راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

صندوق بین الملل
ژاندارم 
سرمایه داری جهانی
ترجمه و تدوین آذرفریتاش

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2012 برگزار خواهد شد. بموجب نتایج در انتخابات محلی اخیر نه تنها سرکوزی، بلکه راست فرانسه بازنده آن انتخابات خواهد بود. طیف چپ فرانسه، دیگر اشکال سنتی در دهه های 1970 و 1980 را ندارد. از دل حزب سوسیالیست فرانسه حزب چپ بیرون آمد كه با کمونیست‌ها متحد است و در مجم.ع جبهه چپ را تشكیل داده اند. در آلمان نیز تقریبا وضعی مشابه وجود دارد. مطبوعات و تلویزیون های فرانسه از هماکنون مصاحبه ها و مقالاتی در باره نظرات حزب چپ فرانسه برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور منتشر می کنند. حتی شایع است که رئیس کل فرانسوی صندوق بین المللی پول را که رقیب جدی سرکوزی ارزیابی شده با هدف حذف او از صحنه سیاسی فرانسه از راس صندوق بین الملل پول برداشتند. آن هم باتهام روابط نامشروع جنسی تا ضربه سیاسی به او وارد آورند. آنچه می خوانید بخش هائی از مصاحبه تلویزیونی کاندیدای حزب چپ فرانسه برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 است. (فیلم مصاحبه)

 

 

سئوال. شما رقیب سیاسی خود "استروس کان" از حزب سوسیالیست فرانسه را که کاندیدای ریاست جمهوری در سال 2012 است انسانی معرفی کردید که نیمی از جهان را در گرسنگی غرق کرد. (استروس کان، رئیس کل صندوق بین المللی پول بود که اخیرا در امریکا باتهام روابط جنسی بازداشت شد.) - او از دور خارج شده است. او یک درام سیاسی بود. البته من به زندگی شخصی اش کاری ندارم و هرگز اتهامی را در این زمینه به او وارد نکرده ام. اما در صحنه سیاسی بدلیل مسئولیتی که در صندوق بین المللی پول داشت و تصمیماتی که در دوران او صندوق بین‌المللی پول گرفت او را محکوم میکنم . سئوال- شما او را یکی از نمونه های شاخص سرمایه داری جهانی معرفی کرده اید. - خیر. این شما هستید که به این نتیجه رسیده اید. برای من مسئول صندوق بین المللی پول مسئول تصمیماتی است که این صندوق اتخاذ می کند. سیاست صندوق بین المللی پول یک سیاست مخرب و فاجعه بار است که بر خلاف ادعای مسئولان این صندوق حتی درمان بخش هم نیست و مشکلی را حل نمی کند. نگاه کنید به یونان. سئوال- اقتصاد دانان امریکایی می گویند "استروسکان" صندوق بین المللی پول را بازسازی کرد و بارفرم در این موسسه ارثیه خوبی بر جای گذاشت. نرخ بهره صندوق را در مورد کشورهای فقیر که تقاضای وام میکنند به صفر رساند وغیره... - این یک برداشت اشتباه و نادرست است و واقعا محکوم. نه تنها اقتصاد دانان امریکایی در حال تبلیغ نظرات سرمایه داری هستند، بلکه مسائل واقعی در جلوی چشمان است را نمی بینند. مسئله واقعی یونان و مشکلات این کشورکه واقعی است و امروز برای برون رفت از بحران دولت می خواهد 50 میلیارد یورو از موسسات ملی کشور را به خراج بگذارد در برابر ماست. تاسیساتی که متعلق به مردم است و دولت می خواهد آنها را حراج کند تا بخشی از قروض خود را به صندوق بین المللی پول بپردازد. این کشور را با کدام کشور می توانید مقایسه کنید که از ابتدای در خواست کمک از صندوق بین المللی پول روند اقتصادی منفی را در پیش داشته است؟ مردم یونان مسئول این بحرا ن وورشکستگی نیستند. مسئول اصلی صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپاست که دست دردست هم عمل می کنند .قبل از هرچیز صندوق بین المللی پول یک همآهنگ کننده در اتحادیه اروپاست و فقط یک کشور در مورد تصمیمات ان حق وتو دارد و آن هم امریکاست. صندوق بین المللی پول استروسکان را بعنوان پزشک معالجی معرفی کرد که که بزودی یونان را از بحران خارج میکند. ولی حالا می بینیم که یونان نه تنها بیشتر از گذشته مقروض است بلکه مجبور است که با بهره بیشتری از صندوق بین المللی پول قرض کند. آیا شما واقعا از نقشی که صندوق بین المللی پول در گذشته بازی کرد اطلاع دارید؟ عامل اصلی ورشکستگی در آرژانتین همین صندوق بود. ورشکستگی تقریبی مکزیک در دوران بحران اقتصادی این کشور و ورشکستگی روسیه و حالا در اروپا. همین صندوق در اروپا سیاستی را دنبال میکند که در گذشته به اجراء گذاشته بود. در کدام نقطه جهان شما می توانید بگوئید که این صندوق کمک کرده و فعالیت در پیشرفت اقتصادی کشورها داشته است؟ کار این صندوق جز نابودی وغارت نیست. سئوال- فکر می کنید اگر فردی اروپائی جای استروسکان مسئولیت صندوق را بدست داشته باشد بهتر است؟ جواب- مسئله این شخص و یا آن شخص نیست. مسئله قوانین و اساسنامه ای صندوق بین المللی پول است. صندوق بین المللی پول ژاندارم مالی سرمایه داری است، نه برای کمک به کشورهای بحران زده و پیشرفت اقتصادی کشورهای درحال توسعه و یا حل بحران کشورهای توسعه یافته. حضور آن برای بهره برداری و سود بیشتر سرمایه است.

 

 

 

                                راه توده  318        16 خرداد ماه  1390

 

بازگشت