راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

دیدار در مینسک
جزیره ای سوسیالیستی
در قلب اتحاد شوروی فرو پاشیده

در پی دعوت الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس از رهبر حزب کمونیست و رئیس فراکسیون این حزب در دومای دولتی روسیه، گنادی زوگانف روز 28.10.10 برای دیداری دوستانه وارد مینسک پایتخت بلاروس شد.

در دیداری  که میان رهبر حزب کمونیست روسیه و رئیس جمهور بلاروس انجام شد، الکساندر لوکاشنکو گفت: قبل از هرچیز من از حمایت همه جانبه حزب شما و مردم روسیه که در هر شرایطی ما را مورد حمایت خود قرار داده اند قدردانی می کنم.

در این پانزده سالی که از آشنایی من با شما می گذرد تا امروز که به شهر ما "مینسک" قدم گذاشته اید به این باور رسیده ام که شما هیچوقت از ما نه تنها روی گردان نشده اید بلکه بر عکس، تعهد و احساس مسئولیتی که همواره نسبت به کشور ما داشته اید ،  دوستی و رفاقت ما تعالی  بیشتری نیز پیدا کرده است.

در دوران پس از تخریب اتحاد شوروی که همه جا سخن گفتن از گذشته ممنوع شده بود، ما با دفاع از کمونیزم، سوسیالیزم و گذشته پر افتخارمردم خودمان در دفاع از سر زمین مادری خودشان در مقابله با فاشیزم هیتلری، نه تنها خجالت نکشیدیم  بلکه مغرورانه  از آن ها دفاع کردیم . با نزدیک شدن سازمان "ناتو" به مرز های کشور ما  نه تنها هراسی به خود راه ندادیم  بلکه اقدامات لازمه را نیز برای دفاع از خود پیش بینی کردیم .ما همیشه روی حمایت شما و مردم روسیه حساب کرده و میدانیم که درهر شرایطی همراه ما خواهید بود.

من همواره نگران موقعیت حزب شما در کشور برادر روسیه بوده ام و میدانم که تنها حزب کمونیست روسیه سنگ بنای تحولات اساسی برای دست یابی به زندگی شرافتمندانه خلق های برادر روسیه در این کشور پهناورخواهد بود.  برنامه ها و ابتکار عمل های شما برای ما همیشه راهگشا بوده اند و بهمین دلیل در شرایط خاص و حساسی که برای ما پیش می آمده  از شما تقاضای ملاقات داشته و دیدار هایمان را غنیمت داشته و می داریم.

در ادامه این دیدار و گفتگو، گنادی زوگانف بنام رهبری و اعضای حزب کمونیست روسیه و همه نیروهای چپ و میهن پرستان روسیه به رئیس جمهور و مردم بلاروس درود فرستاد و با ابراز شادمانی از حضور خود در کشور بلاروس گفت: ما اخیرا در روسیه با همه امکانات خبری و تریبون های متفاوت از حق انتخاب مردم و رهبران بلاروس برای تعین مسیر سیاسی و اقتصادی خودشان دفاع کرده و لجاجت های الیگارشی حاکم بر روسیه را جهت فشار بر کشور برادر بلاروس را محکوم کرده ایم.

در سال های اخیر مردم روسیه شادمانه و با ابراز علاقه سرنوشت و آینده حکومت و مردم بلاروس را پی گیری کرده اند و قاطعانه از آن دفاع می کنند. چرا که خود را در خوش بختی مردم بلاروس شریک می دانند.

 در ادامه دیدار رهبر حزب کمونیست روسیه از کشور بلاروس، وی با نمایندگان حزب کمونیست این کشور در پارلمان بلاروس، همینطور، با رهبران و اعضای حزب کمونیست بلاروس دیدار کرد.

 گنادی زوگانف در یک کنفرانس خبری که توسط خبرگزاری های جمهوری بلاروس ترتیب داده شده بود نیز شرکت کرد. در این کنفرانس مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی رهبر حزب کمونیست روسیه با اشاره به دستآورد های تکنیکی و اقتصادی بلاروس گفت:

با افتخار باید بگویم که جمهوری بلاروس نه تنها دست آورد های علمی و تجربی گذشته خود را تخریب نکرد، بلکه به تعالی و توسعه آن نیز همت گماشت. کشور شما به اعتبار پشتوانه های علمی و تکنیکی خود توانست مقام بلندی را در دستیابی به رشد و ترقی صنایع سبک و سنگین در جهان پیدا کند. ماشین های سنگین باربری و خاکبرداری بلاروس امروزه می تواند با نمونه های دیگر کشور های اروپایی رقابت کند. تنها در یک کارخانه تراکتور سازی بلاروس هر ساله 60 هزار تراکتور با پنجاه تا شصت مدل متفاوت با عمل کرد های گوناگون تولید می گردد . از این نوع تراکتورها در روسیه فقط 10 هزار عدد ساخته می شود. تراکتور های بلاروس با نمونه های مشابه ساخت کشور های دیگر از ویژگی خاصی برخوردار هستند. بهمین دلیل نیمی از تراکتورهای ساخت کشور شما در روسیه مورد استفاده قرار می گیرند. هم به دلیل ارزانی آنها در مقایسه با نمونه های دیگر کشورها و هم بخاطر تکنیک مناسب تر آن. در جمهوری بلاروس یک سوم از ماشین های کمپرسی جهان ساخته می شود که برخی خریداران آنها کشور های اروپایی هستند.

اگر بلاروس نیز مانند دیگر جمهوری های اتحاد شوروی تخریب شده بود و حاکمیت آن بدست وطن فروشان و الیگارشی ها افتاده بود، مسلما ما امروزه نه شاهد سربلندی مردم و نه قدرت تکنیکی و تعالی اقتصادی آن بودیم. بنا بر همه این دلایل حزب ما با همه توان خود از مستحکم تر شدن روابط برادران بلاروس با خلق های  روسیه حمایت  قاطع کرده و خواهیم کرد. چرا که سرنوشت خلق های بلاروس و روسیه طی دوران های طولانی گذشته با پیوند های عمیقی به هم بافته شده اند. یاد آوری می کنم که در حال حاظر 80 منطقه روسیه که به دست چپ های این کشوراداره می شوند از حکومت بلاروس و دست آورد های آن قاطعانه پشتیبانی می کنند .

در پایان گنادی زوگانف یاد آورشد، علاقه من به شهر مینسک وصف ناپذیر است، زیرا احساس می کنم در این شهر انسان جای واقعی خود را دارد.   

سایت حزب کمونیست روسیه

 

 

 

                راه توده 290    10 آبان ماه 1389
 

بازگشت