راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ضد و نقیض های
اعلام خبر
قتل اسامه بن لادن

بهرام نگاه

 

 

اعلام کشته شدن "بن لادن"، آن کمربندی سبزی را بخاطر می آورد که برژینسکی، استراتژیست امریکائی برای محاصره اتحاد شوروی طرح کرده بود. این کمر بند سبز که از محاصره دولت مترقی افغانستان شروع شد به رشد و نمو و تقویت نیروهای مذهبی ارتجاعی تا این حد و اندازه سربرآوردن و یا ساختن "اسامه بن لادن" ادامه یافت. بخش مهمی از سیاست غرب و بویژه آمریکا در دوره جنگ سرد و حتی پس از آن تقویت همین کمربند سبز بود. دیگرروشن شده است که آمریکا به قصد جلوگیری از گسترش نفوذ چپ در میان ملت های مسلمان، حتی به تقویت و مسلح کردن نیروهایی مثل القاعده اقدام کرده و از سیاست های آنان سود فراوانی برد تا حضور نظامی خود را در سرتاسر جهان و بویژه خاور میانه توجیه کند. آمریکا تقویت مجاهدین مسلمان ضد چپ را با کمک پولها و سلاح های عربستان سعودی و امکان سازماندهی و آموزش و رشد ایدئولوژیکی که پاکستان فراهم کرد به انجام رساند. آمریکا هنوز هم کوشش می کند اهداف اساسی خود را پشت کوهی از اطلاع رسانی دروغ مخفی کرده و سیاست های سلطه جویانه خود را بعنوان اشاعه حاکمیت دمکراسی درجهان جا بزند. هدف این نوشته فقط نشان دادن اطلاع رسانی دروغ و پر تناقض در ماجرای قتل بن لادن است. این نوشته با پیگیری اخبار روز اول خبر کشته شدن بن لادن در 2 ماه مه  شروع و بتدرج همراه اخبار جدید تا 6 ماه مه تکمیل گردید.    

ـ 2ماه مه، اخبار مربوط به کشته شدن بن لادن را از کانالهای محتلف خبری و بویژه بی بی سی تعقیب میکردم. اخبار ضد و نقیض، پرابهام و ایجادگر شک و تردید های بسیاردردرستی خبر و نتایج حاصل از آن بود. مسئولین دولت آمریکا، همانند دولت احمدی نژاد، پیاپی اخبار دروغ داده و بر پایه آن اعمال و نقشه های خود را توجیه کرد. مردم حق دارند به اخباری که آنان میدهند مظنون شده و تا یافتن پاسخ منطقی به سئوالات خود در پذیرش و تائید این اخبار محتاط باشند. بطور نمونه به دروغ دولت بوش مبنی بر تولید سلاح های کشتار جمعی در عراق می توان اشاره کرد. آمریکا با تکیه به این دروغ و بدون ارائه هیچ سندی در تائید آن به عراق حمله و متعاقب آن چهره دنیا را دگرگون و جو جنگی در خاورمیانه و شرایط امنیتی و پلیسی را در خود امریکا بر قرار کرد.

ـ 2 ماه مه سایت بی بی سی قبل از شروع برنامه تلویزیونی خود با تیتر بزرگ خبر کشته شدن بن لادن را اعلام کرد. در ادامه همین تیتر با حروف کوچکترنوشته شده بود که جسد بن لادن به دریا انداخته شد. در صفحه داخلی این خبرهیچ مطلبی دررابطه با انداخته شدن جسد به دریا دیده نمیشد. طبیعتا هر خواننده ای که بدنبال شواهد تائید کننده خبر می گشت، بدنبال دیدن عکس یا فیلمی ازجسد بود. آیا واقعا جسد که می توانست به ادعای کشته شدن بن لادن سندیت دهد به دریا انداخته شد؟ از آن بدتر ابن که بی بی سی بعد از مدت کوتاهی جمله انداخته شدن جسد به دریا را از سایت خود حذف کرد. این حذف این گمان را پیش می آورد که شاید سناریوی دیگری برای سرهم کردن چگونگی قتل بن لادن درجریان است. البته پس از آن در خلال ادامه برنامه تلویزیونی بی بی سی،  چندین باربصورت گذرا از به دریا انداخته شدن جسد صحبت شد. عجیب تر اینکه حتی گفته شد که جسد بن لادن در سواحل دریای عربی با تشریفات اسلامی دفن شده است و به دریا انداخته نشده است. در پایان خبرنگار این خبرگزاری از واشنگتن، بنقل از مقامات آمریکایی،  علت به دریا انداخته شدن جسد را ترس از زیارتگاه شدن محل دفن بن لادن بوسیله طرفدارانش قلمداد کرد.

