راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قدرت اتمی چین
با چاشنی
جهش اقتصادی
ساویتسکایا راسیا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

روزنامه اینترنتی "سویتسکایا راسیا " درآخرین شماره خود در ارتباط با افزایش قدرت دفاع نظامی چین تحلیلی را منتشر کرده است که ترحمه بخش هایی از آن می خوانید:
چندی پیش روزنامه نیویوزک تایمز متن گزارش سالانه " بیل گرتس " نماینده دولت آمریکا در سازمان نظامی ناتو به کنگره این کشور را منتشر کرد.
این سازمان نظامی در برخی از جلسات دوره ای خود ، به بررسی وضعیت نیروهای نظامی کشورهای مختلف جهان و توانایی های جنگی و دفاعی آن کشورها می پردازد .
در یکی ازآخرین جلسات نوبتی این ائتلاف نظامی، دولت های سرمایه داری و تجاوز کار، بررسی گسترش و نوسازی کردن توان سلاح های اتمی در چین را مورد بررسی قرار دادند که "گرتس" گزارش آن را به کنگره آمریکا داد.
نماینده آمریکا در سازمان نظامی ناتو گزارش داده است که در حال حاضر چین 75 راکت دور برد بالستیک بین قاره ای و 120 راکت با بُرد متوسط و بُرد کوتاه با کلاهک های اتمی در انبارهای خود ذخیره کرده است. در سال های اخیر این کشور تلاش های فراوانی به کار برده تا از تکنولوژی نظامی جدید بهره گرفته و سلاح های اتمی خود را به روز کند .
البته این احتمال هم وجود دارد که پکن با ذخیره سازی های بیشتر سلاح های اتمی، قدرت ارتش آزادی بخش ملی خود را در دفاع از کشورشان چندین برابر کرده باشد، چرا که نظر کارشناسان آمریکایی بر این است که چینی ها توانسته اند سالیان طولانی تسلیحات اتمی خود را در مکان های مختلف، از جمله در تونل های زیر زمینی پنهان نگهدارند. ما با اطمینان بر این باور هستیم که چین حتی در نقاط حساس کشور خود سیستم های ضد موشکی پیشرفته ای را که اخیرا به آن دست یافته اند کار گذاشته است.
نشان دیگر توجه پکن به توسعه و بالا بردن توان نظامی و دفاعی ارتش خود ساختن اولین زیر دریایی اتمی ساخت این کشور می باشد که چندی پیش توسط نیروی دریایی به آب انداخته شد . این زیر دریایی مدرن که با کلاس " تسزینت " شناخته می شود، قادر به حمل راکت های بالستیک بین قاره ای می باشد که آمادگی دارد از هر سمت و سویی از فضای کشور شان حراست کند . راکت های مورد استفاده این زیر دریایی از نمونه های بسیار پیشرفته ای هستند که چندی پیش مورد آزمایش نیزقرار گرفته اند .
در ادامه این گزارش سالانه به کنگره آمریکا ، سخنران تاکید کرد که چین از سال 1950 ( یک سال بعد از انقلاب چین) در شمال این کشور دست به ساختن هزاران مایل تونل های زیر زمینی برای جا سازی سلاح های معمولی و اتمی خود زده است . در این تونل ها همه امکانات لژستیکی ، سر فرماندهی نظامی و دفاع نظامی با نقشه های دقیق استراتژیک وجود دارند ...
سخنران در تداوم موضوع "نوسازی و گسترش سلاح های اتمی در چین " اشاره کرد که در دوره های مختلف جمهوری خلق چین همواره بر مذاکره در باره محدود کردن تسلیحات هسته ای با همه دارندگان آن ، خصوصا با آمریکا اصرار داشته است . دولت این کشور همیشه به تعهد خود بر پایبند بودن به قرار دادهای بین المللی از جمله به محدود کردن سلاح های هسته ای پای فشاری کرده و پیوسته بر کارهای تحقیقاتی و استفاده صلح آمیز از فضا تاکید داشته و از سیاست دولت آمریکا در رابطه با فعالیت نظامی و جای دادن تفاله های اتمی این کشور در فضا انتقاد کرده است، اما به نظر ما این همه ماجرا نیست .
"ریچارد فیشر" کارشناس امور نظامی در امور چین که با دولت امریکا همکاری دارد در بولتن داخلی کادر مشاوران اوباما نوشته است که تنها در عرض یک سال چین 25 راکت بین قاره ای به توان موشکی خود اضافه کرده است . اگر چه پکن رسما اعلام کرده است که به هیچ دولتی سلاح اتمی نخواهد فروخت و به جنگ های فضایی نیز ورود نخواهد کرد، لذا با توجه به سیر توسعه سلاح های استراتژیک و افزودن پایگاه های سپرهای ضد موشکی و بالاخره بالا بردن توان دفاعی آن ها ، آینده نگری ایجاب می کند که دولت اوباما از بستن قرار دادهای محدود کردن سلاح های قاره پیما و ....خود داری کند. گذشته نیز این درس را به ما داده است. تا به حال حد اقل دوبار جمهوری خلق چین آمریکا را به واکنش با سلاح اتمی تهدید کرده است .
یکبار در اکتبر 1995 در ارتباط با مسله تایوان و آمادگی جنگی آمریکا در محدوده چین ، ژنرال سیون گوانکای هشدار داد چنانچه در اطراف تایوان که جزیی از خاک چین محسوب می شود ، هرکس و یا هردولتی دست به حادثه آفرینی نظامی بر علیه ما بزند با جواب در خور چین مواجه خواهد بود . اگر آمریکا فکر می کند که جنگ به محدوده تایپه ختم خواهد شد سخت در اشتباه است چرا که ما جواب آن ها را در لس آنجلس خواهیم داد. در پی این تهدید ارتش چین بود که کاخ سفید روی به مصالحه آورد و از فشار سیاسی و تهدید نظامی در آن زمان در اطراف چین صرف نظر کرد .
در سال 2005 نیز ژنرال چژو چنگو دیگر ژنرال چینی در مصاحبه مطبوعاتی با خبر نگاران در پکن اظهار داشت که چنانچه آمریکا درهر کجایی از سر زمین چین هر نوع بمبی پرتاب کند ما جواب آن ها را با بمب اتمی خواهیم داد . جواب خشماگین نظامیان چینی سبب گردید تا روبرت گیتس وزیر وقت دفاع آمریکا تقاضای مذاکره در ارتباط با محدود کردن سلاح های استراتژک را به دولت چین بدهد .

سایت سوویتسکایا راسیا
 

راه توده 331    14 شهریور ماه 1390

بازگشت