صبر تلخ- 10

تعلل فاجعه بار برای خارج

شدن رهبری حزب از کشور

از جمله سئوالات و ابهامات سازمانی که رهبری حزب توده ایران، پیش از یورش اول و دوم جمهوری اسلامی به حزب مطرح است، اینست که چرا رهبری حزب پیش از یورش و در فاصله دو یورش از کشور خارج نشد؟ خروجی که قطعا می توانست با حفظ سکان رهبری حزب در خارج از کشور، مانع بسیاری از کج روی های سیاسی و سازمانی حزب شود. این بخش از خاطرات محمد علی عموئی در کتاب صبر تلخ پاسخی است به این سئوال مهم.

 

راهتوده

شماره 781 چهارشنبه 18 فروردین 1400

 

هوشنگ قربان نژاد از زندانیان کودتای 28 مرداد بود که 15 سال در زندان کودتا ماند. پس از انقلاب عضو کمیته مرکزی حزب شد و در یورش به حزب دستگیر و اعدام شد. سرنوشتی که برای رفعت محمد زاده (اخگر) عضو مشاور هیات سیاسی حزب نیز در قتل عام 67 رقم خورد. اخگر از سال 60 از معدود مخالفان ادامه سیاست حزب در برابر ج. اسلامی بود.

رفعت محمد زاده

هوشنگ قربان نژاد


فرماندهان سپاه

چشم ندارند

یکدیگر را ببینند!

----------------------------

دو دیدگاه

درباره حکومت

در ج. اسلامی

فرزاد فروزنده

----------------------------

دلیل بی اعتنائی

و مخالفت مردم

با برنامه اتمی

----------------------------

ریشه های سقوط

مطبوعات درایران

----------------------------

صف آرائی جنگی

میان اکرائین

و دو جمهوری

در شرق این کشور

ساویتسکایا راسیا-

 ترجمه نعمت بوستانی

----------------------------

پاپ در عراق

بدرقه شد و ترور

و انفجارها ادامه یافت

آنتون وِسِلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

----------------------------

امریکا معتاد

به تولید و درآمد

خشخاش افغانستان شده

راشا تودی- آزاده اسفندیاری

----------------------------

سرمقاله

اجرای قرار داد 25 ساله

در گرو انتخابات 1400 است

پس از سالها مذاکره و فرصت سوزی، در نخستین روزهای سال نو سند قرارداد 25 ساله ایران و چین امضا شد. انتشار خبر امضای قرارداد با موج افسارگسیخته ای از تبلیغات داخلی و خارجی همراه شد. مشابه همان موجی که در گذشته بر سر قرارداد دریای خزر برخاست یا همین اواخر بر سر واکسن اسپوتنیک و. این موج‌ها از داخل و خارج کشور هدایت می شوند و ریشه آن درون حاکمیت چندگانه و چندلایه جمهوری اسلامی است که اصولا امکان یک برنامه ریزی توسعه ملی را از کشور ما سلب می کند و نتیجه هر قراردادی را یا می تواند خنثی کند، یا حتی به ضدخود تبدیل کند.  

رقابت‌ها و چنددستگی‌ها میان جریان‌ها حکومتی، سپاه، اصلاح طلبان و اصولگرایان، موتلفه و حجتیه و حزب پایداری و دهها مافیای کوچک سیاسی و اقتصادی کوچک بزرگ که در کشور شکل گرفته مانع هرگونه انسجام در کشور شده است. سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی هم که معطوف به ایجاد انسجام از بالا بر محور حفظ موقعیت شخص خود و آینده احتمالی پسرش و با اتکا به محدود کردن دسترسی مردم به اخبار و اطلاعات است نیز یکی از عوامل مهم تشدید این چنددستگی در کشور شده است. آخرین نمونه آن اصرار بر تشکیل مجلس استصوابی و بی ریشه کنونی است که مجاری اعتراض و گفتگو و مشورت را که می توانست از طریق مجلس در حل مسائل کشور اثر گذارد نیز مسدود کرده و اختلاف‌ها را به بیشتر سمت رسانه‌ها و خیابان خواهد کشاند. اگر این چنددستگی‌ها نبود قرارداد 25 ساله چین می‌توانست سالها پیش به امضا برسد و ایران با هوشمندی از مزایای ارتباط با بزرگترین سازنده و اجرا کننده طرح‌های عمرانی در جهان بهره مند شود و زیان‌های احتمالی آن را به حداقل برساند.

قرارداد با چین در خارج ایران دو دوسته مخالف دارد که در نهایت همسو هستند :

اول. آمریکا که هم نگران افزایش قدرت چین در جهان است و هم نگران ناتوانی از ادامه تحریم‌ها علیه ایران که با اتکای به آن هم چین و روسیه را زیر فشار قرار داده و هم به اصطلاح متحدان اروپایی خود را. .. ادامه

--------------------------------------------------------------------------------------

خاطرات تلگرافچی رضا شاه!

هوش وافر، خشم هول انگیز

و سوء ظن همیشگی رضا شاه

از کتاب هائی که در دوارن ریاست جمهوری محمد خاتمی اجازه انتشار گرفت و در سال 1385 منتشر شد، خاطرات و يا "يادمانده های" تلگرافچی دربار رضا شاه بنام "محمد ارجمند" است. کتاب را آنقدر کش داده و حاشیه بر آن افزوده اند تا به 290 صفحه برسد. درحاليکه اگر حاشيه ها و زوائدش را بزنند شايد 40- 50 صفحه خاطرات مستقيم نويسنده از رضا شاه باشد، که بسيار هم خواندنی است.

نويسنده آشکارا شيفته رضاشاه است و اين را در جای جای کتابش هم می گويد و هم نشان ميدهد. بنابراين؛ کتاب را نه يکی از تبليغاتچی های جمهوری اسلامی نوشته و نه يکی از چپ ها و يا توده ايها. اعتبار مضاعف کتاب هم در همين است.

--------------------------------------------------------------------------------------

 فیسبوک

راه توده

---------

با تلگرام

راه توده

همراه شوید

--------

فیسبوک
آرشیو
 راه توده

-------

آرشیو
راه توده

-----------

بایگانی

راه توده اینترنتی از شماره اول

--------

بایگانی

راه توده چاپی از شماره 1 تا 127 (1373 - 1378)

--------

 جستجو

مطالب منتشره در راه توده اینترنتی

--------

 زنان 

--------

 سایت ها

--------

 

حساب بانکی
Vernis
PostbankEssen
KontoNr. 0517751430
BLZ: 360 100 43
Germany

برای خارج از آلمان :

IBAN DE42360100430517751430

BIC PBNKDEFF

با آدرس ای میل زیر می توانید با ما تماس بگیرید
rahetudeh100@gmail.com

 

 

 

آمار این سایت از طریق برنامه موزیلا قابل مشاهده است