راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

یک قلم اختلاس
در ج. اسلامی
باندازه سرمایه
یک بانک
فرانسوی- بلژیکی است
 

 

بانک خصوصی سازی شده فرانسوی – بلژیکی "دکسیا" مجددا ملی می شود. این ملی شدن از یکسو بازتاب بحران نظام بانکی تابع منافع خصوصی است و از سوی دیگر تلاش برای تقسیم زیان‌های ناشی از این نظام میان مردم.
بنا بر گزارش هایی که تاکنون منتشر شده، قرار است بانک دکسیا در بلژیک ملی شده و در فرانسه به یک بانک نیمه دولتی تبدیل شود. برای خرید شعبه‌های ترک و لوکزامبورگی این بانک نیز مشتریانی از قطر و روسیه اعلام امادگی کرده اند. قبلا نیز دولت بلژیک چند هزار میلیارد یورو از بودجه عمومی، یعنی از جیب مردم این کشور به سرمایه‌داران صاحب خصوصی این بانک پرداخته بود که نتوانست مانع از سقوط آن شود. اکنون بهای این بانک که جزو چند بانک مهم بلژیک به شمار می اید و در سراسر این کشور شعبه دارد کمی بیش از 3 میلیارد یورو ارزیابی می شود. یعنی تقریبا معادل با آن مبلغی که در ایران فقط یک قلم در نظام بانکی اختلاس شده است.
بانک های خصوصی و خصوصی سازی شده اکنون بوسیله فساد و ارتشا و تولید ثروت های افسانه ای و قماربازی شده و به یکی از اهرم های بی ثباتی مالی تبدیل شده اند. نظام اقتصادی جهانی روزبروز به هم پیوسته تر و اجتماعی تر می شود. بانک ها در این نظام پیوسته و اجتماعی شده آنچنان نقش مهمی دارند که بنا بر ماهیت خود نمی توانند تابع منافع خصوصی سهامداران آن باشند بلکه باید ناگزیر تابع سیاست ها و منافع ملی و عمومی و نظارت اجتماعی گردند. ضرورت ملی شدن و ملی بودن نهادهای مالی در این روند عینی ریشه دارد. تضاد میان جهانی شدن و اجتماعی شدن بی سابقه تولید و اقتصاد از یکسو با مالکیت و مدیریت و تابع شدن آن به منافع خصوصی در مرکز بحران نظام سرمایه‌داری کنونی است.
در عین حال این شیوه ملی شدن تایید سخن اسکار لافونتن وزیر سابق مالیه آلمان است که بانک های خصوصی را نهادهای سرمایه‌داری دانسته بود که سود آن به جیب سرمایه‌داران می رود و زیان آنها را مردم باید بپردازند. نمونه این پرداخت زیان را پیشتر در امریکا و فرانسه و بریتانیا و بلژیک و اسپانیا و یونان دیده ایم و در آینده نیز این روند شتاب خواهد گرفت. (سخنرانی لافونتن از رهبران و بنیانگذاران حزب چپ آلمان را در راه توده شماره 335 می توانید بخوانید)
 

 

 

 

                                راه توده  336        18  مهر ماه  1390

 

بازگشت