آنطور که گزارش می شد، یک تیم به همراه رئیس جمهور آمریکا تمام مدت درگیری را بوسیله فیلم از فاصله یازده هزار کیلومتری در آمریکا تماشا می کرده اند. چرا این فیلم و یا عکسی نمایش داده نشد؟

 

ـ روز 3 ماه مه اعلام شد که بن لادن بدلیل مقاومت کشته شده و یک زن را سپر دفاعی خود کرده بود. ولی در 4 ماه مه اعلام شد بن لادن مسلح نبوده واز زن خویش هم بعنوان سپر دفاعی استفاده نکرده بود. گفته شد چون مقاومت کرده او را کشته اند. رئیس جدید "سیا" که در مقابل پرسشی که مقاومت غیر مسلح دیگر چه صیغه ای است، کلافه شده بود، با عصبانیت فریاد زد "مقاومت، مقاومت است. حتی اگر غیر مسلح باشد". یادمان نرود که در همان ابتدا بی بی سی از قول مقامات آمریکایی اعلام کرده بود که " ما قصد زنده دستگیر کردن بن لادن را نداشتیم" اما در روز 4 ماه مه گفته شد که اینطور نبوده و کماندو ها دستور داشتند او را در صورت مقاومت بکشند. معنای مقاومت یک فرد غیر مسلح در برابر 25 کماندوی آموزش دیده تا دندان مسلح مضحک بنظر نمی رسد؟

ـ روز 2 ماه مه از مقاومت مسلحانه محافظین خانه خبر دادند. در روز 4 مای گفته شد که فقط بن لادن به همراه حدود 20 نفر از همسران و فرزندان و کودکان خود در این خانه بوده و حرفی از محافظین خانه به میان نیامد. خود بن لادن هم مسلح نبوده. بنابراین این 40 دقیقه درگیری با چه کسانی بوده است؟ در 40 دقیقه درگیری اگر بن لادن قصد مقاومت داشت، می توانست مسلح شود؟ بعلاوه چگونه است که در این 40 دقیقه جز این سه نفر کسی از محافظان خانه کشته نشده؟ چطور ممکن است در 40 دقیقه درگیری از سلاح های سنگین مثلا توپ یا نارنجک یا سلاح هایی با قدرت تخریبی بیشتر استفاده نشده باشد؟ درعکسهایی که روز بعد در 3 ماه مه از خانه نشان داده شد اثری از کاربرد سلاح های سنگین تر و انفجاری در ساختمان دیده نمی شود. جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت که همسر بن لادن اولین مامور آمریکایی که وارد اتاق شد را "هل" داد. این زن از ناحیه پا تیر خورد اما کشته نشد. مقام های کاخ سفید روز دوشنبه گفته بودند که این زن در تبادل آتش و پس از آنکه بن لادن از او به عنوان سپر استفاده کرده بود کشته شد.  آقای کارنی گفت: "ما انتظار مقاومت زیادی را داشتیم و با مقاومت زیادی هم روبرو شدیم. آدم های زیاد دیگری در مجتمع بودند که مسلح بودند."

 در 6 مای تمام این ادعاهای دروغ رد شد . اعلام شد که فقط یک نفر از محافظین خانه مسلح بوده و مقاومت کوچکی هم کرده که در همان ابتدای عملیات کشته شده است. بنابراین اولا مقاومتی صورت نگرفته و درثانی هدف تنها کشتن بن لادن بوده که اسیر نشود. اسارت و زبان باز کردن بن لادن نمیتوانست تمام ادعاهای آمریکا را که دلیل حمله به عراق و افغانستان گردید و توجیه کننده سیاست جنگی آمریکا درکل دنیا بود، بی پایه و اساس نکند؟ اگر اسامه دهان باز می کرد و  معلوم میشد که در قضیه 11 سپتامبر دخالت نداشته، در کجا می باید بدنبال مسببان اصلی این اقدام تروریستی گشت؟ وآیا باز مثل گزارش دروغی که دستاویز حمله به عراق شد، اقدامات آمریکا در سراسر جهان و بویژه افغانستان چگونه توجیه می شد؟

 

ـ در بی بی سی اعلام شد که یکی از رانندگان این خانه از 4 سال پیش تحت مراقبت و تعقیب نیروهای اطلاعاتی آمریکا بوده است. چطور ممکن است پاکستانی ها از این امر بی خبر بوده یا آمریکایی ها از امکانات پاکستانی ها در این تعقیب مراقبت استفاده نکرده باشند؟ آیا دلیل خاصی در میان بوده که در این مدت وی را دستگیر نکرده و نکشته و تا امروز صبر کرده باشند؟ چه دلایلی؟ فراموش نشود که پاکستان مرکز مهم آموزش نیروهای باصطلاح مجاهد اسلامی بر علیه حکومت دمکراتیک افغانستان بوده است. خبرنگار بی بی سی می‌گوید ساکنان "ابیت آباد" گفته‌اند یک ساعت قبل از حمله، نیروهای پاکستانی از آنها خواستند که چراغ خانه‌هایشان را خاموش کنند. اما مقام آی اس آی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی این مسئله را رد کرد و گفت که پاکستان هیچ اطلاعی از این عملیات نداشته است.

