راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه با عضو رهبری حزب کمونیست ژاپن
درباره فاجعه اتمی در این کشور

اگر نیروگاه های اتمی
دراختیار بخش خصوصی نبود

فاجعه اتمی ژاپن
می توانست بوجود نیآید

ترجمه عسگر داوودی

 

 
« تئتوسوزو فاوا» عضو رهبری حزب کمونیست ژاپن و مسئول «انستیو علوم اجتماعی مرتبط با حزب کمونیست ژاپن» است .

روزنامه چپ گرای "یونگه ولت" آلمان مصاحبه ای در باره بحران اقتصادی سرمایه داری و زلزله ژاپن با وی کرده که بخش هائی از آن را میخوانید:

 

یونگه ولت: ژاپن 54 مرکز تولید انرژی اتمی دارد. شما می گوئید که حادثه اتمی فوکوشیما در ژاپن به دلیل مشگل ریشه ای نظام سرمایه داری بود، چرا اینگونه فکر می کنید؟

 

تئتوسوزو فاوا: در ژاپن کلیه مراکز تولید انرژی هسته ای خصوصی است. حوادث و تهدیداتی از این نوع ناشی از سودجوئی بی حد و مرز سرمایه داری است، این بحث ها را امروزه در اغلب رسانه های متعهد مشاهده می کنیم. مثلا رسانه ها می پرسند که در «مرکز اتمی تپکو» چرا برنامه هدایت آب دریا برای  خنک کردن راکتورهای صدمه دیده سریعا انجام نشده است؟ جواب مشخص است: زیرا اگر آب دریا به درون راکتورها هدایت می شد، آنها دیگر بعد ها قابل تعمیر نبودند و بطور کامل بلا استفاده می شدند. می بینید که موضوع «سود» در اولویت است. و یا سئوال می شود که چرا چندین راکتور اتمی اینچنین تنگ در کنار یکدیگر بنا شده اند؟ جواب ساده است: در غیر این صورت هزینه های مالی و زمانی سرمایه گذاران بالا می رفت. در این مورد نیز می بینید که هدف صرفه جوئی در هزینه ها بوده و موضوع «سود بیشتر» در اولویت قرار داشته است. همچنین با وجود اینکه سرمایه گذاران دقیقا می دانستند که ژاپن زلزله خیز است و از خطرات احتمالی بنای مراکز اتمی در کنار ساحل دقیقا اطلاع داشته اند اما به دلیل ارزان بودن قیمت زمین در این منطقه ساحلی مراکز اتمی را بنا کردند. باز هم  می بینید که در این رابطه نیز موضوع «سود بیشتر» مطرح است.

 

 

س: آیا موضوع کهنگی مراکز تولید انرژی اتمی نیز موضوع بحث است؟

ج- بله مراکز تولید انرژی اتمی ما خیلی کهنه هستند. تنها 20 راکتوراز مجموعه 54 راکتور اتمی ژاپن حدود 30 سال عمر دارند. راکتور اتمی شماره 1 فوکوشیما حتی 70سال عمر دارد. طبیعی است که هر قدر بیشتر عمر داشته باشند به همان اندازه نیز می توانند حادثه ساز شوند. جالب این است که مراکز اتمی ما پس از 16 سال از زمان تاسیس آنها از پرداخت «مالیات بر دارائی» معاف می شوند. با وجود این امتیازات، باز هم شرکت های مربوطه بمنظور سود جوئی بیشتر کوشش کردند تا حد ممکن از کار انداختن راکتورحادثه دیده  70 ساله فوکوشیما 1 را به تعوق اندازند و این نشانه منفعت طلبی بی پایان صاحبان سرمایه است.

 

س: نتیجه استدالات شما را چگونه باید جمع بندی کرد؟

ج: ضروری است تا شیوه تولید انرژی عوض شود. مراکز تولید انرژی اتمی باید در دراز مدت تعطیل شوند و انرژی دیگری جاگزین انرژی اتمی شود. این تصمیم باید از هم اکنون گرفته شده و به مرور زمان به اجرا گذاشته شود.

لازم است تا موضوع امنیت نیروگاه های هسته ای در صدر برنامه دولت قرار گیرد. لازم است مسئولین امر برنامه و دستور بازرسی دقیق کلیه مراکز تولید انژی اتمی را تنظیم و ابلاغ کنند. لازم است تا حداقل به بخشی از این ناامنی های بی پایان حاصل از نظام سرمایه داری پایان داده شود. در ژاپن شمار قابل توجهی از دانشمندان اتمی وجود دارند که در ارتباط مستقیم با شرکت های تولید برق قرار ندارند. لازم است تا از تجارب این دانشمندان برای تامین امنیت در بخش انرژی هسته ای حتی در سطح بین المللی استفاده شود. همزمان لازم است تا راکتورهای تولید نیرو به طور زمانبندی شده خاموش و غبار زدائی شده، ساختمان های مربوطه بازرسی و در صورت لزوم از نو بنا شوند و همچنین امکان درز رادیوآکتیو کنترل و منتفی شود. حداقل بیست سال لازم است تا امکان تغییر تولید این نوع انرژی به نوع دیگری عملی شود. در این مدت لازم است تا موضوع بحث توجه به وضعیت تولید انرژی هسته ای همواره موضوع روز باقی بماند.

 

 

 

                                راه توده  318        16 خرداد ماه  1390

 

بازگشت