راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین و بلاروس
بسوی اتحاد استراتژیک
ترجمه و تدوین بهروز بکتاشی

 

لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در 14 سپتامبر با معاون کمیته دائمی مجمع سراسری چین ملاقات کرد. وی در این ملاقات درباره نقطه نظرات مشترک چین و جمهوری بلاروس گفت:
من بارها اعلام کرده ام که نقطه نظرات جمهوری سوسیالیستی بلاروس و جمهوری خلق چین پیرامون تمامی مسائل مهم بین المللی یکسان است. تجارت کالا بین بلاروس و چین طی 15 سال از 35 میلیون دلار به 2 میلیارد دلار رسید. سرمایه گذاری چین در بلاروس رشد میکند و من مطمئن هستم که بعد از دو یا سه سال چین مقام اول را در رابطه با سرمایه گذاری در کشور ما اشغال خواهد کرد. من هیچگاه پنهان نکرده ام و پنهان نمی کنم که چین میتواند در تمامی زمینه ها روی بلاروس، کشوری که در مرکز اروپا قرار گرفته حساب کند. من فکر میکنم که این نکته، موضوع اصلی گفتگوهای ما در ماه اکتبر در زمان سفر من در چین خواهد بود.


طی دو ماه ژانویه و جولای امسال سهم تولیدات داخلی بلاروس 85.2 درصد بود. بنا به گزارش های رسمی و تائید شده تولید گوشت، طیور، کالباس، کنسروهای گوشت، کره، شیر، قند و تخم مرغ 95-98 درصد بوده است. در بین واردات محصولات خوراکی، روغن مایع 70درصد، ماهی و محصولات دریائی 60.2 درصد، محصولات ماکارونی 43.4 درصد بوده است. از اینرو، بازار اجناس تولیدات در جمهوری بلاروس توسط تولید کنندگان داخلی، در بخش کشاورزی و همچنین در بخش واردات (چای، قهوه، ماهی) تامین می شود. موسسات بخش کشاورزی امنیت خواروبار کشور را بنا به انواع اساسی اجناس تامین می کنند.


در بلاروس بیش از 9.3 هزار کتابخانه همگانی وجوددارد که بنا به کمیت و کیفیت منطبق با استانداردهای «یونسکو»است. برای هر 2.4 هزار نفر یک کتابخانه همگانی وجود دارد. از هر دو بلاروس یک نفر می تواند از خدمات کتابخانه ها استفاده کند. ضمنا 50 درصد از بازدید کنندگان کتابخانه ها را جوانان تشکیل می دهند. از هر 5 کتابخانه در روستا  یک کتابخانه به اینترنت وصل است. در سال 2009 نزدیک به 40 کتابخانه سیار وجودداشت که هم اکنون رقم آن به 70 میرسد.
انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس در 19 دسامبر 2010 برگزار می شود. این تصمیم از سوی نشست غیر نوبتی پارلمان( مجمع ملی بلاروس) در 14 سپتامبر گرفته شد.

راه توده 284 20.09.2010
 

بازگشت