راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

اصلاحات اقتصادی
در کوبا شتاب می گیرد
روزنامه «یونگه ولت» آلمان- ترجمه عسگر داوودی

هاوانا ـ «فیدل کاسترو» رهبر 84 ساله انقلاب کوبا طی دیداری با یک گروه دانشجوئی که به دیدار او رفته بودند گفت که از پیشروی اصلاحات اقتصادی  در کوبا راضی است. کاسترو گفت اگر درایت و دقت مسئولین دولتی نبود مسیر پیشروی انقلاب می توانست در همین فاصله کوتاه اصلاحات به بیراهه کشیده شود. او نیز در طول عمرش هرگز قدمی از ایده و اهداف انقلاب کوبا عقب نشینی نکرد و در تمام سال های پس از انقلاب همچون سربازی با ایده های مختلف هرگز برای ادامه مبارزه به خود تردید راه نداد.

«فیدل کاسترو» همچنین در رابطه با مسائل بین المللی گفت:

من براین باورم که سیستم سرمایه داری قادر خواهد بود تا از بحران اقتصادی گریبانگیر فعلی گذر کند. البته اخبار موجود حاکی از افزایش چشمگیر نارضایتی مردم است. مردم اروپا از تصمیمات اقتصادی اتخاذ شده توسط مسئولین سیاسی بشدت ناراضی هستند.

کاسترو همچنین با توجه به سخنان اخیر «اوباما» در رابطه با سیاست های محدود کننده جدید آمریکا در امر واردات و همچنین اعلام نظرات منفی «اوباما» در رابطه با سیاست های صادراتی کشورهائی که به آمریکا کالا صادر می کنند گفت که تصمیمات ارزی اتخاذ شده توسط بانک مرکزی آمریکا که بر علیه سیاست صادراتی کشورهای دیگر به آمریکا اتخاذ شده، می تواند به مثابه شلیکی برپهلوی نه فقط چین، بلکه بر علیه برنامه های صادراتی ژاپن، برزیل و آلمان نیزعمل کند.

«راوئل کاسترو» برادر کاسترو که از سال 2006 رهبری کوبا را با تائید پارلمان این کشور برعهده دارد 10روز قبل از این دیدار، اعلام کرد که کنگره حزب کمونیست کوبا بدلیل تصمیمات مهم اقتصادی، چند ماه دیرتر از موعد مقرر و در ماه آوریل برگزار خواهد شد. او گفت که مسائل مهمی برای تصمیم گیری وجود دارد که نیازمند بحث و بررسی همه جانبه تر است.

 

 

                راه توده 293    اول آذر ماه 1389
 

بازگشت