تعاون سپاه همین را پرسیدم.
گفت: ما بخش خصوصي هستیم.
گفتم: پس چرا نام سپاه را يدك مي كشيد؟ نتوانست جواب بدهد.
گفتم: اگر " بنياد تعاون سپاه" خصوصي است اين همه پول را از كجا آورده است؟ كه مثلا مخابرات را خريده است؟
گفت: از سپرده گذاران موسساتي مانند " موسسه مالي و اعتباري مهر" وابسته به بنياد مهر اقتصاد ايرانيان و يا " موسسه مالي و اعتباري انصار" كه وابسته به سپاه است تامين كرده است.
گفتم: مگر مي شود از پول سپرده گذاران سهام شركت بزرگي مانند مخابرات را خريد؟
گفت: بلي.
گفتم: اگر فردا سپرده گذاران در مدت يك روز خواستند پولهايشان را از موسسات مالي و اعتباري شما- مثلا مهر و انصار- بيرون بكشند شما چكار مي كنيد؟ اتفاقي كه در امريكا در 2 سال پيش افتاد و منشا بزرگترين بحران اقتصادي جهان شد. باز هم جواب درستي نداد.
گفتم: چگونه سرمايه " مهر اقتصاد ايرانيان" از سال 1372 تا كنون از يك ميليون تومان به 1400 ميليارد تومان رسيده است ؟ (عيسي رضايي مدير عامل مهر اقتصاد ايرانيان در زما ن توديع اش این آمار را داد روزنامه اعتماد 30-10-88)، باز هم نتوانست جواب بدهد.
این پول ها واقعا از کجا آمده؟ همه اش سپرده های بانکی مردم بوده ؟
حجت الاسلام پر اطلاع "حسن روحاني" معتقد است از 370 ميليارد دلار پول نفت در دولت نهم و دهم بايد حدود 140 ميليارد دلار آن در صندوق ذخيره ارزي موجود باشد و لي صندوق خالي خالي است.
آن خم رنگرزی که سپاه در آن دست می کند و میلیارد میلیارد دلار بیرون می کشد و مخابرات را می خرد و خودروسازی را صاحب می شود، همین صندوق ذخیره ارزی پنهان نیست که کلیدش دست فرماندهان سپاه است؟
بالاخره این امت در صحنه نباید بداند پول حاصل از واگذاری های دولت از کجا آمده و درآمدش به کجا می رود؟

راه توده 259 08.03.2010

 

بازگشت