راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه روزنامه اومانیته 17 ژوئن سال2011
با دبیر اول حزب کمونیست یونان.
ما بدنبال قدرت نیستیم
در جستجوی راه حل
بحران یونان هستیم!
آذرفریتاش

 

 

- تحلیل شما در رابطه با بحران اقتصادی وجنبش اعتراضی در یونان چیست؟

ج. از سال 1999 ما در یک گزارش داخلی بحران اقتصادی یونان را پیش بینی کردیم. این بحران یکی از مشخصات سرمایه داری معاصر است که با تشکیل اتحادیه اروپا و دخالت آن در این بحران ها تشدید شده است. بحران اقتصادی و سیاسی یونان یک نمونه است. به نظر اتحادیه اروپا عاملی است که در تشدید بحران که برای برون رفت از بحران نیز باید آن را  در نظر گرفت. پس از سال 2000 بحران اقتصادی مهمی صنایع یونان رادر برگرفت اما با آغازمسابقات المپیک سال2004 و سرمایه گذاری های عظیم ظهور بحران به تاخیر افتاد و یونان را بعد از سالها باقروض خارجی مهمی مواجه کرد. باید در نظر داشت که در این زمان یونان با نرخ رشد 5 ونیم درصدی روبرو بود و اتحادیه اروپا نرخ رشد را بطور متوسط 2 و2 دهم درصد ارزیابی می کرد. با آغاز بحران سالهای 2008 قرض های خارجی کشور افزایش یافت وقرض های داخلی نیز بطور سزسام اوری افزدوده شد. بطوری که دولت حتی هزینه بیمارستانها و خدمات اجتماعی را قطع کرد و بانکها با خرید سهام اجباری یورو به این مشکلات افزودند. اکنون قرضه ای داخلی و خارجی به 600 میلیارد یورو رسیده است. اتحادیه اروپا تنها قرض های خارجی را در نظر می گیرد که بخش بزرگی از آن از طریق مالیات پرداخت شود.

- اما سرمایه های یونان در بانکهای سوئیس 680 میلیارد یورو است.

ج- بله این سیستم سرمایه داری است که به مقاطعه کاران اجازه میدهد در هر کشور و هر بانکی سرمایه خصوصی را منتقل کنند.

- پیش نهاد کاهش دستمزدها که از طرف دولت مطرح شده در راه حل خروج از بحران است؟

ج- من دیروزمکالمه تلفنی با نخست وزیر داشتم. اوبه من گفت یک امکان برای برون رفت از بحران وجود دارد و آن اینست که موسساتی را که قرار است خصوصی کنیم به ضمانت بگذاریم. (به گرو بگذاریم) در حدود 90 میلیارد یورو. یعنی اینکه خصوصی سازی هیچ نفعی برای یونان نداشته است و هیچ چیزی نصیب ما نشده. به همین دلیل است که اکنون نخست وزیر سعی دارد یک دولت ائتلاف ملی را در کشور مستقر کند که در این صورت اگر او موفق شود  اتحادیه اروپا مایل نیست که دولت یونان ورشکسته اعلام شود. البته برای اتحادیه اروپا مردم یونان اهمیتی ندارند و زندگی مردم برایشان مهم نیست، بلکه منطقه یورو در مجموع خود در خطر است. اکنون ایرلند و پرتقال در بحران بسر می برند. اسپانیا و ایتالیا بزودی به آنها می پیوندند. هم اکنون موقعیت و وضعیت که ما مشاهده می کنیم ورشکستگی است که سعی می کنند آن را کنترل کنند وگرنه اتحادیه اروپا و منطقه یورو وارد یک بحران بنیادین خواهد شد. هم اکنون مناقشه بین دولت وموسسات مالی وصتعتی و بانکها روز به روزافزایش می یابد. در یونان جنبش کارگری و مردمی نیز با دولت و این موسسات در مناقشه و مبارزه است. البته جنبش در حدی نیست که ما انتظار داریم اما این جنبش کارگری و مردمی در عرض یکسال و نیم گدشته 20 اعتصاب عمومی را برگزار کرده است .

- در یکی از بیانیه های شما آمده که مخالف خروج از یورو هستید .اما در تظاهرات واعتصابات شعار خروج از یورو را میشنویم.

ج- یک بار، یک روزنامه نگار این سئوال را از من کرد. این که بازگشت به واحد پول گذشته ضروری است؟ پاسخ من این بود که این به معنای ترک  رابطه (وابستگی) با اتحادیه اروپا است. خروج از یورو و بازگشت به واحد پول گذشته در خواست بخشی از مقاطعه کاران است که  سرمایه ای در خارج از کشوردارند. بطور مثال صاحبان کشتی که سرمایه کلانی را از کشور خارج کرده اند و می خواهند در این بحران سرمایه خود را برای خرید بندرگاه و یا شرکت های هوایی و فرودگاها به قیمت ارزان وارد کشور کنند که مشکلی از مشکلات مردم را حل نمی کند. ما یک پیشنهاد کامل برای قطع رابطه با اتحادیه اروپا داریم. برای وارد شدن به منطقه یورو باید معیارهای جدیدی را در نظرگرفت و از نو شروع کرد.

- بحران یونان می تواند به دیگر کشورهای منطقه و حتی فرانسه صادر شود. به نظر شما آیا اروپا در موقعیت فعلی می تواند از پول خود پشتیبانی کند؟

ج- ما در موقعیت منفرد قرار نداریم و برعلیه برنامه جدید اتحادیه اروپا با برنامه میان مدت واکنش نشان می دهیم. ماعلیه معیارهای این برنامه با یک جبهه اجتماعی و مردمی مبارزه می کنیم و مردم قادراند که این مونوپل را متلاشی کنند و به وابستگی یونان به اتحادیه اروپا خاتمه دهند. ما باید برنامه سوسیالیستی که تولید را در سطح وسیع توسعه می دهد پیش بگیریم

س- اما دیگر پایه تولیدی در یونان وجود ندارد.

ج- این نتیجه  توسعه آنارشیستی وغلط تولید است. بطور مثال در رشته ریسندگی و بافندگی این صنایع در اثر واردات بی رویه محصولات چینی در بازار کشور به ورشگستکی رسیده اند. ما از تولیدات کشاورزی متعددی برخوردارهستیم که قادر است نیازهای  بخش های مختلف صنایع ریسندگی و غیره را برآورده کند. ما از زمین های مرغوب برخورداریم که پشتیبان صنایع صنعتی معاصرمی باشد و در بعضی از بخش ها در سطح اتحادیه اروپا قرار داریم. بعد از سالهای 70 و80 صنایع کشاورزی کشور مدرنیزه شد و در بخش صنایع شیمیایی و داروسازی و تولید محصولات غذای جایگاه معتبری را در اروپا بدست آوردیم. تولیدات نفتی وصنایع تصفیه نفت در یونان جدید و مدرنیزه هستند. به همین دلیل است که میگویم توسعه سیستم سرمایه داری در بعضی از صنایع منجربه نابودی بخش های دیگر شده است. در شرایط بحران اقتصادی برخورد نیروها و مسئله قدرت نیست که ما را از بحرا ن خارج میکند. مسئله بر سر دو شیوه توسعه اقتصادی است، با دو دیدگاه مختلف که باید مشکل بیکاری، تورم و قروض خارجی را حل کند.

 

 

 

                                راه توده  320        30 خرداد ماه  1390

 

بازگشت