راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

گزارش «کارین لوویکه فلد» نماینده
روزنامه چپگرای «یونگه ولت» آلمان از بیروت
اجلاس 25 حزب
کمونیست خاورمیانه
در پایتخت لبنان

ترجمه عسگر داوودی

بمناسبت هشتاد و ششمین سالگرد بنیانگذاری «حزب کمونیست لبنان» در روزهای پایانی هفته گذشته 25 حزب کمونیست از کشور‌های مختلف  خاورمیانه در بیروت گرد هم آمدند. هدف از این گردهمائی شرکت در جشن بینانگذاری حزب کمونیست لبنان و مذاکره جهت هماهنگی‌ها و همکاری‌های بیشتر بود.

دراین رابطه «ماریه دبس» عضو رهبری و مسئول امور بین المللی «حزب کمونیست لبنان» به نماینده «یونگه ولت» گفت که در این اجلاس بحث در مورد مسئله فلسطین در الویت قرار داشت و علاوه بر این مسئله طبقه کارگر لبنان، رابطه روشنفکران و توده‌ها زحمتکش و نقش آنها در رشد و ترقی کشورمورد بحث و مذاکره قرار گرفت. همچنین موضوع دموکراتیزه و مدرن کردن فضای سیاسی - فرهنگی کشورهای منطقه و فعالیت و پاکسازی از نفوذ سیاسی بقایای نظام‌های کهنه شده سلطنتی که از طریق خانواده‌های باقی مانده از دوران فئودالی و سلطنتی هنوزهم در برخی از این کشورها اعمال می‌شود نیز از جمله موارد توافق اجلاس بود. همچنین بر برنامه افزایش حضور کمونیست‌ها بعنوان نیروی سیاسی چپ درحوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، بویژه در ارتباط با نیروی جوان کشورها عرب تاکید شد.

کمونیست‌های لبنان مطمئن هستند که جنگی گسترده، مشابه جنگ سال 2009(حمله اسرائیل به لبنان) در پیش رو است. منابع مطلع از «اتاق فکر» آمریکا معتقدند که چنین جنگی از طرف اسرائیل در حال سازماندهی است. سوال اینست که چه زمانی این تهاجم آغاز خواهد شد؟ در آمریکا روی حمله حزب الله لبنان به اسرائیل حساب باز شده است و اینگونه ارزیابی شده است که با چنین حمله‌ای بلافاصله جنگی تمام عیار از طرف اسرائیل آغاز خواهد شد. اسرائیل منتظر چنین اقدامی از طرف «حزب الله لبنان» است.

در حالت دوم  اسرائیل با حمله به لبنان زمینه تحریک و بدنبال آن مقابله به مثل «جمهوری اسلامی» را به بهانه دفاع از «حزب الئه» فراهم خواهد کرد. این تاکتیک به منزله پوست موزی است که اسرائیل زیر پای «جمهوری اسلامی» و «حزب الئه لبنان» خواهد انداخت تا تحریک نظامی آنها را فراهم کند. با گسترش چنین جنگی تمامیت ارضی لبنان با برنامه ریزی قبلی مورد تهدیدی جدی قرار خواهد گرفت. با دستگیری اخیر 150 تن از عوامل جاسوسی اسرائیل در لبنان مشخص شده است که عوامل اسرائیل با تمام قوا در صدد برهم ریختن توازن قوای موجود در لبنان هستند و مایلند به هر نحو ممکن توازن موجود سیاسی کشور را به نفع خود تغییر دهند.

ما به طور مرتب شاهد تحریکات روزانه و متعدد در مرز لبنان و اسرائیل هستیم. مواردی که نیروهای نظامی سازمان ملل امکان پیشگیری از آن‌ها را ندارند. لازم به انتقاد است که در حال حاضر نیروهای نظامی کشورهای عضو «ناتو» در لبنان حضور دارند- نیرو هائی از آلمان، فرانسه، بلژیک، دانمارک، یونان، اسپانیا و ایتالیا- و بر کسی پوشیده نیست که اسرائیل در پیوند نزدیک با ناتو (سازمان پیمان نظامی آتلاتیک شمالی) قرار دارد.

بزرگترین خطر در منطقه استراتژی در دست اقدام آمریکائی ـ اسرائیلی «منطقه خاورمیانه نو» می‌باشد. این برنامه استراتژیک در اولین وهله موجودیت لبنان را مورد تهدید قرار می‌دهد و امکان تهاجم به فلسطینی‌ها را فراهم می‌کند. از این طریق قرار است به شورش و آشفتگی در تمام کشورهای منطقه خاورمیانه دامن زده شود. یکی از اصلی ترین اهرم‌های ایجاد چنین «هرج ومرج»‌ی از جمله اختلافات مذهبی در منطقه خاورمیانه است. زمینه چنین اختلافات دینی و مذهبی عملا بین سنی‌ها و شیعه‌های عراق قابل هم مشاهده و هم تجربه شد. ایجاد چنین اختلافات دینی و مذهبی برای لبنان نیز پیش بینی و برنامه ریزی شده است. در واقع استراتژی تکرار سرنوشت عراق برای لبنان از سال 2003 میلادی آغاز شده است.

 

 

                راه توده 289    3 آبان ماه 1389
 

بازگشت