راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا
آسمان را
تحویل روسیه داد
سایت حزب کمونیست روسیه- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

 روزنامه اسپانیایی"پاییس" اقدام امریکا متوقف شدن فعالیت های فضایی این کشور را اینگونه تحلیل کرد:

 امریکا به علت درگیر بودن با مشکلات اقتصادی و معضل بزرگ بیکاری در این کشور از  تحقیقات فضایی چشم پوشید. این در حالی است که دولت مردان مختلف آمریکایی تحقیقات و پیشرفت های فضایی  و فناوری های آن را ستونی ازغرور ملی و افتخارات علمی خود می دانستند .

سازمان فضایی آمریکایی "ناسا" ابراز امیدواری کرد که از  راههای دیگری بتواند با هزینه کمتری تحقیقات خود را از سر گیرد. در همین راستا  ناسا قرار است تا سال 2016 هزینه فعالیت فضایی خود را با فرستادن فضانوردان داوطلب تامین کند و آنها را با سفینه های سایوز روسی به فضا به فرستد.

از سوی  دیگر دولت روسیه، در سال گذشته هزینه خدمات فضایی خود را %50 افزایش داده است و در سال جاری باز هم این بودجه را افزایش خواهد داد.

امریکا با این اقدام خود عملا مسابقه فضایی را به روسیه واگذار کرد و دست آن ها را در این زمینه باز گذاشت، البته مقامات روسیه  قول داده اند با وجود برتری تکنیک فضایی واشنگتن را از نظر سیاسی تحت فشار قرار ندهند.

اگر چه بیرون رفتن امریکا از رقابت های فضایی و برباد رفتن رویاهای مردم این کشوردر زمینه فضایی توسط باراک اوباما رئیس جمهور این کشورصورت می گیرد، اما مشکلات اقتصادی بالا تر از رویاهای دانش های فضایی مردم است. البته کارشناسان امریکایی بر این امر واقف هستند که سایوز نیزدرآینده به سرنوشت شاتل دچار خواهد شد، زیرا روسیه نیز قادر نخواهد بود از پس هزینه های سنگین نوسازی و به روزکردن تکنیک سفینه های فضایی خود بر آید.

 

 

 

                                راه توده  326        10  مرداد ماه  1390

 

بازگشت