راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حاکمیت ها
روش مقابله با خویش را
به مردم تحمیل می کنند

روزنامه "نوواوا رگیونا" الگا وتروا- سایت حزب کمونیست روسیه
ترجمه آزاده اسفندیاری
 

در هیچ دوره تاریخی امنیت ملی روسیه فدراتیو تا به این حد ضعیف و ضربه پذیر نبوده است. مقام های بالای الیگارشی حاکم بر روسیه، نه به امنیت ملی کشورعلاقه ای دارند و نه در مورد سیاست و استراتژی های نظامی و صنایع وابسته به آن اطلاع رسانی می کنند. بدین صورت که فقط از تکنولوژی کارخانه های اسلحه سازی باقی مانده از زمان اتحاد شوروی ، سوداگری و بازار فروش اهمیت اصلی را دارد.
درهمین زمینه چندی پیش روزنامه "نوواوا رگیونا" چاپ مسکو مصاحبه ای با ژنرال "لیونید ایواشوف" رئیس آکادمی "مسایل ژیوپلیتیکی " روسیه انجام داده است که نظر به اهمیت آن، به فارسی برگردانده شده است:
کارشناسان امورانتخاباتی روسیه اذعان دارند که دولتمداران این کشور همیشه قبل از هر انتخاباتی، در سخنرانی های خود به مسایلی می پردازند که برای مردم ما اهمیت اساسی دارند. از جمله به اهمیت امنیت ملی و توجه به اقتدار نظامی که در طی تاریخ، خلق های روسیه به آن افتخار کرده اند. این در حالی است که در 20 سال گذشته هدف اصلی الیگارش ها تخریب سیستم نظامی و در نهایت انحلال ارتش ما بوده است. این عمل آنها حتی باعث می شود که امنیت خود حاکمان نیز به مخاطره بیافتد.
همکاری نظامی روسیه با اسرائیل که سیاست های تجاوز کارانه آن بر همگان روشن است خشم مردم کشور های عرب و ایران را در پی داشته است. لغو قرار داد های نظامی مصوبه سال هال قبل با ایران، بی توجهی به افکار عمومی کشورهای مسلمان که با ما مرز مشترک دارند، در واقع بی دفاع گذاشتن کشور و رها کردن مردم به حال خود می باشد. همکاری با نظامیان آمریکایی تحت عنوان مبارزه با مواد مخدر، بدون مشورت و موافقت با دولت افغانستان را چگونه می توان تعبیر کرد؟
شوخی خنده دار آقای مدویدیف رئیس جمهور روسیه با ژاپن، در سفر به جزایر کوریل را به چه چیز می توان تعبیر کرد در حالی که نیرو های نظامی مستقر در این جزایر سال های پیش منحل گردیده اند و عملا نیروی دفاعی که بتواند از این بخش از کشور صیانت کند وجود ندارد.
حاکمان روسیه سعی دارند تا امنیت کشور را با امنیت کشورهای غربی در هم آمیزند. واکنش به این سیاست جز این نیست که توده های میلیونی روسیه خواست های اجتماعی خود را با تظاهرات و اعتصابات مستمر بیان کنند. در اصل، حاکمیت الیگارشی برای حفظ موقعیت و حفظ ثروت خود مجبور است به هر دری بزند تا درهای سازمان نظامی ناتو را به روی خود باز کند. برای ورود به سازمان ناتو، باید شرایطی را که آنها تعیین می کنند پذیرفت. یعنی، تعیین رئیس جمهور، تعیین نخست وزیر و اعضای کابینه و از همه مهم تر تقسیم ثروت ملی کشور بین آنها. در حال حاضر 80 در صد منابع ثروت کشور ما تحت عنوان خصوصی سازی از دست مردم در آمده است . خصوصی کردن ثروت ملی بیشتر کام سرمایه داران خارجی را از این تاراج شیرین کرده است. ادامه این سیاست یعنی تصاحب بقیه ثروت ملی روسیه.
در سال 1993 یلتسین در مذاکراتی که با بیل کلینتون انجام داد شرط حمایت دولت آمریکا را از دولت خود پرسید. پاسخ کلینتون این بود "شما چه پیشنهادی دارید؟". یلتسین جواب داد ما حاظریم 500 تن ارانیوم غنی شده را که ذخیره سلاح های اتمی ما هستند به شما تحویل دهیم. رئیس جمهور وقت آمریکا گفت: من باید این موضوع را که روسیه کشوری بدون سلاح هسته ای خواهد شد به کنگره آمریکا گزارش کنم. در نهایت یلتسین با امضای قرار داد تحویل این مقدار اورانیوم غنی شده را که حاصل سالیان متمادی قدرت اتمی ما بودند موافقت کرد.
سرنوشت همه وطن فروشان با یکدیگر گره خورده است. الیگارشی روسیه یا باید تا انتهای خواست ها و مطامع جهان خواران پیش برود و یا از اریکه قدرت به زیر کشیده شود. این انتخابی است که حاکمان روسیه به مردم ما دیکته کرده اند.


راه توده 292 15.11.2010
 

بازگشت