درروز 5 ماه مه مجری اخبار بی بی سی با مایکل شوئر، رئیس سابق پرونده بن لادن در سازمان سیا مصاحبه داشت. آقای شوئر گفت که یک بار در سال 1998 و بار دیگر در سال 1999 ما امکان کشتن بن لادن را داشتیم ولی مقامات کاخ سفید اجازه این کار را ندادند. بار آخر در سال 2001 بهترین امکان کشتن بن لادن فراهم امد ولی باز هم اجازه این اقدام داده نشد.  حال سئوال این است که به چه دلیل مقامات آمریکایی اجازه کشتن وی را در آن زمان ندادند؟ آیا نیاز به و جود بن لادن برای توجیه اقدامات آینده آمریکا و بخصوص حمله به عراق و افغانستان بود که اجازه کشتن وی داده نشد؟ 

 

ـ در روز 2 ماه مه گفته شد که آمریکائیان بهمراه جسد بن لادن یکی از محافظین خانه را نیز با خود برده اند. خبری از کشته شدن سایر محافظان نیز داده نشد. بعد معلوم شد اصلا محافظی در کار نبوده و فقط همسران و کودکان بن لادن در خانه بوده اند. 40 دقیقه جنگ با چه کسی انجام گرفته؟ اعلام کردند که زنی که در آنجا بوده گفته که تازه به این محل آمده و اهل یمن است و از چیزی خبر نداشته. درروز 3 مانه مه  بی بی سی از قول مقامات امریکایی اعلام کرد که دختر 12 ساله بن لادن کشته شدن وی را تائید کرده است. کجاست این دختر؟ کجایند سایرساکنان و همسران و کودکان بن لادن؟  به گزارش بی بی سی مقامات آمریکایی در پایان کشته شدن 4 نفر را تائید کردند. هیچ خبری هم ازسرنوشت سایر افراد خانه ندادند. البته بعدا در روز 6 ماه مه اعلام شد که همسر یمنی و باقی افراد خانه به سازمان اطلاعاتی پاکستان سپرده شده و آنها نیزاعضای خانه بن لادن را برای باز جویی به زندانهای مخفی انتقال داده اند. این اقدامات ضد حقوق بشر توسط هیج کشور غربی که برای حقوق بشر سینه به تنور می چسبانند محکوم نشد که هیج، بلکه حتی ارزش اشاره به آن را هم نیافت.

 

ـ خبرگزاری دویچه وله (آلمان) به تاریخ و انگیزه تشکیل کماندوهایی که این عملیات را انجام دادند پرداخت . این خبرگزاری افراد این گروه مخفی در ارتش امریکا که تحت فرمان "سیا" عمل میکند را شامل صدها نفر که آموزش بسیار خاص دریایی و هوایی و زمینی دیده اند، میداند و اضافه می کند که آنان قبلا هم در عراق و افغانستان و سایر نقاط جهان عملیات مخفی بسیاری انجام داده و ماموریتشان دستگیری و کشتن افراد مشکوک و مظنون بوده است.

اوباما در زمان انتخابات ریاست جمهوری قول برچیدن زندان گوانتانامو را که موجب بدنامی آمریکا بود، داد. شکنجه های ابداعی جدید زندانیان توسط "سیا" وعدم رعایت حقوق زندانیان علت اصلی این بد نامی بود. با تشکیل گروه این کماندو های ویژه، معلوم شد که نظر اوباما نه مخالفت با شکنجه و نقض حقوق انسانی، بلکه پاک کردن صورت مسئله بوده است. اوباما دستور داده بود دیگر کسی را زنده دستگیر نکرده و مظنونین  و مشکوکین را درجا بکشندـ مگر افرادی که گرفتن اطلاعات از انها اهمیت داشت ـ با این شیوه آمریکا خود را از شر دشمنانش و نق های گاه و بیگاه حقوق بشری ها خلاص می کرد.  به این ترتیب بسیاری از افراد در عراق و افغانستان بی سر و صدا کشته شدند. حتی برخی دانشمندان عراقی را نیز برای نابود سازی آینده این کشور به قتل رساندند. متاسفانه خبرگزاری دویچه وله اشاره ای  هم به عملیات این گروه در آلمان نکرد. آمریکائیان حتی در کشور "مستقل" آلمان، افراد مظنون را دزدیده و به زندان های مخفی آمریکا و کشورهای دیگر- از جمله مصر زمان مبارک - متتقل می کردند. این مسئله مدت کوتاهی دردستگاه های خبری و روزنامه های آلمان بالا گرفت و معلوم شد که دولت مردان این کشور از این امر اطلاع داشته و چشم خود را به عملیات آمریکا که عملا ناقض استقلال سیاسی و قضایی آلمان بود بسته بودند.

