راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتشار مقاله ای تعجب آور
در روزنت "ایران امروز"
تائید بمباران اتمی ژاپن
تشویق بمباران اتمی ایران
 

 

روزنت "ایران امروز" با انتشار مقاله‌‌‌ای به نقل از وبلاگ‌ها و نشریات داخل ایران، زیر عنوان "ژاپنی‌ها جنایتكارترین كشور درجنگ جهانی بودند"‌ به موضوع حمله اتمی آمریکا به ژاپن پرداخته است. منبع اصلی این مقاله قطعا خارجی است و دلایل ایران امروز برای گزينش و انتشار آن، از میان صدها و هزاران مطلب که در نشریات و وبلاگ‌های خارجی منتشر می‌شود را نمی دانیم. گرچه نظرمان را می‌توانیم در این مورد بگوییم.
این مقاله دو جنبه دارد. یک جنبه آن توجیه بمباران اتمی ژاپن توسط امریکاست و جنبه دیگر آن توجیه حمله اتمی به هر کشور ناقض حقوق بشر و در تلاش دست یافتن به بمب اتمی.
مقاله پس از بیان خشونت‌های ژاپن در جنگ دوم جهانی و اعلام اینکه این کشور جنایتکارترین کشور جنگ و حتی از آلمان‌ها نیز خشن‌تر بوده است روایت تازه و ناشنیده‌‌‌ای از دلایل و حقانیت بمباران اتمی ژاپن توسط امریکا ارائه می‌دهد. براساس این روایت نیروی دریایی ژاپن از ۱۹۴۲ برنامه‌‌‌ای برای تحقیقات اتمی زیر نظر پروفسوری که شاگرد سابق انیشتین معرفی شده آغاز کرده است. ژاپن مدتی بعد پژوهش‌های هسته‌ای خود را به امپراتوری آلمان اطلاع داده و از آن کشور تقاضای همکاری می‌کند. بنا بر این مقاله " دست کم یک محموله ارسالی از آلمان بوسیله زیر دریایی شناسایی شد. این زیر دریایی با نشان یـو-۲۳۴ در سال ۱۹۴۵ راهی سواحل ژاپن شد تا ۵۶۰ کیلو اورانیوم را تحویل مقامات آن کشور دهد. ضمناً با این زیردریایی قطعات مونتاژ نشده جنگنده‌ام.‌ای. ۲۶۲ و نقشه قسمت‌هایی از نوعی موشک ابتدایی جهت شلیک گلوله اتمی ارسال شده بود." نویسنده نتیجه می‌گیرد:
"در چنین اوضاع و احوالی، حمله اتمی آمریکا به ژاپن، نقطه پایانی بود بر پیشروی‌های ویرانگر ژاپن و آغازی برای ساختن ژاپن نو."
جنبه تبلیغاتی مقاله و توجیه بمباران اتمی ژاپن آشکارتر از آن است که نیاز به بیان داشته باشد. این در حالیست که همه می‌دانند بمباران اتمی ژاپن زمانی انجام شد که آلمان در جنگ شکست خورده بود و شکست ژاپن هم اجتناب ناپذیر و قریب الوقوع بود. حمله اتمی به ژاپن برای آزمایش سلاح اتمی امریکا، نشان دادن تبدیل شدن آن کشور به قدرت نظامی برتر و بدلیل ترس از سقوط ژاپن بدست نیروهای شوروی بود. در واقع بمباران اتمی ژاپن زمانی صورت گرفت که خطر اصلی برای امریکا دیگر بطور مشخص اتحاد شوروی بود و نه آلمان یا ژاپن.
ولی در این مقاله ادعای بزرگتری مطرح می‌شود که چون ژاپن کشوری جنایتکار بود و حقوق بشر را نقض کرده بود و برای دستیابی به سلاح اتمی تلاش می‌کرد بنابراین بمباران اتمی آن کاری درست و بقول نویسنده مقاله "نقطه پایانی بود بر پیشروی‌های ویرانگر". روشن است که بحث فراتر از ژاپن و بطور مشخص اشاره به ایران و ضرورت و توجیه حمله اتمی به ایران است. اینکه نویسندگان امریکایی چنین ادعایی را مطرح کنند عجیب نیست و طبیعی هم هست. ولی اینکه نشریات یا روزنت‌های ایرانی چنین ادعاهایی را تکرار کنند هم عجیب است و هم تاسف آور. در اینکه جمهوري اسلامي حقوق بشر را نقض می‌کند تردید نیست ولی این می‌تواند توجیه گر بمباران اتمی مردم ایران و نابودی زیرساخت‌های اقتصادی آن باشد؟ آیا می‌شود با هارترین محافل حاکم بر ایالات متحده و اسراییل برای بمباران اتمی ایران همراه و هم نظر و بلندگوی آنان شد؟ بنظر ما باید منبع خارجی این نوع نوشته ها را ذکر و روشن کرد تا دقیق تر بدانیم کدام محافل پیگیر بمباران اتمی ایران هستند و دوم نشریات و وبلاگ‌ها و روزنت‌های ایرانی باید در نقد چنین نگرش‌هایی بنویسند و سخن بگویند نه آنکه خود به وسیله تبلیغ و توجیه بمباران اتمی کشور خود تبدیل شوند.
 

 

 

 

                                راه توده  329        31  مرداد ماه  1390

 

بازگشت