راه توده

شماره 759 پنجشنبه اول آبان ماه 1399

رحیم نامور مترجمه برجسته و عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران که ترجمه گزارش تاریخی "جان رید" خبرنگار امریکائی از 10 روز انقلاب اکتبر از آثار ماندگار اوست. در مهاجرت دهه 60 در افغانستان چشم برجهان فروبست. محمد علی افراشته روزنامه نگار و طنز پرداز بی مانندی که هنوز از سبک او در ایران تقلید می کنند. او سردبیر روزنامه "چلنگر" بود و در مهاجرت پس از 28 مرداد در سن 54 سالگی  در بلغارستان چشم بر جهان فرو بست.

رحیم نامور

محمدعلی افراشته

خمینی و بازرگان

دو شخصیت یکدنده در انقلاب 57

بازرگان به همان اندازه سرسخت بود که خمینی. منتها سازش ناپذیری بازرگان در برابر کمونیست ها در داخل و شوروی در خارج بود و سازش ناپذیری خمینی در برابر وابستگان رژیم گذشته در داخل و امریکا در خارج . اما از آنجا که بعدها در جریان فرود انقلاب ایران همه مشکلات و مسایل به گردن حذف بازماندگان سلطنت و مقاومت دربرابر آمریکا انداخته شد، بازرگان که در این عرصه از یک سیاست اعتدالی هواداری می کرد، همچون نماد اعتدال و مصالحه و خمینی که موضعی قاطع داشت نماد لجاجت و سرسختی شناخته شد.


بازگشت از

راهی که حکومت

سه دهه رفته

امکان پذیر است؟

-------------------------

ریشه های

شکاف میان

حکومت و ملت

در ج. اسلامی

-------------------------

مظفر علی عباسی

بدرود حیات گفت

-------------------------

اسرائیل و ترکیه

دو عصای دست

آذربایجان

درجنگ قره باغ

بنیاد استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

-------------------------

قره باغ

گره بزرگی که

در برابر5 کشور قرار گرفته!

"فرزاد فروزنده"

-------------------------

 دانشمندان سوسیالیست روس

سوسیالیسم باید هدف بی درنگ روسیه

و بلاروس شود

سایت خط سرخ- حزب کمونیست روسیه

"آزاده اسفندیاری"

-------------------------

سرمقاله 759

آیا ایران از تنگنای کنونی

بسلامت عبور خواهد کرد؟

ضرورت دگرگونی ساختار و سیاست حکومتی، دیگر سخن اصلاح طلبان و طرفداران تغییرات نیست بلکه کسانی مانند مصباحی مقدم عضو "اصولگرای" مجمع تشخیص مصلحت نیز معتقدند "کشور را نمی شود با دست فرمان سی سال گذشته اداره کرد". این درحالیست که بسیاری معقتدند آقای خامنه‌‌ای در اسارت حفظ موقعیت خویش در میان‌اندک هوادارانی که برایش باقی مانده جسارت گرفتن تصمیمات جدی و بزرگ در حد اداره کشوری مانند ایران را ندارد. وی نه تنها با حمایت از کودتای 88 بزرگترین فرصت برای توسعه سالم کشور را گرفت بلکه آن را هم وارد بحرانی خطرناک کرد و هم همه فرصت‌های برونرفت از بحران را از آن گرفت. نه تنها فرصت برجام را با حمله به روحانی بر سر برجام 2 از دست داد بلکه فرصت مهم سفر نخست وزیر ژاپن را که پس از حمله به آرامکو و برتری موقت ایران بود به باد داد. ترور سردار سلیمانی، محدود شدن حشد الشعبی در عراق، انفجار در بیروت و فشار به حزب الله لبنان، مذاکرات با طالبان در افغانستان، عادی سازی روابط کشورهای عربی و همسایگان عرب ایران با اسرائیل عملا همه برگ‌های ایران را یکی پس از دیگری به باد داد. بنابراین رهبر جمهوری اسلامی اکنون در موقعیتی قرار گرفته که نه جسارت مذاکره را دارد و نه امتیازی در دست دارد که بخواهد بر مبنای آن مذاکره کند. آخرین امید شاید اجازه خرید تسلیحات متعارف و تقویت نیروی هوایی کشور در قبال صرفنظر کردن ایران از توسعه موشکی باشد.

در خارج از کشور نیز عده‌‌ای بر روی اثرگذاری تحریم‌ها و خفه شدن مردم زیر بار آن شرط بندی کرده‌اند که گمان می کنند موجب سرنگونی جمهوری اسلامی و روی کار امدن آنها خواهد شد. غالب رسانه‌های خارج کشور از "من و تو" و "ایران اینترنشنال" گرفته تا صدای آمریکا و رادیو فردا و بی‌بی‌سی نیز به همین تحلیل متمایل هستند و نوع کسانی که به گفتگوهای خود دعوت می کنند کسانی اند که زیر پوشش مخالفت با جمهوری اسلامی از ادامه تحریم‌ها و فشار به رهبری ایران - با یقین به عدم جسارت آن برای پذیرش تغییر- پشتیبانی می کنند.مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور چنین وانمود یا گمان می کنند که با حمایت از تحریم‌ها در حال نزدیک کردن سرنگونی جمهوری اسلامی هستند. بخشی از جامعه داخلی هم به همین راه حل متمایل است و در انتظار روی کار آمدن دوباره ترامپ است. با اینحال کسانی که خود مدافع تحریم هستند چگونه می توانند منتقد شرایط برآمده از تحریم‌ها باشند؟ اگر شخصی طرفدار این باشد که ایران تحریم شود، حتی اگر این تحریم به قیمت گرسنگی خود او و فرزندانش تمام شود، یقینا دیگر برای چنین گرسنگی که خود خواهان آن است شورش نخواهد کرد. .. ادامه

--------------------------------------------------------------------------------------

پیروزی قاطع
"جنبش بسوی سوسیالیسم" در بولیوی

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

----------------------------------------------------------

کلید صلح

در جنگ قره باغ

در دست روسیه

"ایرج گلفام"

پادشاه تایلند

همراه با سلطنت خواهد رفت؟

اومانیته- ترجمه آذرنگ

----------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
 

IBAN DE42360100430517751430