راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

غنی بلوریان
از خاطر نمی رود
آنکه دلش زنده شد به عشق مردم

 

 

شنبه نهم آوریل مراسم یادبود و بزرگداشت غنی بلوریان، از برجسته ترین رهبران کرد ایران در شهر کلن آلمان بر گزار شد.

این مراسم با همت و یاری دولت کردستان عراق (بارزانی ها) و عده ای از کرد های ایرانی با حضور خانم مرضیه صدیقی همسر غنی بلوریان و جمعی از همسنگران، همرزمان، دوستان و دوستداران کُرد و غیر کُرد وی، در فضائی صمیمانه برگزار شد.

در ابتدا کمیته برگزار کننده با خوش آمد گوئی به حضار و اعلام یک دقیقه سکوت برنامه را افتتاح کردند. بیوگرافی مختصری از بیش از شصت سال مبارزه بلوریان با ظلم و بیداد به زبان های کردی و فارسی قراعت شد. سپس پیام رئیس دولت کردستان عراق "ممسعود بارزانی" که توام با تاثر عمیق ایشان از مرگ این مبارز برجسته کرد بود برای حاضران خوانده شد . در ادامه  نماینده "دلشاد بارزانی" نماینده دولت کردستان سخنانی به زبان کردی در تجلیل از شخصیت غنی بلوریان ایراد کرد.

در این مراسم، شماری از هم زنجیران و هم بندهای بلوریان در زندان های شاه، خاطرات خود را تعریف کردند. بلوریان نزدیک 25 سال در زندان های شاه بود.

از جمله این سخنرانان بهروز حقی بود که ضمن چند خاطره، مشکل اقوام مختلف ایران را تشریح کرد.

بهزاد کریمی نیز که ضمن ستایش از پایداری بلوریان در برابر ظلم و بیدادگر، به نقظه نظرات سیاسی و روش های مسالمت جویانه بلوریان تاکید کرد .

اسفندیار صادق زاده نیز ضمن بیان خاطرات خود در دوران هم نشینی با بلوریان در زندان شاه و در سالهای مهاجرت پس از دهه 60 از وفا داری و پاکی و بی آلایشی بلوریان نمونه هائی را ارائه داد.

حمید گوهری نویسنده و محقق کرد و تنظیم کننده خاطرات غنی بلوریان نیز مطالبی را در خصوص مبارزات او در جهت بهروزی مردم کرد به زبان کردی بیان کرد .

در خاتمه به علت محدودیت زمانی فرصت خواندن پیام های احزاب و سازمان های و شخصیت های مختلف امکان فراهم نیآمد و تنها اسامی آنها قراعت شد .

گزارش دیگری نیز از سوی کمیته برگزار کننده همین مراسم دریافت داشته ایم که بخش های افزوده بر گزارش بالای این گزارش را در ادامه میخوانید:

در فاصله برنامه‌ها، نمایندگان حزب دمکرات کردستان، حزب آزادی کردستان و گروه رافه نیز پیام‌های تسلیت و گرامیداشت یاد غنی بلوریان را قرائت کردند. متاسفانه به علت کمبود وقت، امکان قرائت همه پیام‌های رسیده فراهم نشد. به همین خاطر کمیته برگزار کننده ضمن پوزش اسامی سازمانها و شخصیت‌های سیاسی را که به مناسبت مراسم یاد بود مام غنی پیام ارسال کرده‌ بودند را ذکرکرد:

- رئیس پارلمان کردستان عراق، آقای کمال کرکوکی

- حزب کمونیست عراق

- حزب دمکرات کردستان ایران

- آقای فرخ نگهدار

- حزب توده‌ ایران

- حزب احیا آزادی کردستان - پژاک

- نشریه راه توده‌

- نشریه بوکان

- نشریه دوستداران مام غنی از کشور سوئد، هلند و انگلیس

- دکتر گلمراد مرادی

 

 

 

   راه توده 311     29 فروردین ماه 1390

 

بازگشت