راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اطلاعیه حزب کمونیست سوریه
اخوان المسلمین
درکنار اسرائیل و امریکا
مانع آرامش و ادامه
 اصلاحات در سوریه است!
پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

علی رغم تداوم تظاهرات ضد دولتی در برخی از شهرستان های سوریه روند عمومی رو به آرامی وتسلط دولت بر بحران است.
دفتر سیاسی حزب کمونیست سوریه اخیرا طی اطلاعیه ای از دولت و طرف های در گیر در خشونت های خانمان برانداز خواست که به منافع ملی بیاندیشند و با مذاکرات و گفتگوهای رو در رو به یافتن راه حل های مسالمت آمیز ادامه دهند.
چندی پیش حزب کمونیست سوریه همراه دیگر احزاب و نمایندگان قومیت های مختلف و گروه هایی که  خواهان راه حل های صلح آمیز هستند موفق گردیدند در شهر دمشق اجلاسیه ای را با نمایندگان دولت برگزار کنند که متعاقب آن دولت خود  را ملزم به اجرای مصوبات این اجلاسیه اعلام کرد.
در این بین گروه هایی که به شرکت در این اجلاسیه پاسخ مثبت ندادند "اخوان المسلمین" سوریه و برخی افراد متمایل به اسراییل و امریکا بودند. جواب رد آن ها به معنای پذیرفتن راه خشونت آمیزو به دست گرفتن اسلحه بود. آنها دسته های ویژه جوانانی را از قبل برای اقدامات مسلحانه و به آشوب کشیدن جامعه از جمله کشتن افراد پلیس و نیروهای امنیتی سوریه آموزش داده اند.
"اخوان المسلمین" یک بار در سال 1980 در زمان حافظ اسد دست به اسلحه برد تا حکومت غیر مذهبی این کشور را سرنگون کند و به جای آن حکومت اسلامی بر قرار کند. اما به چنین بختی دست نیافت و حافظ اسد توانست از حاکمیت سکولار حاکم بر سوریه دفاع کند.
این گروه خشونت طلب و ماجرا جو این بار با واقف بودن بر برخی ناملایمات اجتماعی و نارضایتی ها راه موج سواری را در پیش گرفت و می خواست با هماهنگی کشور های مدافع "سیاست خاورمیانه ای" امریکا حکومت مورد نظر خود را در سوریه بنیانگذاری کند. بستن خیابان ها و راه ها و حمله به بانک ها و کشت و کشتار، همگی نشانه خواست ها و انگیزه های نا پاکی بودند که آنان در سر می پروراندند .  
هم گام شدن سفرای آمریکا و فرانسه در دمشق و دیگر شهرهای سوریه با خشونت طلبان دلالت آشکار بر دخالت های این کشور ها در حوادث اخیر سوریه دارد. چرا آنها از آلترناتیو "اخوان المسلمین" در کشور ما استقبال می کنند؟ زیرا آن ها به سوریه ای ضعیف و تابع سیاست های "خاور میانه ای" آمریکا و اسرائیل می اندیشند.
دولت سوریه در جهت اصلاحات سیاسی گام بر می دارد و اجرای دستورالعمل های اصلاحات را به مجلس ابلاغ کرده است. مجلس بتدریج دارد به این دستورالعمل ها جنبه قانونی می دهد. برابر حقوق دانستن قومیت ها در کشور جنبه اجرایی به خود گرفته است. در راستای بهبود زندگی مردم دولت شروع به ساختن 50 هزار خانه برای شهروندان کرده است .
علیرغم واژگونه نشان دادن حوادث سوریه توسط رسانه های آمریکایی و اروپایی و نقش آتش بیاری ترکیه درتنش های کشور ما، بسیاری از شهروندان به روستا ها و محل زادگاهشان برگشته اند.
ما باید با تمام توان امکانات ملی خود را بسیج کرده، مانع از عمیق تر شدن شکاف های اجتماعی بوجود آمده بشویم . ما به گفتگو های ملی باور داریم و از کلیه نیرو های ترقی خواه سوریه می خواهیم با درک این لحظات حساس مانع خشونت و بر قراری فضای آرامش بر روابط اجتماعی گردیم. ما از کمونیست های روسیه، بویژه تشکر می کنیم که در این دوران سخت مجدانه از حقوق مردم ما پشتبانی کردند. ما از همه کشور ها و همه مردم و آزادی خواهان جهان می خواهیم که برای دستیابی به صلح و آرامش در کشور ما از هیچ کوششی دریغ نورزند .
 

راه توده 327    17 مرداد ماه 1390

بازگشت