راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اجلاس احزاب کمونیست اتحاد شوروی سابق
چین متحد
راهنمای جمهوری های شوروی
برای اتحاد دوباره است
سایت سویتسکایا راسیا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

بیست سال پس از اتحاد شوروی، رهبران 10 جمهوری سابق اتحاد شوروی در شهر"دنیتسک" مرکز کارگران معدن اوکراین اجلاسیه ای به ابتکار کمیته های مرکزی حزب کمونیست روسیه و اوکرایین برپا شد. در این اجلاس رهبران چند حزب کمونیست از جمله احزاب کمونیست روسیه، اوکرایین، بلاروس آذربایجان، لیتویی، قرقیزستان، مالداوی ...تعدادی از رهبران سابق اتحاد شوروی و دولت مردان جمهوری های جدا شده از ترکیب کشور شوراها، با شعار "پیش به سوی اتحاد برادرانه ملت ها " حضور داشتند.

در جلسات متوالی این اجلاسیه نمایندگان احزاب و سازمان های توده ای اتحاد جماهیر شوروی، از جمله سازمان پیشگامان جنگ و کارگران سوسیالیستی ، سازمان زنان ، جوانان  و جمعیت اتحاد افسران سخنرانی کردند. همه سخرانان روی اصل اتحاد و برادری ملت های اتحاد شوروی سابق که زمینه ساز شخصیت بخشیدن به انسان، نابودی فقر و بی عدالتی های اجتماعی بود تاکید داشتند .

پس از پایان این اجلاس گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست روسیه با نثار گل در پای مجسمه لنین درمیدان مرکزی شهر کارگران معدن اوکرایین، در مصاحبه ای مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی که با حضور خبرنگاران تشکیل شده بود گفت که زندگی در چارچوب سرزمین وسیع اتحاد شوروی راهی جز اتحاد و یگانگی مردم این جمهوری ها و جمع آوری نیرو و توانایی آنها برای غلبه برمشکلات سیاسی ، اجتماعی و اقتصای درشرایط امروزه جهانی نیست. اگر اتحاد شوروی نمونه و تابلویی از پیشرفت و ترقی برای مردم جهان بود، امروزه جمهوری های جدا شده از آن ترکیب به لحاظ اقتصادی ، اجتماعی و سطح دانش و تکنیک در پایین ترین سطح جهانی قرار دارند. اگر امروز جمهوری خلق چین به لحاظ سرعت رشد و ترقی تکنیک و بالندگی اجتماعی جای اتحاد شوروی را گرفته صرفا به خاطر اتحاد و یگانگی و استفاده از نیرو و توانایی مردم بزرگ چین است. ما نیز دارای پتانسیل و توانایی های بی مانندی هستیم که می توانیم با اتکاء بر همگرایی و اتحاد برادرانه جمهوری ها ، جای شایسته خود را در نقشه جغرافیای سیاسی جهان به دست بیاوریم .

"پیترسیماننکو" رهبر حزب کمونیست اوکرایین نیز در ادامه مصاحبه زینگانف با اشاره به نا هنجاری های اجتماعی پیش آمده بعد از اتحاد شوروی گفت: هیچ عقل سلیمی تخریب اتحاد شوروی و پی آمد های فاجعه بار آن را نمی تواند جشن بگیرد. کسانی برغم  و ماتم مردم  ما می خندند و می رقصند که شاه رگ های اقتصادی این سرزمین وسیع را با همکاری حمایت کنندگان خارجی خود چپاول می کنند و مایملک میلیون ها انسان را به یغما می برند، غافل از آن که مردم ما فردای دیگری برای خود و برای آن ها رغم خواهند زد. اجلاسیه ای که به ابتکار ما و رفقای روس با شرکت اندیشمندان و نیروهای مترقی در شهر "دنیتسک" بر گزار شد، راهی جدید و امید وار کننده ای را پیش پای خلق های ما گشود. گفتگو ها و کوشش های این اجلاسیه این باور را به ما داد که با اعتماد به نفس بیشتر، از توانایی های خود برای دست یابی به مقام والای سیستم سوسیالیستی بهره ببریم ...

"گیورگی بویکو" عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست اوکرایین و مسئول کمیته برگزار کننده اجلاسیه مشترک "پیش به سوی احیای کشور شورا ها" نیز اظهار داشت که برگزاری این اجلاس گام مهم و موثری بود تا  مردم ما با عزمی راسخ راه بازگشت به اتحاد شوروی را در پیش گرفته و ارزش های سوسیالیستی آن را پاس بدارند. چرا که مردم به خوبی به تفاوت دو سیستم گذشته و حال واقف گردیده اند و به فجایع نظام سرمایه داری انگلی واقف گردیده اند. وقایع بعد از کودتای 19 اوت 1991 که با زمینه چینی گرباچف آماده گردیده بود، یکی از فاجعه بار ترین تراژدی های بشر را رغم زد. مردم این سرزمین وسیع وپر افتخار با گوشت و پوست خود رنج های جدایی و چند تکه شدن اتحاد شوروی را لمس کرده و دیگر به حقارت حکومت الیگارش ها تن نخواهند داد .

در پایان مصاحبه های مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی ، میتینگ بزرگی در میدان لنین شهر دنیتسک  بر گزار شد و هنرمندانی از روسیه، اوکرایین، بلاروس و دیگر جمهوری ها کنسرت موسیقی و رقص اجرا کردند .

 

 

 

                                راه توده  329        31  مرداد ماه  1390

 

بازگشت