راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حریق شورش
به مرزهای ایتالیا
نزدیک شده

ترجمه و تنظیم آذرفریتاش

 

روزنامه اومانیته ارگان منتشر کننده نظرات حزب کمونیست فرانسه، در شماره 12 ژوئیه 2011 خود، از گسترش بحران اقتصادی و سرایت آنچه در یونان گذشت به کشور ایتالیا در آینده نزدیک خبر داد. اومانیته نوشت:
ایتالیا و پرتقال نیز در همان سراشیبی قرار گرفته اند که یونان قرار گرفت. برنامه ریاضت اقتصادی که خواب آن را برای ایتالیا نیز دیده اند، بزودی با واکنش توده های مردم روبرو خواهد شد. همانگونه که در ایرلند و انگلستان شد، که البته وسعت واکنش ها دراین دو کشور، باندازه یونان نبود.
هر دو کشور پرتقال و ایتالیا، برای کمک به کنسرن ها و بانک ها دو کشور، بر سرعت گام های خود برای اجرای تحمیل برنامه ریاضت اقتصادی به توده مردم افزوده اند.
گام های بلند ریاضت اقتصادی در چارچوب بک طرح، یکشنبه – دیروز- به پارلمان ایتالیا برده شد. دولت تابع صاحبان بانک ها، مدعی شده اند که برای جلوگیری از سقوط اقتصادی کشور، ریاضت اقتصادی گریز ناپذیر است، بویژه که بدهی های ایتالیا نیز مانند یونان از سوی اتحادیه اروپا و صندوق بین الملل پول غیر قابل تحمل اعلام شده است!
پشتوانه این برنامه دولت، تهدیدهای پیاپی صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپاست. این صندوق که به بزرگترین طلبکار بین المللی تبدیل شده به ایتالیا نیز اطلاع داده است که اگر به جراحی اقتصادی دست نزند، نمی تواند روی حمایت مالی این صندوق دیگر حساب کند.
این جراحی نیز چیزی نیست جز کم کردن از هزینه های عمومی دولت، کاهش دریافتی حقوق بگیران و مزد کارگران، بالا بردن سن بازنشستگی و پرهیز از استخدام نیروی تازه کار، اخراج های دسته جمعی در واحدهای تولید با هدف حفظ و حتی بالا بردن سود صاحبان این واحدها و...
برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا در بیانیه ای بورس ایتالیا را اشاره به تهدیدهای صندوق بین المللی کرده و خطاب به مردم گفت: همه باید در یک واحد منسجم، در این شرایط دشوار اقتصادی برنامه صرفه جوئی صندوق بین المللی را بپذیریم و با از خودگذشتگی ملی در راه تحقق این برنامه بکوشیم! ایتالیا نیازمند فداکاری شماست. بحران موجود ما را وادار به سرعت بخشیدن به روند اصلاحات مالی می کند."
طبیعی است که این فداکاری، که نخست وزیر ایتالیا آن را از مردم این کشور خواسته، یعنی پذیرش کاهش حقوق، پذیرش اخراج از کار، پذیرش تا دم مرگ کار کردن و پذیرش کاهش حقوق بازنشستگی و قطع بیمه ها، شامل حال سرمایه داران بزرگ مالی ایتالیا که بصورت مافیائی بر دولت و بانک ها سلطه دارند و برلوسکونی به نمایندگی از آنها سخن می گوید و بیانیه صادر می کند نمی شود. این فداکاری شامل حال بانکها و موسسات مالی ایتالیا نمی شود.
برلوسکونی در ادامه همین بیانیه یاد آورد شده:
"باید شک تردید در نتیجه این فداکاری را فراموش کنیم. اجرای برنامه ریاضت اقتصادی جای بحث و مناقشه ندارد".
برنامه ریاضت اقتصادی قرار است 40 میلیارد یورو را از جیب مردم ایتالیا به جیب دولت منتقل کند تا به قول نخست وزیر ایتالیا این فرصت به بانکها داده شود که تا سال 2014 به تعادل دست پیدا کنند. یعنی 4.6 در صد کاهش تولید ناخالص ملی در سال2010 به 2 در صد برسد و فشار بدهی 1.900 میلیارد یوروئی ایتالیا که معادل 120 درصد از تولید ناخالص داخلی است کاهش یابد.
آنچه که نخست وزیر ایتالیا فرمان آن را داده سرعت بخشیدن به ریاضت اقتصادی است. یعنی اجرای مرحله دوم برنامه ریاضت اقتصادی. در مرحله او این برنامه دولت برای 25 میلیارد یورد کیسه دوخته بود و حالا آن را نیز کافی ندانسته و اجرای مرحله دوم را کلید زده است.
بخش عمومی و بخش خدمات اجتماعی، بویژه بهداشت در این مرحله ناتوان تر خواهند شد.
انتخابات مجلس ایتالیا در بهار سال 2013 برگزار می شود. اکثریت نمایندگان مجلس و اپوزیسیون سوسیال دمکرات در مجلس برای تصویب سریع برنامه ریاضت اقتصادی با یکدیگر به تفاهم رسیده اند، اما "انا فینوچیارو" رهبر حزب دمکراتیک چپ ایتالیا که در مجلس سنای این کشور حضور دارد با اعلام شکست این برنامه و رفتن ایتالیا به سوی حوادثی نظیر آنچه در یونان گذشت گفت: مشکلات کنونی اقتصاد ایتالیا نتیجه ضعف و ناتوانی دولت برلوسکونی است. ما خواهان سقوط این دولت هستیم و به همین دلیل استعفا را به برلوسکونی پیشنهاد می کنیم.

 

راه توده 324    27 تیر ماه 1390

بازگشت