راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

با قیام مردم و حمایت بخشی از نیروهای نظامی
کودتا در "اکوادور" در هم شکسته شد!
ترجمه و تدوین عسگر داوودی

 

تلاش  پلیس وبخشی از نیروی هوائی اکوادور برای یک کودتا علیه رئیس جمهور قانونی این کشور بی ثمر ماند. این کودتا به بهانه اعتراض به تصمیم پارلمان کشور برای صرفه جوئی در هزینه‌های دولتی و محدودیت خدمات مالی دولت برای نیروهای پلیس سازماندهی شده بود.

پارلمان اکوادور قانونی را تصویب کرده بود که به پاداش سالانه و برخی مزایای کارمندان دولت از جمله نظامیان و پلیس منجر می‌شود.

روزنامه "تاگس تسیاتونگ" چاپ آلمان وضعیت را چنین گزارش کرده است:

حرکت کودتائی از ساعت 8 صبح روز پنجشنبه گذشته با تصرف باند فرودگاه بین المللی «ماریسال سوکره» شهر کویتو شروع شد. در این اقدام 150 تن از افراد ویژه نیروی هوائی کشور دست داشتند. با این اقدام برنامه رفت آمد هواپیماها متوقف شد. همزمان در تعداد قابل توجهی از مناطق کشور، از جمله در دو شهر بزرگ  جنوب اکوادور نیروهای پلیس در خیابان‌ها مستقر شدند. همچنین در بزرگترین پادگان شهر کویتو 1000 تن از نیرو‌های ارتش سنگر بندی کردند.

در پی پخش خبر کودتا، نیروهای پلیس و بخشی از نیروی هوائی، "رافائل کوریا" رئیس جمهور اکوادور همراه تعدادی از همراهان خود برای مذاکره با کودتاچی‌ها در یکی از مراکز اصلی نظامی حاضر شد. سخنرانی رافائل کوریا با عکس العمل افراد پلیس حاضر در پادگان مواجه شد و سپس از میان نیرو‌های نظامی به روی او گاز اشک آور شلیک شد. بدین ترتیب رافائل کوریا مجروح شده و به بیمارستان همان پادگان انتقال داده شد. اما نیروهای شورشی  دیگر به او اجازه خروج از بیمارستان پادگان را ندادند و او عملا در بیمارستان محبوس شد. نیروهای پلیس و بخشی از ارتش اکوادور که به بهانه اعتراض به کاهش دستمزدها و مزایای ویژه نظامیان دست به کودتا زده بودند، بیمارستان محل استقرار رئیس‌جمهور را محاصره کردند. رئیس جمهور در طول مدتی که در بیمارستان بود توانست دو بار از طریق تماس تلفنی وضعیت خود را به دیگر مسئولین در خارج از محل اطلاع  بدهد.

همزمان، افسران شورشی پلیس با پرتاب گاز اشک آور در سطح شهر در چند مرکز نظامی در مستقر شدند. همچنین افراد پلیس درشهرهای «کویتو» و «گوایاکیل» به خیابان‌های ریخته و همچنین بزرگراههای اصلی را مسدود کردند .

همزمان شمار دیگری از این نیروها به ساختمان کنگره حمله کردند و تعدادی از پادگان‌ها را در اختیار خود گرفتند و کانال تلویزیونی شهر کویتو را اشغال کردند. به علت عدم حضور پلیس؛ دو بانک و مرکز تجاری توسط گروه‌های تبهکار غارت شد. در پایتخت نیز تعدادی از بانک‌ها و مغازه‌ها  غارت شدند.

روزنامه تاگس تسیاتونگ گزارش خود را اینگونه ادامه می‌دهد:

«در تمام طول روز وضعیت مبهم بود. از دو شهر بزرگ کشور گزارش هائی از درگیری‌ها میان مردم و نیروهای کودتاگر از سوئی و غارت مغازه‌ها، تعطیلی مراکز فروش، مدارس و بانک‌ها از سوی دیگر گزارش می‌شد.

همزمان، دولت‌های  "کلمبیا" و "پرو" به نشانه ابراز همبستگی با دولت اکوادور مرزهای خود را با این کشور بستند.

سفارت آمریکا در اکوادر با صدور اطلاعیه‌ای از امریکائی‌ها خواست که تا اطلاع ثانوی از سفر به اکوادور خوداری نمایند.

با تماس تلفنی دوم رئیس جمهور از بیمارستانی که توسط نیرو‌های پلیس در آن زندانی شده بود، او احتمال کشته شدن خویش را پیش بینی کرد و حتی از دوستان و اقوام خود خدا حافظی کرد.

همزمان، اطلاعیه ستاد مشترک ارتش که به رئیس جمهوری اعلام وفاداری می‌کرد منتشر شد. 500 تن از نیرو‌های وفادار به رافائل کوریا به محل بیمارستانی که او در آن حبس شده بود حمله کرده و پس از درگیری شدیدی که منجر به کشته شدن 3 تن شد رئیس جمهور به محل امنی منتقل شد.

پس از اعلام خروج رئیس جمهوری از بیمارستان، هواداران او در بیرون کاخ ریاست جمهوری اکوادور اجتماع کردند و هزاران تن از مردم نیز به خیابان‌ها ریخته و به جشن و پایکوبی پرداختند. رافائل کوریا در سخنانی که در کاخ ریاست جمهوری ایراد کرد گفت که این روز به علت مرگ یکی از هموطنانش، روز غم انگیزی برای کشور است. او گفت که افسران شورشی تلاش کردند تا قانون اساسی و دمکراسی را غصب کنند، اما در این کار موفق نشدند.

رئیس جمهور ۴۷ ساله از بالکن کاخ ریاست‌جمهوری خطاب به هواداران خود گفت: این یک اعتراض معمولی از سوی پلیس نبود، بلکه یک کودتا برای سرنگونی من بود.

تلویزیون دولتی اکوادر بطور مستقیم میدان"استقلال" در"کیتو" پایتخت اکوادر را نشان داد که درآنجا هواداران رئیس جمهور، آزادی او از بیمارستان را جشن گرفته بودند.

به گزارش شبکه تلویزیونی "سی‌ ان ‌ان "، "هوگو چاوز" رئیس جمهور ونزوئلا با حمایت از دولت قانونی اکوادور تاکید کرد که آمریکا عامل پشت پرده وقوع کودتا علیه دولت رافائل کوره‌آ بوده است.

 اغلب رهبران آمریکای لاتین از جمله روسای جمهور پاراگوئه، شیلی، کلمبیا و آرژانتین و وزرای خارجه برزیل، مکزیک و اروگوئه کودتای نظامی در اکوادور را محکوم کردند.
چاوز تاکید کرد که کودتا در اکوادور تلاشی از سوی نومحافظه کاران در واشنگتن است تا دوباره کنترل قاره آمریکا را به دست آورند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی جدی از اوضاع اکوادور، حمایت خود را از دولت آقای کوریا و نهادهای دموکراتیک این کشور اعلام کرد.

 

 

 

                راه توده 286    12 مهر ماه 1389
 

بازگشت