راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سخنرانی رهبر حزب کمونیست فرانسه
در همایش اتحاد چپ در پاریس
اروپای بیشتر
فقر گسترده تر
آذر فریتاش

سوم ماه مه در پاریس، پایتخت فرانسه همایش اتحاد چپ فرانسه و اتحاد چپ اروپا برپا شد. در این همایش، رهبر حزب کمونیست فرانسه "پیر لوران"، سخنان مهمی در تشریح اوضاع اقتصادی جهان سرمایه داری و محدودیت های تازه علیه خدمات اجتماعی و گسترش بیکاری ایراد کرد. این سخنرانی را به دو بخش تقسیم کرده و در دو شماره راه توده ترجمه آن را منتشر می کنیم. آنچه می خوانید بخش اول این سخنرانی است.

 

ما امشب در این مکان گردهم آمده ایم تا زنگ خطری را که متوجه اروپا است به صدا درآوریم. از چند هفته گذشته رهبران اروپا و در راس آنها سارکوزی (رئیس جمهور فرانسه) با مانورهای پی در پی سیاست هایی را پشت پرده به اجرا میگذارند که می توان این اقدامات را خیانت علیه فرانسه نامید. خیانت به مردم اروپا و کارگران و علیه حقوق کارگران است. خیانت علیه دمکراسی و حقوق مدنی و آزادی انسان ها. این اولین توطئه و یا کودتای رهبران اتحادیه اروپا نیست. اتحادیه اروپا در مسیر سیاستی ضد دمکراسی گام برمیدارد که علیه مردم اروپا و پشت صحنه در حال اجرای آنست. ما احزاب سیاسی چپ و اتحادیه چپ اروپا مخالف این سیاست هستیم و نمی خواهیم در آن شریک باشیم. امشب با اعلام هشدار و مقابله با این سیاست از همین مکان مبارزه خود را علیه این سیاست آغاز می کنیم.
مسئله چیست؟
در روزهای 24 و 25 ماه گذشته در بروکسل شورای اروپا قانونی را تصویب کرد که آن را "پیمان اروپای بیشتر" نا مگذاری کرد. این پیمان یک سیستم جهانی را در بر می گیرد که از مکانیزم با ثبات اروپا برخوردار است و بودجه باثباتی را در اختیار دارد و به شکل خود مختار و مستقل امور خود را در زمینه اقتصادی اداره میکند. یعنی کنترل و اختیار تام اقتصادی در اروپا. البته "پیمان اروپای بیشتر" که به گوش خوشایند است، در واقع مجموعه ای از سازمانها در یک دستگاه و از طرف سرمایه مالی پشتیبانی میشود. در نتیجه تمام این تصمیمات فقط یک هدف را دنبال میکند که اروپا و کشورهای اروپایی در داخل یک پوشش آهنین قرارگیرد که فقط در خدمت بازار مالی قرارداشته باشد. یعنی یک واحد پولی قوی یورو در سرویس سرمایه.
ضربه از همه طرف ولی حساب شده است. رهبران اروپا با تصویب معاهده و یا "پیمان اروپای بیشتر" کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را مجبور به اجرا و پیروی از فرمولبندی می کنند که به آن اشاره میکنم. اول می گویند باید حقوق کارگران در بخش عمومی و بخش خصوصی کاهش یابد وهمزمان خسارات وارده شده در اثر بحران اقتصادی که سهامداران و مدیران و بخش مالی متحمل شده اند جبران شود.
محدویت در قوانین کار و تغییر قانون کار، طولانی کردن زمان بازنشستگی و کم کردن هزینه خدمات اجتماعی و هزینه امنیت اجتماعی، به اسم ثبات بودجه هر کشور عضو باید صرفه جویی و یا ریاضت شدید اقتصادی را آغاز کند و برنامه ای برای جلب اعتماد اجتماعی به بازار سرمایه تنطیم کند. اینست مدل اجتماعی که امروز جامعه سرمایه داری به ما تحمیل میکند. یعنی زندگی خود را قربانی منافع مالی کردن.
 

 

 

 

                                راه توده  315        26 اردیبهشت ماه  1390

 

بازگشت