راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

صدای اعتراض
از بام خانه ها
در پایتخت شیلی
ترجمه و تدوین عسگرداوودی

 

 

رسانه های خبری اروپا در دو ماه گذشته نا آرامی ها اجتماعی جوانان شیلی را گزارش کرده اند. «حزب کمونیست شیلی» در اطلاعیه ای که در روزنامه « عصرما» ارگان «حزب کمونیست آلمان» منتشر شد، همزمان با اظهارنظر در این رابطه، همبستگی خود را با خواسته های جوانان و نوجوانان شیلی اعلام کرد. در گزارش زیر علاوه بر اطلاعیه «حزب کمونیست شیلی» یاداشت های خبری دو نشریه آلمانی را نیز می خوانید:

 

اطلاعیه حزب کمونیست شیلی:

بیش از دو ماه است در اعتراضی طولانی مدت که در تاریخ مبارزات مردم شیلی بی نظیر است دانش آموزان و دانشجویان شیلی به اعتراضات گسترده ای  در شهرهای بزرک کشور اقدام کرده اند. همزمان در شهرهای مختلف شیلی اخبار اعتصاب غذا نیز توسط تعدادی از دانشجویان در رسانه های خبری منعکس شده است. همچنین در چهارم ماه اگوست هزاران دانشجو و دانش آموز همزمان در خیابان های شهرهای بزرگ شیلی از جمله درسانتیگو پایتخت این کشور اعتراضات گسترده خود راسازمان دادند. در تمام ساعات روز درگیری های متقابل میان پلیس و جوانان دانش آموز و دانشجو به مجروح شدن تعدادی از دو طرف منجر شد. پلیس در تهاجم خود همزمان با استفاده از باطوم به پرتاب گاز اشک آور به سمت تظاهر کنندگان و معترضین موجب شد تا جوانان نیز بمنظور خنثی کردن اثر گاز اشک آور به آتش زدن روزنامه و محتوی سطل آشغال های خیابانها متوسل شوند. پلیس بهانه استفاده خود از گاز اشک آور را ایجاد ترافیک در خیابان های شهر عنوان کرد. همزمان 220 دانش آموز با هجوم به ساختمان یک فرستنده تلویزیونی این محل را به اشغال خود در آوردند. در این درگیری ها 55 تن از دانشجویان و دانش آموزان و 29 تن نیز از افراد پلیس مجروح شدند همچنین 874 تن از معترضین دستگیر شدند. با وجود اینکه در حال حاضر درشیلی زمستان است اما پلیس توسط ماشین های آبپاش حتی رهگذرهای پیاده را نیز مورد تهاجم قرار داد.

 

دانش آموزان و دانشجویان شیلی خواهان مجانی شدن تحصیلات و بالا بودن کیفیت تحصیلی آموزشگاه های کشورهستند.

به خواست دانشجویان و «سازمان جوانان حزب کمونیست شیلی» مردم شهر های بزرگ در ساعت 9 شب روز پنجشنبه چهارم آگوست درپشت بام ها و بالکن ها و در خیابان های شهر با کوبیدن به ظروف آشپزخانه ها و ایجاد سرو صدا نسبت به افزایش قیمت ها و به نشانه طرفداری از خواسته های دانشجویان و دانش آموزان اعتراض کردند. این نوع اعتراضات درسی سال گذشته در شیلی بی سابقه بوده است. دانشجویان خواستار استعفای دولت دست راستی شیلی هستند. تعدادی ازاعضاء کابینه دولت دست راستی از افراد و عوامل دولت کودتائی پینوشه هستند.

 

«حزب کمونیست شیلی» و دانش آموزان و دانشجویان شیلی در روزهای گذشته اعلام همبستگی های متعددی را از طرف احزاب کمونیست، چپ و ملی ـ دموکرات از اقصی نقاط جهان دریافت کرده اند. ما به سهم خود از این همبستگی بین المللی و رفیقانه کمال تشکر را داریم.

 

روزنامه چپگرای«یونگه ولت» چاپ آلمان نیز در گزارش خود نوشت: «تهاجم خشن پلیس شیلی به دانش آموزان این کشور اعتراض سازمان بین المللی «یونسکو» را برانگیخته است. این سازمان در بیانیه خود اعلام کرده است که دولت شیلی از طریق نیروهای انتظامی خود به روشی خشن به مقابله با دانش آموزان کم سن و سال مبادرت کرده است این روش با قوانین و عرف بین المللی مقایر است. دولت شیلی قوانین مربوط به حقوق کودکان را که در سال 1990 از طریق سازمان ملل تصویب شده است را زیر پا گذاشته است».

 

 دولت دست راستی شیلی می کوشد با پیش کشیدن یک برنامه اصلاحی 21 ماده ای در بخش آموزش از گسترش اعتراضات مردمی بویژه جوانان این کشور جلوگیری کند. جنبش دانشجوئی و دانش آموزی شیلی این پیشنهادات اصلاحی را نپذیرفته و خواهان بررسی اعلام پیشنهادات اصلاحی توسط خود نوجوانان و جوانان است.

 

روزنامه «تاگس تسایتونگ» چاپ آلمان نیز در همین رابطه نوشت: مردم شیلی با کوبیدن بر ماهی تابه ها و قابلمه های خود به تظاهرات جوانان خود در اعتراض به سیستم آموزشی کهنه باقی مانده از دوران دیکتاتوری پینوشه صحه گذاشتند. مردم شیلی خواهان لغو قوانین آموزشی باقی مانده از دوران دیکتاتوری پینوشه می باشند. آنها خواهان بازگشت به سیستم آموزشی ما قبل از کودتای امریکائی پینوشه هستند، آن قوانین که حاصل مبارزات نیروهای چپ شیلی بود پس از کودتای پینوشه در سال 1973 بر علیه «سالوادور آلنده» رئیس حمهور سوسیالیت شیلی کنار گذاشته شد و دولت کودتائی پینوشه قوانین سختگیرانه و دست راستی دیکته شده آمریکائی را بر سیستم آموزشی شیلی تحمیل کرد.در حال حاضر فقط 26 درصد مردم در شیلی طرفدار قوانین آموزشی موجود می باشند.

«سباستین پنرا» رئیس جمهور دست راستی شیلی در سخنرانی خود در رابطه با اعتراضات جوانان اعلام کرده است که سیستم آموزش در شیلی نمی تواند مجانی باشد.

 

 

 

                                راه توده  329        31  مرداد ماه  1390

 

بازگشت