راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شرکت های نفتی
تقسیم لیبی را
میان خود آغاز کردند
اومانیته ارگان حزب کمونیست فرانسه
ترجمه آذر فریتاش

 

هنوز از سرنوشت نهائی قذافی خبری در دست نیست اما شرکت توتال فرانسه فاتح و بزرگترین برنده بمباران لیبی شد.
یکی از نمایندگان شرکت توتال فرانسه اعلام کرد که شرکت توتال در میان اولین نیروی فرانسه بود که از ابتدای ماه مارس برای تشویق شورشیان لیبی علیه دولت قذافی به بندر بنغازی رفت. اشتیاق کاخ الیزه برای به رسمیت شناختن مخالفان دولت قذافی که دست به شورش زده اند و دخالت نظامی فرانسه در لیبی این امکان را فراهم کرد که شرکت نفت توتال جایگاه مناسبی را در رژیم آینده در لیبی بدست آورد. شورشیان لیبائی که هنوز دولت تشکیل نداده اند قرارداد بهره برداری یک خط لوله در بندر بنغازی را با "شرکت نفت خلیج عربی" بنام "اگوکو" امضا کردند و در بیانیه ای اعلام کردند که "کشورهایی که فعالانه و قاطعانه از مخالفان دولت قذافی پشتیبانی نکردند بطور قطع هیچ سهمی در بهره برداری از منابع نفت وگاز لیبی نخواهند داشت". انتشار این اعلامیه با واکنش های بین المللی مختلفی روبروشد. روسیه اعلام کرد که از ضررهای خود که در اثر جنگ متقبل شده می گذرد. چین و برزیل اعتراض شدید خود را برای تلاش نجات 50 پروژه در حال اجرا وبیکاری 36 هزار شاغل که در اثر جنگ از کار خود بیکار شده اند به شورشیان "شورای ملی انتقالی" مخالف دولت اعلام کردند. برخلاف ضررهای وارده به سه قدرت اقتصادی جهانی، شرکت نفت خلیج عربی که به اکتشاف و تولید و پالایش نفت خام و گاز طبیعی در بندر بنغازی اشتغال دارد و از ابتدای درگیری از شورشیان پشتیبانی مالی کرده است، برگ برنده را در دست دارد. این شرکت در اثر مذاکرات پشت پرده با دولت فرانسه و دخالت نظامی فرانسه بخش عمده از بهربرداری از منابع نفت و گاز را به شرکت توتال قول داده است.
پیش از اغاز جنگ در لیبی شرکت توتال نقش ضعیفی در بهره برداری و تصفیه نفت لیبی داشت. یعنی حدود 3 درصد از 1.6 میلیون بشکه تولید روز. اکنون با ورود نیروهای شورشی به تریپولی پایتخت لیبی، سهام شرکت توتال 4 درصد افزایش یافته که پیروزی بزرگی برای این شرکت است. بخصوص که لیبی بزرگترین ذخایر نفت گاز شمال افریقا را دراختیار دارد. یکی دیگر از نشانه های مذاکرات دولت های ذینفع با شورای ملی انتقالی که در حال اجراست، تقسیم غنیمت های جنگ بین گروه های ذینفع در لیبی است. سود جویان متخاصم (فرانسه) حتی در انتظار پایان جنگ برای تقسیم غنایم این تجاوز نماندند و از ابتدای جنگ برای دفاع از منافع خود وغارت منابع نفتی لیبی حضورداشتند.
گروه دوم صنعتی ذینفع درجنگ لیبی شرکت مختلط گاز فرانسه و شرکت سوئز است که از اختلاط این دوگروه صنعتی در سال 2008 تشکیل شد و در آینده از منابع گاز لیبی بهره برداری خواهد کرد. با ورود نیروهای مخالف دولت قذافی به داخل تریپولی سهام این شرکت 5 در صد در بازار بورس بین المللی افزایش یافت.
جنگ نفت در لیبی خطرات بزرگی را برای مردم لیبی در پیش خواهد داشت. اکنون در شورای ملی انتقالی اختلافات عمیق باعث تقسیم این شورا شده است واین احتمال وجود دارد که قادر به یک صلح پا برجا و استوار در لیبی نشود. البته هنوز جنگ پایان نیافته است و میتوان مطمئن بود که فرانسه در آینده به دنبال بهانه ای برای حفط نیروهای درگیر این منطقه پیدا خواهد کرد تا حضور نظامی خود را در منطقه توجیه کند. حضوری به منظور حفاظت از منافع شرکت های نفتی. حتی اگر این حضور بر خلاف قطعنامه سازمان ملل متحد باشد.

 

 

                                راه توده  330        7  شهریور ماه  1390
 

بازگشت