راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

فیلم سخنرانی کاسترو را در پایان این گزارش ببینید
فیدل کاسترو
درخشت خام می بیند
آنچه را بی خبران
در آینه هم نمی بینند
عسگر داوودی

 

یادداشت ها و سخنرانی های پیاپی «فیدل کاسترو» رهبر سالخورده انقلاب کوبا، درباره خطر حمله نظامی به ایران و برپائی یک جنگ اتمی در جهان، افکار عمومی جهان و حتی ایران را – علیرغم همه سانسور خبری که بر کشور حاکم کرده اند- بشدت نگران کرده است.

قاطعیت کلام «فیدل کاسترو» نتیجه کدام نوع اطلاعات است؟ کدام اطلاعات ویژه ای، این انقلابی جهان را اینچنین نگران کرده است؟

نگاهی یه چندین نوشته و سخنرانی دوران اخیر او نشان می دهد که اطلاعات «فیدل کاسترو» در رابطه با نقشه های نظامی امریکا و اسرائیل علیه ایران و منطقه خاورمیانه در حدی هست که او با قاطعیت از حمله اتمی آمریکا به ایران سخن بگوید. تاکنون در جهان پدیده ای سابقه نداشته است.

«کاسترو» در مجموعه سخنرانی ها و مقالات خود، بر این محورها تاکید می کند:

1- رسانه های غربی گزارش داده اند که برخی افسران سابق سیا به "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا درباره احتمال وقوع جنگ میان اسرائیل و ایران هشدار داده اند....  امریکا و اسراییل آماده حمله اتمی به ایران شده اند. قرار است این جنگ سپس به خاورمیانه و حتی شرق آسیا و افریقا کشانده شود و میلیونها انسان قربانی شوند.

2- محافل قدرت مشغول راضی کردن اوباما به آغاز یک هولوکاست تاریخی هستند. او باید مقاومت کند و عامل چنین فاجعه ای نشود. من به ایشان می گویم که آینده بشریت اکنون بدست شماست!

3- حل مشکلات جهان از جمله جمعیت، محیط زیست، اشتغال، درمان و بهداشت و به خدمت گرفتن فرهنگ و علم و تکنولوژی را برای آینده بشریت باید تضمین کرد، اما اکنون می خواهند با نابودی نسلی از کودکان و جوانان، در سطح صدها میلیون درآسیا و آفریقا با آغاز یک هولوکاست هسته ای به بهانه ایران، کاپیتالیسم را نجات داده و وارد فاز مرگبار جدیدی بکنند. ...

4- من از پرزیدنت امریکا محترمانه تقاضا می کنم که تسلیم خواست محافل اصلی قدرت نشود و مقاومت کند...

5- برای حمله به ایران تصمیم گیری شده و خطر جنگ که می تواند به جنگ هسته ای مبدل گردد، به لحظه وقوع نزدیک شده است. فقط تلاش فوق العاده زیاد افکار عمومی بین المللی می تواند از بپا شدن جنگ این جنگ بسیار نزدیک جلوگیری کند.

 

و آخرین مورد اظهار نگرانی فیدل کاسترو را خبرگزاری رویتر در تاریخ 12 شهریور این چنین گزارش داد:

«کاسترو ۸۴ ساله، در حالی که لباس نظامی سبز بدون نشان و درجه همیشگی خود را به تن داشت در برابر هزاران کوبائی که برای سخنرانی او که در دانشگاه "هاوانا" پایتخت کوبا ایراد شد، جمع شدند تا وی خطاب به آنها از خطر جنگ اتمی بگوید.

حدود 10 هزار نفر که اغلب آن‌ها دانشجو بودند در این سخنرانی حاضر بودند و با فریادهای «فیدل فیدل» حمایت خود از وی را نشان می‌دادند. کاسترو هشدار داد که حمله نظامی آمریکا یا اسرائیل به ایران ممکن است به یک جنگ اتمی در منطقه منجر شود.

کاسترو گفت: حمله نظامی احتمالی به ایران، بلافاصله تبدیل به مناقشه ای بین المللی خواهد شد. من تردیدی ندارم که توانایی های ایران برای پاسخ به حمله نظامی به این کشور وضعیت را از کنترل خارج کرده و این نبرد به جنگی بین المللی تبدیل خواهد شد.

جامعه جهانی باید نظر و نقش روسیه را در نظر بگیرد. روسیه همچنان یک ابرقدرت اتمی است و نمی توان نظر آن را نادیده گرفت.

من به همه هشدار می دهم که ما در آستانه پایان مهلت 90 روزه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای آغاز بازرسی کشتی های ایرانی قرار داریم. یک هولوکاست هسته‌ای جهان را تهدید می کند.»

 

اینها سخنان انسان متعهدی است که نگران کشتار مردم و نابودی بخشی از جهان است. رهبر کشوری که از 50 سال پیش در محاصره امریکاست و برای قتل رهبر آن – کاسترو- بارها سازمان های جاسوسی امریکا وارد عمل و اقدام شدند اما ناکام ماندند. در آغاز دهه 1960، این کشور در آستانه بمباران اتمی توسط امریکا بود، اما حمایت قاطعنانه اتحاد شوروی وقت از کوبای انقلابی و تهدید رهبر حزب کمونیست اتحاد شوروی "خروچف" به استقرار موشک های اتمی درخاک کوبا و دفاع از این کشور در برابر حملات امریکا، مانع چنین فاجعه ای شد. دورانی که کندی از همان حزبی که امروز "اوباما" به نمایندگی از آن در کاخ سفید نشسته رئیس جمهور امریکا بود.

کاسترو فرزند چنین تجربه بزرگی است و امروز نگران تحقق آن خطری است که در دهه 1960 کوبا را تهدید می کرد.

هفته گذشته ، رئیس فراکسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دولتی روسیه، این نگرانی را به گونه ای دیگر و در ارتباط با زیاده خواهی های اتمی جمهوری اسلامی برای نیروگاه اتمی بوشهر اینگونه بیان کرد:

«... در موقعیت دشوار قرار داریم و سخنان تحریک آمیز و بی مسئولیت مقامات رسمی جمهوری اسلامی، مانند نفتی می ماند که روی آتش پاشیده می شود!»

برای دیدن ویدئو کلیپ سخنرانی اخیر فیدل کاسترو در دانشگاه هاوانا اینجا کلیک کنید.

 

 

                راه توده 282    15 شهریور ماه 1389
 

بازگشت