راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آلمان و فرانسه

یونان را نقره داغ کردند!

یونگه ولت ـ گزینش و ترجمه رضا نافعی

 

 

کنفرانس سران اتحادیه اروپا در نظر دارد با شرکت بانک ها کمک های تازه  به یونان  بکند. ولی برغم بالا رفتن بهای سهام در بورس و خودستائی های تصمیم گیرندگان، مسائل حل نشده اند.

کنفرانس برای حل بحران یورو ، که روز پنجشنبه تشکیل شد موفق به حل اساسی مسئله نشد. گرچه از هر سو صدای تائید سرآمدان اتحادیه اروپا و "بازار بورس"  به گوش می رسد،  ولی در واقع حل مسئله مالی یونان فقط  به تعویق انداخته شده است. بسته دوم کمک برای نجات یونان نیز که به 109 میلیارد یورو بالغ می گردد و یک چهارم آنرا  باید  مردم آلمان، یعنی مالیات دهندگان  این کشور بپردازند، تغییری بدنبال نخواهد داشت. این بار نیز چون گذشته، این پولها  در درجه اول در اختیار بانکها  و بیمه های بین المللی قرار خواهد گرفت که اصطلاحا آنها را طلبکاران خصوصی می نامند. تنها گذشت کوچکی که اتحادیه اروپا در برابر  یونان کرده اینست که یونان از این پس بجای 6،5 در صد فقط 3،5 در صد سود به "نجات دهندگان" خود خواهد پرداخت.

کسانی که در بروکسل انتظار داشتند مصالحه ای صورت گیرد امیدشان نومید شد. البته در نظام سرمایه داری مفری بنام ورشکستگی وجود دارد ولی این مفر از جمله برای کسانی ایجاد شده  که وقتی تا خرخره در قرض فرو رفته اند  و امیدی  هم به پرداخت بدهی  خود ندارند، برای آغاز دوباره کار اعلام ورشکستگی می کنند. ولی فرمانفرمایان بروکسل علاقه ای به کمک به مردم یونان ندارند. بنا بر تصمیم سران و نخست وزیران اتحادیه اروپا، مردم یونان باید کوه قرضی را که بورژوازی یونان ببار آورده بر دوش بگیرند  و نه تنها تا سال 2041  در بردگی کشورهای ثروتمند اروپا بمانند و به آنها سود بپردازند بلکه از هسته اصلی استقلال کشور خود نیز چشم بپوشند. درآینده دولت و مجلس یونان نیستند که در باره بودجه کشور و الویت های آن تصمیم خو اهند گرفت بلکه بروکسل است که برای دولت یونان تعیین تکلیف خواهد کرد.

از آنجا که در  منطقه یورو نئولیبرال های آلمان و فرانسه، در مدیریت اروپا، دست بالا را  دارند، از این پس سیاست اجتماعی یونان در برلن و پاریس رقم خواهد خورد...

پیش از تشکیل اجلاس سران علائم زیادی به چشم می خورد مبنی بر این که این بار بانک های خصوصی که در سالهای گذشته، با اعتبارهای دور از احتیاطی که برای یونان قائل شده بودند و از برکت چتر نجات اتحادیه اروپا سود های سرشار بردند، در دور دوم " نجات " باید  تقاص پس بدهند و نقره داغ خواهند شد. این که جزئیات امر به چه صورت خواهد بود کاملا روشن نیست. و این تعمدی است. روزنامه نیویورک تایمز روز پنجشنبه به نقل از یکی از کارگزاران اتحادیه اروپا که نامش فاش نمی شود، نوشت در بیانیه نهائی سران مخصوصا "تقریبا نامشخص" است که شرکت "اختیاری" بانکها در عملیات نجات تا چه حد خواهد بود". ظاهرا گویا دلیل آن ترس از این بوده که بیان جزئیات زیاد در باره تعهد آزادانه بانک ها موسسات ارزشگذاری را به وحشت اندازد".

ولی اگر افزایش دو رقمی ارزش اوراق بورس را بلافاصله پس از اعلام نتایج اجلاس روز پنجشنبه مبنای قضاوت قرار دهیم، باید گفت که موسسات مالی این بار هم با خطری روبرو نشده اند. آنچه در کنفرانس سران  در بروکسل مورد توافق بسیار سریع قرار گرفت رد پیشنهاد وضع مالیات ویژه برای  بانکهائی بود که در قمار بر سر  کمک به یونان سهیم بودند. بنا  به گفته محافل مالی صاحبان واقعی قدرت نیز در اجلاس سران حضور داشته اند.

http://www.jungewelt.de/2011/07-23/038.php         

 

 

 

 

 

                                راه توده  325        3  مرداد ماه  1390

 

بازگشت