راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

روز قدس
سخنان احمدی نژاد
همان بود که کاخ سفید
انتظار آن را داشت!
آذر فریتاش

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس نخست وزیر دولت خود گردان فلسطین روز پنچ شنبه 2 سپتامبر، در مذاکرات مقدماتی صلح که در واشنگتن صورت گرفت به این توافق رسیدند که  دور دوم گفتگوهای خود را در روزهای چهاردهم و پانزدهم ماه سپتامبر در مصر ادامه دهند.

مخالفت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و مطبوعات سخنگوی دولت با این مذاکرات و توهین به رهبران مصر، اردن و فلسطین خودمختار موجب شد دولت مصر سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی به مصر را بعنوان اعتراض لغو کند.

قرار است پس از دور دوم مذاکرات نیز، هر هفته یک بار ملاقات های سیاسی و مذاکرات ادامه یابد.

نتایج دوراول مذاکرات تاکنون مجهول مانده است  و اخبار و تفسیرهای نشریات غرب حاوی اطلاعاتی در باره این مذاکرات نیست. همین سکوت و گفتار مقامات برجسته دولت امریکا و اسرائیل و سخنان احمدی نژاد در روز قدس واکنش جناح افراطی حماس در حمله  به اسرائیل و کشته شدن چهار سرباز اسرائیلی نشان میدهد که زیر بنای این مذاکرات، تدارک حمله نظامی به ایران است و در عین حال که اسرائیل می کوشد از پشت جبهه خود برای این حمله اطمینان حاصل کند، محمود عباس رئیس دولت خود گردان فلسطین نیز می کوشد فلسطین را از این معرکه اتمی دور کند. او نمی خواهد فلسطین نخستین و نزدیک ترین سنگر این جنگ باشد، زیرا بیم دارد اسرائیل با اشغال کامل نظامی فلسطین به آرزوی تاریخی اش برای برپائی اسرائیل بزرگ دست یابد. آرزوئی که نابودی صدها هزار فلسطینی را به همراه خواهد داشت. او نمی خواهد با تحریک جمهوری اسلامی، فلسطین گوشت دم توپ حمله نظامی به ایران و آغاز یک جنگ نابود کننده شود.

اسرائیل سعی می کند با این مذاکرات سیاست های تهاجمی خود را در ارتباط با نواره غزه پنهان کند.

مطبوعات چپ و مترقی فرانسه در هفته گذشته، درحاشیه تفسیرهای خود از دور جدید مذاکرات اسرائیل و فلسطینی ها نوشتند:

امریکا با همکاری اسرائیل در صدد است به بهانه سیاست های اتمی جمهوری اسلامی، محمود عباس را به متحد خاموش حمله به ایران تبدیل کند، اما وی، زیرک تر از آنست که نداند با آغاز این حمله، فلسطین نابود خواهد شد. به همین دلیل او سعی می کند، مذاکرات را در جهت صلح و پرهیز از آغاز جنگ هدایت کند.

اوباما تا آغاز تبلیغات انتخاباتی که از دوم نوامبر شروع می شود می کوشد چهره خویش را بعنوان مدافع صلح حفظ کند و تهاجم نظامی به ایران را اقدامی اجباری برای دفاع از صلح جهانی معرفی کند. یعنی جنگ در خدمت صلح! و این همان جمله ایست که او در سخنرانی معروف خود هنگام دریافت جایزه صلح نوبل به آن اشاره کرد و بعدها در چند سخنرانی دیگر نیز آن را تکرار کرد و گفت: برای حفظ صلح جهانی، گاه جنگ نیز لازم است.

او می خواهد به امریکائی ها نشان بدهد که برای صلح در خاورمیانه اسرائیل و فلسطینی ها را یکبار دیگر توانست پشت میز مذاکره بنشاند، اما آن دستی که مانع به نتیجه رسیدن این مذاکرات و صلح خاورمیانه است، همان دستی است که از ایران دراز شده و باید آن را قطع کرد.

سخنرانی احمدی نژاد در روز قدس و سپس اظهار نظر منوچهر متکی وزیر خارجه دولت او در باره مذاکرات صلح که در با جملات و کلمات تهدید آمیز و آلوده به توهین همراه بود، بهترین هدیه به رئیس جمهوری بود که در کاخ سفید نشسته و می گوید برای صلح باید جنگید!

این سخنان هیلاری کلینتون در جریان دور اول مذاکرات اسرائیل و فلسطین جز آنست که دربالا به آن اشاره شد:

«مارهبران اسرائیل و فلسطین را تشویق به مذاکره میکنیم ولی  مانع اصلی سنگ اندازی و کارشکنی ایران و مداخله رهبران این کشور است که نیروهای افراطی حماس را مسلح و تحریک می کنند.»

حالا این بخش از سخنان احمدی نژاد در سخنرانی روز قدس را نیز بخوانید تا رابطه این حلقه های زنجیر به هم پیوسته گم نشوند:

«شما حق ندارید در مورد سرنوشت ملت فلسطین که سرنوشت اسلام و ملت های منطقه و همه بشریت است با دشمن گفتگو کنید.»

 

 

                راه توده 282    15 شهریور ماه 1389
 

بازگشت