راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

آنها که نفت را
سر سفره ها آوردند
بنزین را هم
به اتومبیل ها می رسانند!
هدایت احمدی

طرح توسعه توليد بنزين در 5 پالايشگاه موجود- آبادان،اصفهان،بندر عباس، تهران ، تبريز- با حدود 13 ميليون ليتر در روز از سال 1385 شروع شده گرچه تقريبا قرار بوده كه تا كنون به اتمام برسد ولي طبق گفته ضيغمي مديرعامل پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي  پيشرفتي حدود 60 در صد داشته و اين طور بويش مي آيد معلوم نيست در 5 سال آينده به نتيجه برسد، پيشرفت بعد از 5 سال بين 13 تا 70 در صد بوده است.

از سال 1385 تا 1387، طرح و قرار داد 7 پالايشگاه جديد در نقاط مختلف كشور- خليج فارس و هرمز در بندر عباس،  آبادان در خوزستان، پارس در شيراز، آناهيتا در كرمانشاه، شهريار در تبريز، اسپين در گلستان- بسته شده است.

- كل هزينه طرح هاي فوق حدود 20 ميليارد يورو( دلار).

- مقدار كل توليد حدود 110 ميليون ليتر در روز.

- پايان  اجراي طرح ها سال1392 ( يك مورد در سال  1390).

- پيشرفت كار تا كنون بين 2 تا 8 در صد( يك مورد 34 در صد). ضمنا پيشرفت كار در چهارپالايشگاه آخري در شش ماه گذشته حدود 5/0 در صد بوده است.

نتيجه : با 20 ميليارد دلار هزينه جهت ساختن پالايشگاه هاي مختلف و برنامه خود كفايي بنزين، هیچ آینده ای برای چنین خودکفائی متصور نیست.

احمدي نژاد روي طرح هاي مشاركتي صنعت پتروشيمي با كشور هاي مختلف تبليغات زيادي مي كند. گویا اين طرح ها شامل 13 طرح مي باشد.

از اين 13 طرح سه طرح مربوط به خارج يعني فيليپين، ونزوئلا، ارمنستان و 10 طرح مربوط به داخل مي باشد. از 10 طرح باقي مانده 3 طرح با شركت هاي هندي، 2 طرح با شركت هاي اندونزيايي، با  شركت هاي تركيه، افريقاي جنوبي، سنگاپور و.. هر كدام يك طرح  مي باشد.

در عمل اين طرح ها يا اصولا به مرحله عمل نرسيده و يا در ميانه راه متوقف شده است.

طبق گزارش روزنامه شرق حدود 60 طرح ديگر در دستور كار صنعت پتروشيمي مي باشد.

 

یعنی 5 طرح توسعه بنزين سازي،7 طرح  پالايشگاهي، 13 طرح مشاركتي پتروشيمي، و احتمالا 60 طرح ديگر صنعت پتروشيمي با ميلياردها دلار هزينه در دستور كار دولت مي باشد. اما اگر این طرح ها واقعیت داشتند دولت به این چند سئوال ساده پاسخ داده و گزارش آن را برای انتشار حداقل در اختیار مجلس می گذاشت:

هزينه اين طرح ها چه مبالغي است؟

هزينه ها از کدام منبع تامین می شود ؟

شمار شاغلین در اين طرح ها چه تعداد است؟

 

 

                راه توده 282    15 شهریور ماه 1389
 

بازگشت