راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه
گلوی بلا روس را گرفته
چین
زیر بغل بلاروس را
سایت حزب کمونیست روسیه- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

در پی انتخابات ریاست جمهوری دسامبر 2010  در بلاروس و انتخاب دوباره الکساندر لوکاشنکو با رای بالای مردم این کشور، الیگارشی حاکم بر روسیه فشارهای سیاسی و اقتصادی خود را بر این کشور شدت بخشیده است. افزایش تبلیغات منفی کانال های تلویزیونی و مطبوعات و دیگر ارگان های خبر رسانی روسیه علیه رئیس جمهور منتخب مردم بلاروس تبلیغ می کنند و فشار اقتصادی را از طریق بالا بردن قیمت نفت و گاز و دیگر منابع انرژی روسیه تشدید کرده اند. در ادامه این مقابله با رای مردم، روسیه در سیستم برق رسانی اخلاق ایجاد کرده تا بلکه زیر فشار این مجموعه تبلیغاتی – اقتصادی مردم را نسبت به رای خود پشیمان کرده و تغییر دولت را در بلاروس ممکن کنند.

روسیه نفت و گاز را دو برابر قیمتی که به کشورهای اروپائی می فروشد اکنون به بلاروس می فروشد. دولت روسیه با همکاری و همسویی با سیاست های کشور های بزرگ سرمایه داری جهان شرایطی را فراهم می کند تا با مدل سوسیالیستی جمهوری بلاروس در همه عرصه ها مبارزه شود و مانع از الگو قرار گرفتن این کشور کوچک 13 میلیونی بعنوان یک سیستم حکومتی مردمی در این منطقه از جهان شود. برای فشار جهانی به بلاروس چه اهرمی کارا تر از اهرم روسیه که بیشترین ارتباط های اقتصادی، فرهنگی، قومی و سنتی را با بلاروس ها دارد .

علیرغم اعتراضات و هشدار های حزب کمونیست روسیه و فراکسیون پارلمانی این حزب در دومای دولتی این کشور نسبت به سیاست های حریصانه الیگارشی روسیه در ارتباط با بلاروس، آن ها نه سرآشتی با مردم بلاروس را دارند و نه به تبع آن با مردم روسیه.

اخیرا دولت بلاروس برای نوسازی صنایع خود از دولت روسیه تقاضای وامی به مبلغ 7 میلیارد دلار کرد. دولت روسیه شرط دادن این وام را فروش برخی از کارخانه های اساسی و زیر بنایی این کشور به سرمایه داران روس کرد. بلاروس ها این شرط را نپذیرفتند و اعلام کردند که به هیچ عنوان قصد فروش کشور خود را به هیچ کس و هیچ کشوری ندارند .

این در شرایطی است که  با بالا گرفتن بحران های اقتصادی جهانی در سال گذشته دولت روسیه بیش از 200 میلیارد  دلار به بانک های آمریکایی کمک مالی کرده است.

در ماههای گذشته دولت بلاروس بر اثر شدت تحریم کالاهای این کشور توسط کشورهای اروپایی و روسیه با بحران های مالی زیادی مواجه شده است. بر همین اساس دولت این کشور با دولت های مختلف از جمله با دولت چین برای یافتن راه حلی  جهت فایق آمدن بر مشکلات مالی و اقتصادی خود وارد مذاکره شده است. دولت چین در اولین اقدام، ضمن همکاری برای نوسازی صنایع بلاروس، یک میلیارد دلار در اختیار این کشور قرار میدهد. در قراردادی دیگر چین تعهد کرد در استخراج منابع معدنی بلاروس از جمله معادن پتاسیم و نمک و چوب های جنگلی همکاری کند. دولت ترکمنستان نیز قرار است یک میلیارد دلار در اختیار بلاروس قرار دهد . بانک ارو آسیا نیز تعهدی را امضا کرده است که چهار میلیارد دلار به دولت بلاروس بپردازد .

 

 

 

                                راه توده  320        30 خرداد ماه  1390

 

بازگشت