ـ گزارش شد که محل زندگی بن لادن به مساحت 3هزار متربع بوده و دورتارتادور آن دیوارهایی به بلندی 18 فوت با سیم خاردار و دوربین برای کنترل بوده است. چطور ممکن است در منطقه ای نزدیک اسلام آباد، درجایی که بخشی از ژنرالهای پولدار ارتش پاکستان منزل دارند و ضمنا یک آکادمی بزرگ نظامی پاکستان با درجه بالایی از مراقبت امنیتی در آن واقع است، به چنین ساختمانی که باز به گفته مصاحبه کنندگان با بی بی سی از 7 سال پیش بن لادن در آن مسکن گزیده، مشکوک نشده اند؟ قابل ذکر است که یکی از مصاحبه کنندگان با بی بی سی که افغان نیز هست و در انگلستان استاد دانشگاه و پژوهشگر در رابطه با مسائل نظامی است، گفت که در این منطقه(اتیب آباد) یکی از مراکز مربوط به راکتور اتمی پاکستان قرارداشته و طبعا حفاظت از آن اهمیت درجه اول امنیتی دارد.  آیا پاکستان و به تبع آن آمریکا به این همه نزدیکی و همکاری اطلاعاتی  میتوانسته در این 7 سال از وجود بن لادن در این خانه بی خبر باشد؟

بر خلاف ادعای آمریکایی ها که خانه بن لادن میلیونها دلار ارزش داشته، در فیلم گزارشی که خبرنگار بی بی سی از این خانه تهیه کرده بود، خانه ای 3 طبقه بدون تجمل دیده میشد که سیمان های ریخته و آجرهای کهنه آن نشانگر سادگی این خانه بود.

ـ در 2 ماه مه ادعا کردند که بن لادن نه تلویزیون داشته و نه تلفن که امکان ردگیری او نباشد. دو روز بعد اعلام شد که د راین حمله هارد دیسک چند کامپیوتر و اسناد بصورت دی وی دی باضافه بیش از ده تلفن همراه را آمریکائیان با خود برده اند. درضمن در فیلمی که بی بی سی از خانه بن لادن نشان داد تلویزیون هم دیده شد.

قبلا در روز 3 ماه مه مقامات آمریکایی گفته بودند "دوربین‌های امنیتی دور تا دور ساختمان به چشم می‌خورد. در داخل، یک بخش یک طبقه جداگانه و یک بخش ۳ طبقه وجود داشت. این یک خانه مرموزی بود که هیچکدام از همسایگان نمی‌دانستند چه کسانی در آن زندگی می‌کنند. ولی بعکس بقیه تمام اشغال‌های خود را می‌سوزاندند. در این خانه هیچ نوع وسیلهٔ ارتباطی الکترونیکی مانند تلفن و یا اینترنت وجود نداشت."

اریک هولدر، دادستان کل آمریکا گفته است بزودی اسامی جدیدی به فهرست مظنونان به تروریسم اضافه خواهد شد. این اسامی از کامپیوترها و اسناد به دست آمده از اقامتگاه اسامه بن لادن در پاکستان استخراج شده است. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هم اکنون مشغول معاینه و بررسی مواد و مدارکی است که در حمله ضبط شده است، از جمله شامل حافظه سخت کامپیوتر، دی وی دی و سایر اسناد می شود. به گفته آقای هولدر در پی حمله ماموران آمریکایی به این اقامتگاه، ده کامپیوتر، ده تلفن همراه و حدود یکصد وسیله دخیره اطلاعات دیجیتال کشف و ضبط شد.

ـ در اخر تاکید میکنم که عدم شفافیت آمریکائیان دراعلان اخبار واقعی و با این شیوه گزارش دهی متضاد سئوالات بسیاری را در میان مردم برانگیخته و عدم اعتماد به آنان را قوی تر کرده است.  جه اهدافی از آن دنبال میشود؟ چه کاسه ای زیر نیم کاسه است؟ پیامد این اقدام در منطقه چه خواهد بود؟ نقش پاکستان در تمام این سالها در اختفای بن لادن چگونه بوده و چرا؟ چه عواملی  باعث شده هنوز دولتمداران پاکستان دوست و یار نزدیک آمریکا بشمار ایند؟ ...

 

 

 

           راه توده  314        19 اردیبهشت ماه  1390

 

بازگشت