راه توده

شماره 754 پنجشنبه 20  شهریور 1399

عسکر  و دکتر احمد دانش، دو برادری که یکی تا آخرین سنگر در دفاع از خرمشهر دربرابرارتش عراق ایستاد و کشته شد و دومی که اولین جراحی پیوند کلیه را در ایران انجام داد و عضو کمیته مرکزی حزب بود در قتل عام 67 اعدام شد. او از معروف ترین پزشکان ایرانی قبل از انقلاب در آلمان بود که کسی از پیوندش با حزب خبر نداشت و پیش از انقلاب  به ایران اعزام شد.

دکتر احمد دانش

عسگر دانش

مجله "خواندنی ها"(سال 1330) را ورق میزنیم

تاریخ دهه 30

از زبان مطبوعات آن دهه

سل جدیدی که بنام ملیون و طرفداران راه مصدق فعالیت می کند و یا می خواهد فعالیت کند، اگر دنباله رو غفلت ها و سکوت ها و وارونه جلوه دادن واقعیات بقایای نسل جنبش ملی دهه 30 بشود، از تاریخ درس نگرفته و اشتباهات را تکرار خواهد کرد. بسیاری از حوادث کنونی ایران، نه تنها ریشه در آن گذشته دارد، بلکه حتی تقلیدی از آن گذشته است. ما این واقعیت را به استناد مطبوعات آن دوران نشان خواهیم داد.

عکس: حزب توده ایران در دولت قوام: شماره 11 دکتر یزدی دبیر کمیته مرکزی حزب، شماره 10 دکتر کشاورز عضو هیات اجرائیه حزب  و ایرج اسکندری عضو هیات اجرائیه حزب که بعدها دبیراول حزب شد)


حاصل خصوصی سازی ها:

شرکتها ورشکسته،

کارفرمایان فراری

و کارگران گرسنه

-----------------------------

ج. اسلامی میتواند

راه کره شمالی

را دنبال کند؟

-------------------------

ابراهیم رئیسی

نگون بخت شد!

-------------------------

ترکیه و ایران

سرانجام

شاخ به شاخ

خواهند شد؟

بنیاد استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

-------------------------

مسمومیت ناوالنی

جنجالی علیه

خط لوله گاز

روسیه به آلمان!

عسگر داوودی

-------------------------

"کرونا" دوران

گذار از لیبرالیسم

را سرعت بخشید

مورنینگ استار

ترجمه - ساموئل کاهر

-------------------------

جمهوری بلاروس

سنگری دربرابر

سرمایه داری

غارتگر غرب!

گرد آوری و تنظیم - آزاده اسفندیاری

-------------------------

خونین ترین کودتا

در پرجمعیت ترین

کشور مسلمان!

الناز گرجی

-------------------------

سرمقاله 754

از 17 شهریور شاهنشاهی

تا 17 شهریورهای ج. اسلامی

17 شهریور امسال، 42 سال از حادثه خونین کشتار تظاهرکنندگان در میدان ژاله تهران گذشت، کشتاری که در سال 57 با آغاز حکومت نظامی در 12 شهر ایران برقرار شد. ابعاد 17 شهریور را تا حدودی می توان با حوادث دی ماه 96 و آبان 98 مقایسه کرد هر چند که دو واقعه اخیر جنبه سراسری داشتند، در حالیکه در 17 شهریور 1357 تنها مردم تعداد معدودی از شهرهای بزرگ ایران و در راس همه آنها تهران در تظاهرات شرکت داشتند. تمایز دیگر 17 شهریور و تظاهرات بزرگ سال های اخیر در نوع واکنش رژیم شاه و جمهوری اسلامی است. شاه بدلیل برقراری نوعی دیکتاتوری فردی و اختناق سیستماتیکی که ساواک بر آن تسلط داشت، هرگز با جنبش های خیابانی جدی روبرو نشده بود و تجربه ای در مقابله با اینگونه جنبش ها نداشت. به محض آغاز اولین نشانه های تظاهرات و انقلاب شاه به بزرگترین اشتباه خود دست زد و ارتش را به خیابان ها و مقابله خونین با مردم کشاند. در حالیکه جمهوری اسلامی از پایان دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی بطور مداوم در حال تشکیل واحدهای سرکوب و ضد شورش و آمادگی برای مقابله با شورش های خیابانی است. به همین دلیل هم مردم که همچنان متکی به تجریه انقلاب 57 هستند و هم حکومت تجربه بیشتری در زمینه جنبش ها و شورش های خیابانی و شهری دارند. تمایز دیگر در گسترده شدن جامعه شهری در ایران است. در دوران شاه ما همان 12 شهریور را داشتیم که در آن حکومت نظامی اعلام شد. در حالیکه اکنون حداقل 140 شهر داریم که نه تنها ظرفیت جنبش ها و شورش های خیابانی در آنها وجود دارد، بلکه این ظرفیت ها در عمل هم بصورت شرکت در این شورش ها دیده می شود.   

بحث دیگری که هر بار در سالگرد 17 شهریور در می گیرد در میان بخشی از سران حکومت است که با اتکا به تجربه انقلاب 57 مدعی هستند که سرکوب نکردن مردم باعث سقوط شاه و پیروزی جنبش مردم شد و بنابراین حکومت اسلامی نباید "اشتباه" شاه را تکرار کند... ادامه

----------------------------------------------------------------------------------

آیت الله خمینی با اطمینان به خویش

از مذاکره با نمایندگان کاخ سفید بیم نداشت

آیت الله خمینی بیش از آن به اعتماد مردم به خویش ایمان داشت که از مذاکره با نمایندگان امریکا چه در پاریس و چه در ایران به خود بیم راه بدهد و نگران باشد که مردم درباره این مذاکرات چه برداشتی خواهند داشت. انقلاب را هم تنها در شعار "مرگ بر امریکا" خلاصه نکرده بود و به همین دلیل زمانی که در پاریس اقامت داشت، نمایندگان خود را برای مذاکره با فرستادگان امریکا اعزام می کرد و در تهران خود مستقیما با این نمایندگان (از جمله رمزی کلارک دادستان کل و اسبق امریکا) دیدار و مذاکره کرد. در پاریس آیت الله اشراقی داماد خویش را در کنار ابوالحسن بنی صدر بعنوان مترجم و نفر دوم مذاکره کننده با رمزی کلارک فرستاد و با موافقت او ابراهیم یزدی با رمزی کلارک در پاریس دیدار کرد. خمینی پیام های امریکا را با واسطه (نمایندگانی که برای مذاکره می فرستاده) می شنید و پاسخ های خود را هم میداد و درعین حال رهبری انقلاب را پیش می برد. همین روش را در دیدارهای مستقیم خود با رمزی کلارک به کار برد.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

----------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

 

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF